Az internetes csalások egyre szélesebb körben jelentenek problémát. Szinte nincs olyan ember Magyarországon, akinek a közvetlen környezetében ne lenne, aki ne találkozott volna ilyen átverési kísérlettel. SMS-en keresztül, e-mailben vagy telefonhívással próbálkoznak a csalók pénzt lopni a gyanútlan emberektől.

Credit,Card,Phishing,Attack
Fotó: Shutterstock

A csalók kezdetben az emberek hiszékenységére alapozták a taktikájukat, viszont ma már a legtöbben az ismerőseiktől vagy a hírekből hallottak a netes csalók tevékenységéről. Még így is sokakat meg lehet téveszteni egy jól megfogalmazott SMS-sel vagy e-maillel, de a lakosság egy részét már nehezebb rászedni. 

Ennek ellenére a figyelmetlenség még mindig bajba sodorhat minket, ami a nyári hónapokban igazi vadászidényt jelenthet a csalóknak.

„Csomagja érkezett”, „azonnali banki adatszolgáltatás szükséges”, „luxusutazást nyert” – ez csak néhány példa az internetes csalók által használt trükkök közül. A bűnözők eszköztára nő, a hatóságok pedig nehezen tudják tartani velük a lépést.

Az áldozatok többsége nem szeret arról beszélni, hogy bedőlt az internetes csalóknak

Alapvetően három oka van annak, hogy gomba módra szaporodnak az internetes csalók. Csendes Balázs szerint egyrészt nagyon könnyű végrehajtani bűncselekményeket az online térben, másrészt minimális a lebukás veszélye, és különösebb anyagi sem kell hozzá. A BlueVoyant kelet-közép-európai és közel-keleti térségekért felelős értékesítési igazgatója azt tanácsolja, ha gyanús e-mailt, hivatalos levelet vagy telefonhívást, esetleg SMS-t kapunk, mindig győződjünk meg a valódiságáról, legfőképp úgy, hogy ne az adott értesítésre válaszoljunk, hanem váltsunk más kommunikációs csatornára.

Azt nehéz megakadályozni, hogy véletlenszerűen generált telefonszámokra SMS-t vagy találomra összeállított e-mail-címekre trükkös tartalmú levelet küldjenek a csalók, ám kritikus gondolkodással, odafigyeléssel megelőzhető a baj, hogy egy figyelmetlen kattintás után csaló weboldalak szerezzék meg adatainkat – írta közleményében a Yettel. A nyári időszak ebből a szempontból a bűnözők malmára hajtja a vizet: 

ahogy a közlekedésben is növekszik a tartós kánikula miatti koncentrációvesztésre vagy figyelemhiányra visszavezethető balesetek száma, úgy ez a figyelmetlenség veszélyforrást jelent az internetes csalások kivédésében is.

Kevesebb odafigyeléssel könnyebben kattinthatunk a veszélyes, adathalászlinkekre is.

Press,Enter,Button,On,The,Keyboard,Computer,Shield,Cyber,Key
Fotó: Shutterstock

A veszélyről a Yettel Magyarország digitális termékekért felelős szenior tanácsaója, Leskó László beszélt. Elmondta, hogy a mobiltechnológia szédítő fejlődésével párhuzamosan az internetes csalók módszerei is folyamatosan fejlődnek. 

Eltéríthetik a böngészőnket, a tudtunk nélkül vírussal fertőzhetik meg az eszközeinket, rögzíthetik a billentyűzeten beírt jelszavakat, kémprogramokkal követhetik a mozgásunkat. Ezeknek a veszélyeknek nemcsak az idős vagy a technológiához kevésbé értők, de óvatlan pillanatainkban, amikor valamilyen körülmény miatt csökken az éberség, bárki ki van téve

– magyarázta Leskó László.

A telekommunikációs cégek igyekeznek segíteni az ügyfeleinek a netes csalók elleni védekezésben. Arról, hogy a szolgáltatók milyen eszközöket kínálnak az adataink védelme érdekében, érdemes felkeresni az ügyfélszolgálatokat és érdeklődni a lehetőségekről.