Nagyon nem jön be az átállás az elektromos járművekre a német gyártóknak a világ legnagyobb piacán a kínai biztosítási adatok szerint, amelyeket a Handelsblatt német üzleti napilap összesített. Az adatok hűen mutatják a folyamatokat, hiszen Kínában kötelező az autókra állami biztosítást kötni, és nagyon úgy fest, hogy erre a félelmetes sebességgel bővülő piacra a német autóipar – amely hatalmas megrendelője a magyar beszállítóknak is – egyszerűen nem tud betörni.

A BYD Atto 3 car seen during the Bangkok EV Expo 2023 BANGKOK, THAILAND - 2023/02/19: A BYD Atto 3 car seen during the Bangkok EV Expo 2023. The Bangkok EV Expo 2023 held on 16-19 February 2023 at the Queen Sirikit National Convention Center in Bangkok which will feature electric vehicles and related technology with a focus on renewable energies. (Photo by Peerapon Boonyakiat/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Fotó: SOPA Images

A világ legnépesebb állama messze a legnagyobb piac az autóipar számára, tavaly 26,86 millió autót adtak el itt, 2 százalékkal többet, mint 2021-ben, miközben a második helyen szereplő Egyesült Államokban 8 százalékkal csökkent az értékesítés, 13,83 millióra. India 24 százalékos növekedéssel és 4,37 millió egységgel megelőzte Japán zsugorodó piacát, ahol 4,17 millió autót adtak el, az ötödik Németországban pedig változatlanul 2,87 milliót. 

Kína a hagyományosan globálisan jó hírű német autógyártóknak is hatalmas jelentőségű piaca, a termékeik egyharmadát itt adják el, és a belső égésű motorú kocsik piacán nem is látszik óriási probléma, hiszen ebben a kategóriában a regisztrált autók egyötöde német.

Nem ez a helyzet az elektromos autókkal, amelyek le fogják váltani a belső égésűeket, ráadásul ez a folyamat Kínában mindenkit elképesztő sebességgel halad. Tavaly a tisztán elektromos meghajtású autók eladása Kínában 90 százalékkal növekedett, 5,7 millióra, és ebből alig több, mint kétszázezer volt német – tehát a töredéke.

A biztosítási adatok szerint ebben a szegmensben a németek közül a legmesszebb jutott Volkswagennek 2,4 százalék volt a piaci részesedése tavaly. A BMW 1 százalékig sem jutott, a Mercedesnek meg kellett elégednie 0,3, az Audinak 0,1 százalékkal.

Tehát az a helyzet, hogy a hagyományos üzemanyagú autó „definíciójába” a kínai vásárló szerint még simán beleférnek a német gyártmányok, az e-autó azonban a felfogásuk szerint – és különösen a fiatalak gondolkodásában – alapvetően kínai vagy legföljebb Tesla. Az amerikai gyártó 7,8 százalékos részt hasított ki magának, a kínai BYD 16-ot, a szintén helyi Xpeng és Nio 2,1-2,1-et.

98th European Motor Show
Fotó: Sjoerd van der Wal

Elkeserítően kerülik például az Audit

Az Audi gyatra eladásai például az elkeseredésbe hajszolják a helyi márkakereskedőket. A német lap megemlít egy Audi-kereskedőt, aki hatalmas hirdetéseket helyezett ki, hogy itt nem csak dízeles, benzines és hibrid autókat árulnak. 

Az Audinak vannak teljesen elektromos autói is. Az Audi Q4 E-Tron hatótávolsága 605 kilométer

– hirdette a poszter. Januári jelentéséből az Audi nemes egyszerűséggel kihagyta, hány e-autót adtak el Kínában, csak azt említették, hogy 9,8 százalékkal nőtt az értékesítés. Az Audi E-Tron GT RS elektromos sportmodellje abszolút ritkaság Kínában, ahogy a Porsche Taycan modellje is, pedig Európában szépen fogynak.

Fontos, hogy az e-forradalom a kínai autóeladásokban a nem nagyon drága, 40 ezer eurónál (15 millió forint) kevesebbe kerülő modellek terepén volt hathatós, nem a drága modellek piacán, ahova például a Mercedes autói is tartoznak. 

A legnépszerűbb e-kocsi Kínában tavaly a Wuling Hongguang Mini volt, egy kisautó, amelyből 410 ezret adtak el, a harmadik és a negyedik helyen a BYD Dolphin és Yuan Plus márkái szerepeltek 183 ezer, illetve 150 ezer egységgel, a harmadik és az ötödik helyet a Tesla Model Y és Model 3 foglalta el, majd a következő öt hely helyi márkáké.

Már az európai piac se biztos

A német gyártók azzal reagálnának, hogy felmérik, mi az, amiben a helyi versenytársak jobbat kínálnak olcsón – mert ilyen bőven van –, és helyben, a helyi igényeket figyelembe véve hajtanak végre fejlesztéseket. 

Ha az e-autóik továbbra is gyatrán szerepelnek, annak nagy ára lehet, nem csak azért, mert piaci részesedést veszítenek, hanem ez veszélybe sorolhatja a kötelező gyártási együttműködésüket is helyi gyártókkal, akik a német márkák helyett saját autóikat kezdhetik el piacra dobni – figyelmeztetett Dietmar Voggenreiter, a Horváth & Partners szenior tanácsadója.

Még ez sem elég: a Kínában már előnybe került és egyre magabiztosabb helyi gyártók Európába, a németek hazai pályájára vihetik át a versenyt: a BYD, a Great Wall Motor, a Nio és az Xpeng mind évi 120 ezres eladásokat szeretne elérni Európában középtávon. „A verseny nyílt, és kiderül, a kínai e-autó-gyártók erősödnek meg Európában, vagy a németek Kínában” – összegezte Voggenreiter.