BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még a turisztikai szezon bedurranása előtt lép fel a légi utasok védelmében a fogyasztóvédelem

Itthon átfogó ellenőrzést indítottak a légitársaságoknál – a járattörlések továbbra is problémát okoznak. Magyarországon a panaszok túlnyomó többsége három órát meghaladó repülőkésésre vonatkozott.

Országos témavizsgálatot indított a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a légi utasokat megillető fogyasztói jogok érvényesülésének ellenőrzésére.  

20210712_0007_MOR
Itthon átfogó ellenőrzést indítottak a légitársaságoknál / Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

A hatóság közlése szerint 

a korábbi évek nyári időszakaiban tapasztalt, gyakran kaotikus repülőtéri állapotokhoz képest a 2024-es év őszi időszakában jelentős javulás volt megfigyelhető a magyarországi repülőtereken. 

A járatkésések és járattörlések száma érezhetően csökkent, amiben a kormányzat határozott fellépésének is szerepe volt.

Ugyanakkor a légi közlekedéssel kapcsolatos problémák:

  • késések, 
  • járattörlések, 
  • panaszkezelési nehézségek

 továbbra is előfordulnak. 

A légi utasok jogainak hatékony védelmében ezért további célzott fogyasztóvédelmi ellenőrzésekre van szükség. 

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság közlése szerint 106 bejelentés érkezett a légi utasok jogainak megsértésével kapcsolatban. A panaszok túlnyomó többsége (a bejelentések 86 százaléka) három órát meghaladó késésre vonatkozott, de sok esetben járattörlés miatt fordultak a hatósághoz a fogyasztók.

Az illetékes kormányhivatal által lefolytatott eljárások többségében a légitársaság elismerte kártalanítási kötelezettségét, és megfizette az utasokat megillető összeget, ezért nem kellett szankciót alkalmazni.

Az idei évi országos témavizsgálat keretében a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi a légi utasok jogainak betartását, beleértve a panaszkezelési eljárásokat is. Ezenfelül próbavásárlást végez a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárására, ellenőrzi az ügyfélszolgálatok működését, különösen az emelt díjas hívások kiszűrésére figyel, valamint a légitársaságok honlapján közzétett megfelelő és átlátható tájékoztatást vizsgálja.

Az NKFH elnöke, Német-Weingartner Lilla a vizsgálat kapcsán kiemelte: 

A vizsgálatsorozat célja, hogy a légitársaságok működése átláthatóbbá, a panaszkezelés hatékonyabbá, a fogyasztói jogérvényesítés pedig gyorsabbá váljon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.