BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A világ egyik legnagyobb iparágában is hódít a digitalizáció

A blokklánc-technológia már a divatipar egyik szegmensében is jelen van: egyre több luxusdivatmárka áll elő NFT-kollekcióval – kérdés, hogy a divatipar egészére is átterjed-e a jelenség.

Nem meglepő módon az NFT-k, azaz blokklánc-technológiára épülő tokenek uralták idén a kriptopiacot. A felívelőben lévő digitális vagyontárgyak szegmense több mint 2,5 milliárd dollárnyi eladást regisztrálhatott az év első hat hónapjában, ami világszerte eddig soha nem látott pénzügyi bőséget hozott művészeknek, márkáknak és tartalom-előállítóknak – áll a Cointtelegraph.com írásában.

A különböző metaverzumok (a felhasználók által megalkotott virtuális világok) terjedése szintén felgyorsította az NFT-k elfogadottságát, mivel sokan úgy tartják: a világ egyre közelebb kerül egy, a kiterjesztett valóság által uralt jövőhöz.

Így pedig az NFT-k a kultúra és a technológia további összefonódását demonstrálják, és ennek nagy hatása lehet számos iparágra.

A jókora méretű luxusdivatpiacon is elkezdtek tehát feltűnni az NFT-k. Olyan prémium brandek, mint a Dolce & Gabbana vagy a Jimmy Choo, nemrég dobták piacra saját NFT-kollekciójukat.

A divatipar, az egyik legnagyobb iparág a világon, a pandémia előtt évi 2,5 billió dollár bevételre tett szert. Egyes szakértők szerint az ágazat digitalizációjának és az új lehetőségeknek köszönhetően ez az összeg a következő két évtizedben megduplázódhat.

Bár a divatipar NFT-i még gyerekcipőben járnak, tény, hogy a fizikai valóságban vannak határok, míg a digitális világban gyakorlatilag nincsenek – állítják szakértők. Jó példák erre a használt luxuscikkek: míg egy használt luxustermék is lehet értéktartó, de idővel azért ez az érték egyre csökken, ahogy maga a termék rongálódik, használódik.

A digitális luxuscikkeknek ugyanakkor nincs lejárati idejük, sőt, idővel akár egyre értékesebbek is lehetnek, ha elég élénk marad irántuk az érdeklődés.

Fotó: Budrul Chukrut / SOPA Images / Getty Images

A kézzel fogható divatcikkektől eltérően a digitális termékek vásárlóikör-építésre és az elköteleződés ösztönzésére is használhatók, az NFT-k például beválthatók fizikai termékekre, vagy egy-egy divatcég által tartott zártkörű eseményre is szolgálhatnak belépőül.

Bár valóban csak a folyamat elején tartunk, szakértők úgy vélik, egyre több márka kreál majd saját NFT-ket a fent említett előnyök miatt. Jelenleg még mindössze néhány innovatívabb divatmárka és pár nagyobb név kezdte el kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket.

A Dolce & Gabbana idén áprilisban rukkolt elő saját NFT-kollekcióval, amely több szempontból is különleges volt. Egyrészt az alapítók és a cég kiemelt dizájnerei személyesen tervezték, másrészt a kollekció mindössze kilenc teljesen egyedi és megismételhetetlen darabból állt.

Bár egyelőre eléggé futurisztikus az elképzelés, a Dolce & Gabbana NFT-darabjai meglehetősen népszerűek voltak, szeptemberben jelentette be a cég, hogy 1885,7 ethereumért, azaz nagyjából 5,7 millió dollárért talált gazdára a kollekció.

Miközben valóban számos lehetőséget rejt a digitális divat területén az NFT-k piaca, az egész koncepció még meglehetősen korai szakaszban van, azonban ahogy a közösségi oldalak egyre inkább kiaknázzák a metaverzum kínálta lehetőségeket, úgy lesz egyre elterjedtebb a divat világában is a koncepció. Szakemberek szerint hamarosan eljön a nap, amikor a divatbemutatókat már teljesen a virtuális világban rendezik meg, és az ott bemutatott termékeket kizárólag digitális használatra vásárolják. Bár ez még eléggé távolinak tűnhet, a fejlődés sokak szerint errefelé halad, és a divatcégek – ahogy más területek cégei – sem tudják elkerülni az ilyen irányú fejlesztéseket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.