Egy luxusbrand számára annak követése, hogy hol értékesítik újra a termékeit, vagyis a divatvilág szürkezónájának felderítése az egyik legnehezebb feladat. Ezt a kihívást vállalta magára egy francia startup, a Data&Data, amely a big data és a mesterséges intelligencia segítségével tudja feltérképezni a divatvilág szürkepiacát, és figyelni az újraértékesítési folyamatokat több online piactéren és közösségi platformokon – számol be a Voguebusiness.com cikke. És hogy valóban van igény ilyesfajta szolgáltatásra, azt jól mutatja, hogy az utóbbi időben erőteljes növekedésnek indult a cég, a luxusmárkák mind a gyártás, mind a marketing szempontjából értékesnek találják az így szerzett információkat.

Az LVMH francia divatóriás 2019-es startupprogramjából nőtte ki magát, és ma már több mint 30 ezer márka termékeinek útját követi nyomon a vállalkozás.

A cég növekedése, érthetően, tavaly a járvány miatt némileg megtorpant, a bevételek „mindössze” 40 százalékkal nőttek az előző évhez képest, azonban a 2020-as évet megelőzően a cég 120 százalékos bevételbővülést könyvelhetett el. Az idei évre, úgy tűnik, visszatért a növekedési ütem, igaz, alacsonyabb bázisról, de várhatóan 140 százalékos emelkedést regisztrálhatnak. A cég, amely elnyerte az LVMH idei innovációs díját is, a következő öt évre átlagosan százszázalékos összetett éves növekedési ütemmel számol.

Fotó: AFP

A Data&Data egyébként adatelemző cégként indult 2012-ben, hamisítványok kiszűrésére szakosodott az alapító, Zouheir Guedri olyan nemzetközi tanácsadó cégeknél szerzett tapasztalataira támaszkodva, mint a PwC és az EY.

A luxusbrandek képviselői azonban nem is annyira a hamisítványok miatt aggódtak, hanem amiatt, hogy az eredeti termékeiket a tudtukon kívül, az értékesítési hálózatuk megkerülésével értékesítik újra. 

Ebben látta meg Guedri a lehetőséget, és erre szerzett aztán 600 ezer eurós indulótőkét a PwC-től, és néhány üzleti angyal segítségével elkezdődhetett a globális terjeszkedés.

A szürkepiac kifejezés az áruk kereskedelmét jelenti a törvényes forgalmazási csatornákon keresztül, amelyek azonban nem az eredeti gyártótól származnak. A viszonteladó megvásárolja a termékeket a gyártóktól vagy azok meghatalmazott ügynökeitől, de a szerződési feltételeken kívül értékesít. Ellentétben az illegális vagy ellopott feketepiaci árukkal, a szürkepiaci termékek törvényesek és nem hamisítottak.

Nem egy szürkepiaci szereplő áll elő olyan webáruházakkal, amelyek az ismert luxuswebshopok felépítését és dizájnját másolják. 

A luxusmárkák sokszor viszonteladók szűk csoportjának értékesítenek online, vagy egyáltalán nem árulják webshopokban a termékeiket, így a szürkepiacon gyakran 30-40 százalékkal olcsóbban árult cikkek jókora kárt okozhatnak nekik. A Data&Data szoftverét használva azonban a márkák be tudják azonosítani a jókora árengedménnyel kínált termékeket.

Némelyik márkának ugyanakkor a szürkepiac arra teremt lehetőséget, hogy a készleten maradt termékeket itt árusítsa, így elkerülheti, hogy a szemétégetőkben végezzék a márkás árucikkek.

Azoknak viszont, akik nem akarják a szürkepiacon viszontlátni a termékeiket, a Data&Data szoftvere vagy az ahhoz hasonló fejlesztések jelenthetik a megoldást. A cég egyébként jövőre újabb forrásbevonást tervez, 

elsősorban az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban szeretnék bővíteni az ügyfélkörüket, és terveik szerint nemcsak a luxusbrandeknek, hanem a fast fashion márkáinak is kínálnának majd szolgáltatást.