Az orosz Gazprom nemcsak azért nem fizeti ki a bolgár vámhatóságnak a Bulgartranszgaz által kirótt energia-hozzájárulási díjat, mert azt jogszerűtlennek tartja, hanem mert beérőben lehetnek az ügyhöz kapcsolódó bolgár–orosz tárgyalások, és van Bulgáriának további szempontja is.
Magyarország is szavaz majd Bulgária schengeni belépéséről
Bulgária ugyanis elhalasztja a megemelt tarifák bevezetését az Oroszországból érkező gáztranzit esetében, hogy csatlakozhasson a schengeni övezethez – írja a Focus című bolgár lap az ország parlamenti koalíciós vezetőinek közlésére hivatkozva. Egyikük szerint egyelőre azért nem érvényesítik a büntetővámokat, mivel e vitatott díj miatt az ország lecsúszhat a schengeni övezetbe való belépésről. Egy másik vélemény szerint az ország az Európai Bizottságtól remél egy olyan „büntető” mechanizmust az orosz gázra, amelyet majd Bulgária sietve alkalmaz.
Mint a Világgazdaság is beszámolt róla, Szófia október 13-tól egy megawattóránként 20 levás (körülbelül 10 eurós) díjat vezetett be, az intézkedést élesen bírálta az orosz gázt vásárló Magyarország, Észak-Macedónia és Görögország. Görögország és Magyarország azért fontos – mutat rá az Oilcapital –, mert ezek az országok is szavaznak majd Bulgária schengeni zónába való belépéséről.
Bolgár kézbe kerülhet a Lukoil burgaszi finomítója
Bulgária egy másik pályán is remél nyerni a tranzitdíj be nem hajtásáért cserébe. Meg szeretné venni a Lukoil bulgáriai érdekeltségét, amelyet az orosz anyavállalat el akar adni, miután annak működését Bulgária – szintén egy őszi döntéssel – megnehezítette, szinte el is lehetetlenítette.
Az elmúlt napokban több olyan hivatalos bolgár bejelentés is elhangzott, amelyek szerint a bulgáriai Lukoilt Bulgária szerint átlátható, szakmai befektetőnek kell eladni, nem pedig offshore cégnek. Piaci vélemények szerint, ha Bulgária megvásárolhatja a Lukoil ottani hálózatát, de mindenekelőtt a burgaszi olajfinomítóját, akkor akár el is felejti az energia-hozzájárulási díjat.