Napjainkban nehezen érvényesülhetnek azok a piaci vagy közéleti szereplők, akik nincsenek jelen a különböző közösségi felületeken – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült friss kutatásban, amely minden eddiginél átfogóbb képet nyújt a magyarok tartalomfogyasztási szokásairól a Facebookon.
A médiahatóság aktuális tanulmánya a 300 legnépszerűbb hazai Facebook-oldal mintegy hárommillió, 2021 és 2024 között született posztját vizsgálta. Ezek közül a legtöbb lájkot és egyéb reakciót a sporthírek váltották ki, a legnagyobb számú komment a politikai témájú bejegyzésekhez érkezett, míg a legtöbb megosztást a receptek érték el. A legnépszerűbb posztok
A vizsgált időszakban
a legtöbb, közel 3,9 millió megosztást a „Wegera a kommunikátor” állatmentő oldal érte el. Itt találhatjuk a legtöbbször, csaknem 39 ezerszer megosztott posztot is, míg a legtöbb, mintegy 55 millió reakciót a Nemzeti Sport Online bejegyzései váltották ki.
Az, hogy mennyi emberhez jut el egy-egy bejegyzés, a tanulmány szerint szorosan összefügg azzal, hogy egyébként milyen gyakran posztol az adott oldal: az online hírportálok felületei például jellemzően óránként több bejegyzést is közzétesznek, ezek azonban kevésbé mozgatják meg a felhasználókat. Ezzel szemben a ritkábban, napi egy-két alkalommal posztoló közéleti személyiségek bejegyzései sokakat képesek megszólítani.
A kutatás rávilágít: a Facebook kimondott és burkolt elvárásai egyaránt meghatározzák, hogy a tartalomgyártók mit, mikor és milyen mennyiségben állítanak elő. A tartalomgyártóknak muszáj a posztjaikat a Facebook elvárásaihoz és ízléséhez igazítaniuk, máskülönben láthatatlanná válhatnak a felhasználók számára.
A gazdaság más területeihez hasonlóan a Facebookon is jellemző, hogy kevés szereplő visz sokat: a vizsgált bejegyzések több mint felét a húsz legnépszerűbb oldal tette közzé. A 300 vizsgált oldal legnagyobb része, 42 százaléka valamilyen közéleti személyiség felülete volt – ők a legsikeresebbek a felhasználók elérésében is: a húsz legtöbb interakciót produkáló oldalból tizenhét valamilyen közéleti személyiségé volt.
A tíz legnagyobb oldalból nyolc rendelkezik egymillió feletti követőszámmal.
Ezeknek az oldalaknak a nagy része azonban vagy aránylag ritkán posztol, vagy jelentős hányadban nem magyarok követik őket, vagy a posztjaik nem váltanak ki kiemelkedően magas interakciókat vagy reakciókat.
A „két Tibor internete”, azaz a közel egy évtizeddel korábban Tibi Atya és Kasza Tibor által dominált Facebook korszaka már véget ért, és új szereplők vették át a közbeszéd vezetését a platformon
– számol be a tanulmány, amelyben azt írják: a követők szerinti top10-be tartozó legnagyobb oldalak jellemzően ezért nem szerepelnek már sem a legaktívabban posztoló, sem a legtöbb interakciót kiváltó oldalak toplistáin.
Összességében a legtöbb posztot a 24.hu közölte a vizsgált időszakban: 127 ezer 318 darabot. Az Életmód kategóriában a legtöbb megosztást a „Wegera a kommunikátor” generálta, összesen 3 millió 896 ezer 487 darabot. A legtöbb összreakciót a Sport kategóriában a Nemzeti Sport Online érte el (54 millió 887 ezer 524). A kommentek összmennyiségét tekintve a Telex oldala az első, 6 millió 705 ezer 773 kommenttel. A legtöbbet megosztott posztot a „Wegera a kommunikátor” oldal tette közzé, 38 ezer 633 megosztással. A legtöbb, 167 ezer 223 összreakciót elért Facebook-posztot az M4 Sport tette közzé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.