Hiába volt szó róla hosszú ideig, mégse jelentek meg Magyarországon, pontosabban Budapesten a Fülöp-szigeteki buszsofőrök. Most pedig nagy biztonsággal kijelenthető, hogy nem is fognak, miután egészen máshol találtak munkát.
A Fülöp-szigeteki buszsofőrök története még 2023 végén robbant be a magyar nyilvánosságban, novemberben pedig 23 fő meg is érkezett Budapestre. Nem a BKV-val szerződtek, hanem a legnagyobb fővárosi külsős szolgáltatóval, az ArrivaBus Kft. hozta be őket Magyarországra. Erről a társaságról röviden azt érdemes tudni, hogy mintegy 480 járművel három szolgáltatási területen van jelen:
A nemzetközi mobilitási vállalat hazai cége annak idején közleményt adott ki, amelyben igyekezett nyugtatni a hír hallatán alaposan felbolydult közvéleményt. Nemcsak az utazóközönség fogadta ugyanis erős fenntartásokkal a vendégmunkás buszsofőröket, hanem a járművezetők is.
Az Arriva erre válaszul azt hangsúlyozta, hogy szigorú kiválasztási folyamat után jöhetnek a Fülöp-szigetekiek, ráadásul első körben képzésen is részt kell venniük. A terv az volt, hogy leghamarabb 2024 januárjában állnak majd a fővárosi közösségi közlekedésben munkába. Kiemelték, hogy a hazájukban és más országokban korábban már nagy tapasztalatot szerző buszvezetők mellett intenzíven toboroznak magyar munkavállalókat.
A cég vezérigazgatója pedig arra is rámutatott, hogy a lépés a budapesti buszközlekedés zavartalan ellátását szolgálja, ugyanis a fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány. Azt is megjegyezte, hogy a Fülöp-szigeteki járművezetők az akkori állomány kevesebb mint 5 százalékát fogják kitenni és a kiválasztott vonalakon angol nyelven beszélő diszpécserek támogatása mellett teljesítenek majd szolgálatot. Végezetül jelezte, hogy ugyanakkora bérre jogosultak, mint a magyar munkavállalók.
Csakhogy az Arriva tervéből semmi nem lett, miután a fővárosi vezetés határozottan fellépett ellene. Kiss Ambrus, akkor még főpolgármester-helyettesként többször is egyértelművé tette, hogy nem támogatják a Fülöp-szigeteki vendégmunkások alkalmazását a budapesti buszok sofőrállásaiban.
Ezt a kikötést a BKV esetében automatikusan tudták érvényesíteni, azonban az Arriva döntésére sokáig nem volt ráhatásuk. Aztán tavaly márciusban Kiss Ambrus bejelentette, hogy megtalálták a jogi megoldást és nem lesz filippínó buszsofőr az Arriva buszain sem. Az elmúlt egy év tapasztalat azt mutatja, hogy nem a levegőbe beszélt, a vendégmunkás buszsofőrök nem jelentek meg a járatokon és túlzás nélkül eltűntek a budapesti közlekedésből.
Most viszont előkerültek és kiderült, egészen különös módon ért véget a magyarországi pályafutásuk.
Történt, hogy Szlovákiában, egészen pontosan a nyitrai régióban az ott is szolgáltató helyi Arriva 61 új buszt állított forgalomba 14 millió euróból. A szlovák média videóriportban számolt be az eseményről. Ebben elhangzott, hogy a friss flotta öt és fél évre szorította le az ottani buszok átlagéletkorát.
Az Iveco-járművek wifivel, kamerákkal és telefontöltésre alkalmas csatlakozókkal is felszereltek, csakhogy buszsofőrből ott is hiány van. Ennek enyhítésére pedig harmadik országokból hoznak be munkaerőt. Részben ennek, részben pedig a képzési rendszerük felpörgetésével mostanra mindösszesen húsz-harminc betöltetlen pozíció maradt.
A nyitrai térségben az Arriva 605 buszvezetőt foglalkoztat, köztük Georgiából, Ukrajnából és Örményországból is. Kifejezetten elégedettek a teljesítményükkel. Komáromba pedig Fülöp-szigetekieket vettek fel, a riportban pedig meg is szólaltatták az egyiküket, aki Erik néven mutatkozott be.
Kiderült, hogy egy ingyenes járatot visz, így viszonylag ritka, hogy az utasokkal kommunikálnia kell. Ami viszont ennél is érdekesebb, hogy Erik elmondta, először Magyarországon dolgozott, de az Arriva átirányította Szlovákiába.
Jobb itt, mert sokkal kisebb, mint Budapest, egyszerűbb vezetni
– nyilatkozta angolul. Majd röviden kifejtette, az Arriva hirdette meg a kampányát és ennek keretében toborozták őket. A nyitrai Arriva vezetője pedig azt mondta, hogy a Fülöp-szigeteki sofőrök kedvesek, mosolygósak és szeretik a munkájukat.
Elmondása szerint az utasok is örülnek, már csak azért is, mert Szlovákiában egyedül itt nem emelkedett a közösségi közlekedés ára. Sőt, 2031-ig nem is fogják, erre garanciát ad. Igaz, a nyugdíjasok esetében nincs ingyenesség, ők 30 eurocentért válthatnak jegyet, ami nagyjából 120 forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.