
Vámháború: az autógyártók az USA-ba költöznének – ehhez azonban tisztázni kellene Washington terveit
A német Volkswagen autóipari óriás több autót szeretne építeni az Egyesült Államokban, ám korábban bejelentett terveit furcsa módon pont Donald Trump kereskedelmi háborúja nehezíti meg, mivel a stabilitásban bízó vállalat nem tudja követni Washington villámgyors politikai stratégiáját.

Tavaly ilyenkor a vállalat egy tennesseei üzem bővítését, egy Dél-Karolinában tervezett gyár megvásárlását vagy a mexikói üzemek növelését is fontolgatta. A Bloomberg értesülései szerint pedig a vezetők most elsősorban az USA délkeleti részén lévő lehetőségeket vizsgálják.
A végső döntés azonban még messze lehet, mivel a Volkswagen nem tudja, hogy Trump mit fog lépni a közeljövőben.
Kénytelenek vagyunk megvárni, amíg a Fehér Ház véglegesíti döntéseit a kereskedelemmel és a külföldi befektetésekkel kapcsolatban. Amíg nincsenek konkrétumok az asztalon, nem lépünk semmit
– jelentette ki Oliver Blume, a vállalat vezérigazgatója.
A Volkswagen terveiben bekövetkezett változás jól jelképezi az autó- és autóalkatrész-iparban uralkodó zűrzavart, ahogy az ágazat megpróbálja előre felmérni az új amerikai vámok következményeit. Bár a végeredmény még korántsem egyértelmű, a hatások azonnaliak: a beruházási döntéseket elhalasztják, mivel a vezetők tisztább terveket szeretnének látni, miközben a költségek folyamatosan emelkednek egy olyan iparágban, ahol a megfizethetőség már most is korlátozza a keresletet.
Nem csak a Volkswagen zavarodott össze
Csak ebben a hónapban a Mexikóból és Kanadából érkező behozatalra 25 százalékos vámot vetettek ki, majd megkímélték őket, miközben a Kanadából és máshonnan érkező acél- és alumíniumimportra is 25 százalékos, majd 50 százalékos, ezután pedig ismét 25 százalékos vámot vetettek ki.
Eközben pedig Trump megfogadta, hogy a következő hónapban viszonozni fogja az Európai Unió és más amerikai kereskedelmi partnerek által kivetett bosszúvámokat.
A villámgyorsan változó washingtoni politika miatt még a belföldi cégek is inkább jegelik a terveiket, mielőtt véletlenül olyat tennének, amellyel magukra haragítanák a kormányt:
- a Paslin, amely gyártószalagokat tervez ipari vállalatoknak, több hónappal elhalasztotta mexikói üzemének megnyitóját;
- a Ford inkább tömegével szállítja be külföldről a motorjait, és tartja azokat raktárban, hogy nehogy véletlenül vámokba ütközzenek;
- a Clips & Clamps Industries pedig nem vesz fel olyan rendeléseket, amelyekkel korlátozott vagy vámköteles termékeket kellene beszállítania.
A szektor március 5-én egy hónapos haladékot kapott Trump elnöktől az autópiaci vámokra vonatkozóan azzal a feltétellel, hogy április elején bemutatják az egyesült államokbeli beruházási terveiket. Sokan azonban a vámháború szeszélyei miatt inkább úgy dönthetnek, hogy késleltetik a terjeszkedésüket Észak-Amerikában.
Bogárhátú helyett megint tank? Lánctalpra gördülőben a Volkswagen és Németország
A német autógyártó nyitott arra, hogy kivegye a részét a fegyverkezésből. A Volkswagen készen áll más gyártókat akár tanácsokkal is segíteni.





