Van, aki ellenállhatatlannak tart egy márkás esőkabátba öltöztetett ebet, vagy egy dizájner logóval ellátott macskahordozót, mások ugyanakkor felesleges hóbortnak gondolják az állatok ilyesfajta kényeztetését. Egy dolog azonban tény: a kisállat-kiegészítők piaca jókora potenciált rejt magában, a pandémia miatt otthon töltött idő pedig tovább lendítette a forgalmat. 

Egyre több luxusmárka lép be a kisállat-kiegészítők piacára: a viszonylag gyerekcipőben járó, de meglehetősen gyorsan fejlődő szektor számtalan lehetőségeket kínál ezeknek a cégeknek. Azok pedig ki is használják a lehetőséget, 

így vásárolhatnak például kedvencüknek a tehetősebbek fekete márványból készült Yves Saint Laurent kutyatálat, minimalista stílusú Prada kutyaruhát, vagy barokk mintás bársonyból készült Versace állatfekhelyet. 

Fotó: NurPhoto / AFP

Mielőtt azt gondolnánk, hogy ezt csak a kiváltságos kevesek engedik meg maguknak, érdemes megnézni a Ssense kanadai e-kereskedő cég számait: 

2019 végén kezdtek el kisállat-felszereléseket is forgalmazni, és 2021-ben a cég értékesítésből származó bevétele máris 95 százalékot ugrott a 2020-as azonos időszaki adatokhoz képest

 – idézi fel a wwd.com divatipari portál. A cikk a cég alelnökét idéz, aki szerint a robbanásszerű fejlődés javarészt a millenniumi generációnak köszönhető, és annak, hogy a koronavírus-járvány miatt jócskán megnőtt az otthon töltött idő, így az emberek több figyelmet – és pénzt – tudtak fordítani az állataikra. 

A világ kisállat-felszerelés piaca az Euromonitor International előrejelzése szerint több mint 10 százalékkal bővülhet 2025-re – a 2020-as évet véve alapul –, és elérheti a 36,9 milliárd dollárt. 

Ráadásul ebben az állateledel-szegmens nem is szerepel, jegyzi meg a cikk. Más becslések még ennél is feljebb srófolják a kilátásokat: az eMarketer piackutató cég szerint 2025-re a globális kisállatpiac mérete eléri a 270 milliárd dollárt – bár itt nem különítik el az állateledeleket –, ezen belül a luxus-kisállatpiac 27 milliárd dollárra tehető majd a kutatásaik szerint. 

Fotó: Hans Lucas / AFP

A cégek pedig aktívak: a Dsquared2, egy kanadai tervező ikerpáros, Dean and Dan Caten által alapított prémiummárka nemrégiben lépett be a kisállatpiacra. A milánói Poldo Dog Couture céggel együttműködve kutyaöltözeteket és pórázokat árulnak, az új kollekció megtervezését ugyanolyan gonddal végezték, mintha kétlábú klienseknek szánták volna. A tervek szerint még idén előállnak egy újabb kollekcióval. Az olasz Valentino pedig „kisállat influenszerekkel” dolgozott együtt tavaly kiadott kollekciójánál. 

Brigitte Chartrand, a Ssense alelnöke szerint mind a kisállatokra szakosodott márkáknak, mind a luxusbrandeknek megvan a létjogosultsága ezen a piacon: 

az előbbi főleg olyan gyakorlatias termékeket kínál, mint a pórázok, kutya- és macskaházak, az utóbbiak pedig, ahogy ő mondja, „lehetővé teszi a kisállat-tulajdonosoknak a saját személyiségük kifejezését”. 

Elmondása szerint a vásárlóik 80 százaléka 18 és 34 év közöttiekből áll, akik egyre többet költenek az állatokra. A határ pedig a csillagos ég: a Versace például több mint ezer eurót kér a barokkmintás kutyaágyért, míg a Louis Vuitton monogramos kisállathordozója 2200 eurót kóstál.