Jelentősen, 25,7 százalékkal nőtt az év első kilenc hónapjában a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai által forgalmazott üzemanyag mennyisége, míg az érintett termékek országos kiskereskedelmi forgalmának bővülése ennél kisebb mértékű volt.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Az országos növekedés azért jóval kisebb a MÁSZ-tagokénál, mert a hazai töltőállomásoknak csak az 51 százaléka tartozik a tagvállalatainkhoz, a többi a kisebb piaci szereplőké, amelyeknek viszont esett az értékesítése

– indokolta a számok alakulását a VG-nek Grád Ottó, a szövetség főtitkár. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az év első 8 hónapjában (szeptemberi adat még nem áll rendelkezésre) a hazai kiskereskedelmi benzineladás az előző évi azonos időszakhoz képest 8 százalékkal, a gázolaj pedig 17 százalékkal nőtt. Az összes növekedés mintegy 14 százalékos.

Nincs árverseny

Grád Ottó magyarázata szerint lényegében a piac belső szerkezetének átrendeződése folytatódott, csak már szerényebb lendülettel, mint az első fél évben: a kisebb, úgynevezett fehér kutak forgalma átterelődött a nagyobb, színes kutakhoz. Ennek két oka van. Egyrészt nincs árkülönbség – mindenütt 480 forintba kerül a normál benzin és a normál gázolaj literje –, ezért értelme sincs elautózni egy kisebb, vagy diszkontkúthoz. Kényelmesebb bármely, útba eső színes töltőállomásnál tankolni. A másik ok az, hogy azok a kis töltőállomások, amelyek miután nem jutottak importhoz, a Mollal szerződtek, de a Moltól a szükségesnél kevesebb üzemanyagot vásárolhatnak. „A kis kutak továbbra is az igényelt mennyiségnek csak a 25 százalékát kapják a Moltól” – válaszolt a VG-nek Egri Gábor, a kis kutakat tömörítő a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, akinél lapunk arról érdeklődött, nem javult-e az ellátásuk, miután a Mol végzett a finomítójának karbantartásával. 

„Emögött piaci kiszorítást érzünk” – értékelte a helyzetet. 

Zuhan a prémiumtermékek eladása

A prémiumtermékek forgalma tovább esett a szövetség adatai szerint, ami nem meglepő, hiszen jelentős részben szabadáras termékekről van szó, ezek pedig most sokkal drágábbak a hatósági árasoknál. Ám így is szembetűnő, hogy míg a prémiumbenzin értékesítése 41,2 százalékkal csökkent, a prémiumgázolajé csak 35,4 százalékkal. A különbség mögött az áll, hogy prémiumdízelt jellemzően nagy teljesítményű személygépkocsikhoz vásárolják, ezek üzemeltetése pedig vállalati flottákon keresztül zajlik, a flottatulajdonosoknak pedig esetleg kevésbé fáj a magas ár, mint a magánembereknek.

Maradhat a mennyiségi korlát

A szövetség főtitkára éves szinten is a jelenlegihez hasonló értékesítési jellemzőkre számít. Ez azt jelenti, hogy a MÁSZ-tagok forgalma körülbelül 25 százalékkal lesz nagyobb a 2021-esnél, hiszen fennmarad a kis kutak mennyiségi korlátja, az országos kiskereskedelmi értékesítés többlete pedig 8-10 százalékos lesz az egy évvel korábbira vetítve.

További kútbezárásra Grád Ottó nem számít, sőt, hangsúlyozta, hogy ideiglenes szüneteltetésre is elenyésző példa volt. 

Viszont a mennyiségi korlátok jó eséllyel megmaradnak, ami a színes kutaknál tankolásonként jellemzően 50 litert jelent, a kicsiknél kevesebbet, sok helyen van 30 literes limit, de van példa 5-10 literes felső határra is.  

A benzinkutak üzemanyag-ellátására vonatkozó kérdésre a szakember azt válaszolta, hogy jelenleg rendben működik a hazai ellátás szempontjából fontos minden térségi finomító, vagyis a százhalombattai, a schwechati és a pozsonyi. 

Ezzel együtt nagy kérdés, hogy a termelésre, főleg a gázolajtermelésre hogyan hatnak az október végén, november elején várható kisebb leállások Százhalombattán, de ezek messze nem olyan nagy karbantartások, mint a nyáriak voltak

 – jelentette ki.

 Őszintén reméli, hogy e munkáknak nem lesz hatása az ellátásra.