A kínai autógyártók váratlanul magas termelési sebessége hatalmas nyomást helyez a széles körben ismert autópiaci szereplőkre, a végsőkig élezve a piaci részesedésért folyó versenyt – mondta Ucsida Makoto, a Nissan vezérigazgatója.

Fotó: Kazuhiro Nogi

A japán cégvezér szerint az ifjú kínai vállalatok gyártás és fejlesztés során mutatott agilitása a versenytársaktól is a termelés tempójának emelését követeli meg. Ucsida hozzátette: 

a kínai márkák az előzetesen vártnál sokkal gyorsabban képesek a tervezőasztaltól a vevőkig eljuttatni a járműveket,

emiatt pedig a japán vállalatok ügyfélbázisa folyamatosan pártol át a kínai versenytársakhoz.

„Nem lehetünk nyugodtak, nem ülhetünk a babérjainkon. Az előnyünk nagyon kicsi és egyre fogy, a kínai gyártók pedig tetemes erőt mutatnak”  – fejtette ki Ucsida.

A kínai vállalatok főként az elektromos autózás terén törnek maguknak utat kifejezetten dinamikusan: versenyképes áraik, folyamatos és gyors fejlesztéseik, illetve gyártási tempójuk sok versenytársat maguk mögé kényszerít. 

A japán autógyártók is a verseny kárvallotjai közé tartoznak, így a Toyota és a Nissan egyaránt – az előbbi tavalyi kínai eladásai története során először estek vissza, míg az utóbbi 24 százalékos csökkenést előlegez meg a holnap esedékes gyorsjelentésének közzététele előtt ugyanezen adatokban.

A kulcs az lesz, hogy rájöjjünk: hogy gyártsunk valamit Kínának Kínában

– mondta Ucsida.

A kínai márkák, mint a Nio és a BYD, eközben már az európai gyártókkal kelnének versenyre, főként az elektromos autózás terén: alacsony előállítási költségeik ugyanis az öreg kontinensen is mérhető érdeklődést váltanak ki. Ezzel kapcsolatban Linda Jackson, a Stellantis csoporthoz tartozó Peugeot vezére azt mondta:

Az európai elektromos autózásra leselkedő] legnagyobb veszély a kínaiak betörése, mert meglehetősen versenyképes árakkal és nagyon jó járművekkel érkeznek.

 

Befellegzik a német autóknak Kínában, ha így megy tovább

A belső égésű német autókat a kínai vásárlók még veszik, ha azonban e-autóról van szó, az náluk definíciószerűen nem német, hanem kínai vagy legföljebb Tesla. Nem lesz jó vége a németek számára, ha így megy tovább, mert az e-autókra való átállás a világ legnépesebb országában a vártnál is gyorsabban halad, és a helyi gyártók hovatovább az európai piac irányába is elkezdhetnek nézegetni.