Az Airbus újabb területen utasította maga mögé amerikai riválisát, a Boeinget azzal, hogy az éjjel leszállította legújabb Airbus A320-asát a szaúdi Flynas légitársaság számára. Ezzel 12 260-ra emelkedett a keskeny törzsű modellcsalád 1988-as sorozatgyártása óta a légitársaságoknak átadott utasszállítók száma.
A brit Cirium iparági tanácsadó cég adatai szerint ezzel eggyel megelőzte a legnagyobb ellenfél, a Boeinget hasonló kategóriájú 737-es gépcsaládját, amelynek első, menetrend szerint járatot teljesítő példánya 1968 februárjában, a Lufthansa kötelékében szállított utasokat.
Ez a rivalizálás még jó ideig eltarthat a két óriáscég között, ugyanis jelenleg egyikük középtávú programjában sem szerepel az ezeket leváltó újabb modellcsalád tervezése. Pontosabban mindkét repülőgépgyártó óriás a következő évtizedre ígérte az új modelleket bevezetését, de a Reuters tudósítása szerint mindketten hétfőn a prágai ISTAT konferencián azt mondták, hogy valószínűleg egyhamar nem kezdik meg a fejlesztést, inkább megvárják, míg a motortechnológia magasabb fejlettségi szintre jut. Eredetileg mind
modellcsaládot a nagy légügyi csomópontok kiszolgálására terveztek, innen tolódott el a kereslet a diszkont légitársaságok irányába, a fapadosok között gyakorlatilag tarol ez a két típus.
Vízválasztó volt a versenyükben az Al-Kaida amerikai célpontok ellen végrehajtott 2001. szeptember 11-i repülőgépes terrortámadása, melynek következtében a Boeing a bekövetkezett keresletcsökkenésre reagálva lassította a szállításait, miközben az Airbus "rárepült" a fapadosokra.
A franciaországi Toulouse-ban található Airbus gyártó- és fejlesztőbázisban a páneurópai cég mérnökei adaptálták a a fly-by-wire számítógépes vezérlést a hagyományos utasszállító repülőgépeikre, az úttörő technológia később széles körben elfogadottá vált és versenyelőnyt jelentett számukra.
A 737 MAX családjának debütálását követően felzárkózhatott volna a Boeing, de a malajziai Lion Air gépének 2018-as, majd az Ethiopian Airlines repülőjének 2019-es lezuhanása kapcsán kiderült, hogy a Boeing katasztrofális következményekkel járó tervezési hibákat követett (és hallgatott) el.
Az amerikai vállalat Boeing MAX 8-as gépeit a földre parancsolták,
s a hibák kijavítása után szállíthattak csak újra utasokat, a repülésbiztonsági hatóságok hozzájárulása után. A felügyeletek nem siették el az engedélyek kiadását, két év helyben járás után futhatott fel ismét a MAX-ok gyártása, pontosabban addig raktárkészleteiket tölthették fel az amerikaiak. Utolsóként, a zárlat után három évvel az egyik legnagyobb vásárló, Kína engedte vissza légterébe a MAX-okat.
Az Airbust is súlyosan érintette a koronavírus-járvány miatti kényszerszünet és keresletcsökkenés, de hamarabb lépett túl rajta, mint a Boeing, így máig kényelmesen megőrizhette a múlt évtized végén megszerzett, a világ legnagyobb repülőgépgyártójának járó címet.
Minden további erőfeszítés nélkül, hiszen tavaly januárban az Alaska Airlines Boeingjének repülés közben kiszakadt vészkijárati ajtaja világított rá, hogy rengeteg teendő van még a típus tervezésénél és a gyártási hibák kijavításában. Ezek még mindig folynak, a szigorú felügyelet mellett történő összeszerelést azonban nem hátráltatják.
A két típus baleseti statisztikája is az Airbus javára szól, igaz a Boeingek két évtizeddel több időt tölthettek a levegőben. Az Airbusok A320-asok körében regisztrált 180 eseményből 38 olyan baleset-tragédia volt, amely vagy a gép teljes megsemmisülésével, vagy gazdasági totálkárral járt. A Boeing 737-eseknél 529 esemény történt, melyek során 234 utasszállító vált használhatatlanná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.