Még a turisztikai szezon bedurranása előtt lép fel a légi utasok védelmében a fogyasztóvédelem
Országos témavizsgálatot indított a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a légi utasokat megillető fogyasztói jogok érvényesülésének ellenőrzésére.

A hatóság közlése szerint
a korábbi évek nyári időszakaiban tapasztalt, gyakran kaotikus repülőtéri állapotokhoz képest a 2024-es év őszi időszakában jelentős javulás volt megfigyelhető a magyarországi repülőtereken.
A járatkésések és járattörlések száma érezhetően csökkent, amiben a kormányzat határozott fellépésének is szerepe volt.
Ugyanakkor a légi közlekedéssel kapcsolatos problémák:
- késések,
- járattörlések,
- panaszkezelési nehézségek
továbbra is előfordulnak.
A légi utasok jogainak hatékony védelmében ezért további célzott fogyasztóvédelmi ellenőrzésekre van szükség.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság közlése szerint 106 bejelentés érkezett a légi utasok jogainak megsértésével kapcsolatban. A panaszok túlnyomó többsége (a bejelentések 86 százaléka) három órát meghaladó késésre vonatkozott, de sok esetben járattörlés miatt fordultak a hatósághoz a fogyasztók.
Az illetékes kormányhivatal által lefolytatott eljárások többségében a légitársaság elismerte kártalanítási kötelezettségét, és megfizette az utasokat megillető összeget, ezért nem kellett szankciót alkalmazni.
Az idei évi országos témavizsgálat keretében a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi a légi utasok jogainak betartását, beleértve a panaszkezelési eljárásokat is. Ezenfelül próbavásárlást végez a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárására, ellenőrzi az ügyfélszolgálatok működését, különösen az emelt díjas hívások kiszűrésére figyel, valamint a légitársaságok honlapján közzétett megfelelő és átlátható tájékoztatást vizsgálja.
Az NKFH elnöke, Német-Weingartner Lilla a vizsgálat kapcsán kiemelte:
A vizsgálatsorozat célja, hogy a légitársaságok működése átláthatóbbá, a panaszkezelés hatékonyabbá, a fogyasztói jogérvényesítés pedig gyorsabbá váljon.


