Brandon Johnson chicagói polgármester azzal vetne véget az autólopások újonnani áradatának, hogy az autógyártókat perli be. A város így keresetet nyújtott be a Kia és a Hyundai ellen, azzal vádolva az autógyárakat, hogy néhány modelljük lopás elleni védelme elégtelen, s ez okozzta a városban az autólopások, rongálások, erőszakos bűncselekmények újbóli felfutását.

Daily Life In Chicago
Chicago nappal – éjszaka ismét az erőszak az úr.
Fotó: NurPhoto via AFP

A Kia- és a Hyundai-lopások egyébként országszerte megugrottak, miután a két típus biztonsági hiányosságai futótűzként kezdtek el terjedni a közösségi médiában. Ezek alapján el is indították a Kia Challenge nevű mozgalmat – amelynek keretében a tolvajok élőben közvetítik a lopásokat. Az Egyesült Államokban legalább 20 állam ügyésze sürgette a Hyundait és a Kiát, hogy fokozzák a lopás elleni intézkedéseket, Eric Adams, New York polgármestere a közösségi médiát hibáztatta a fiatalok megrontásáért.

Chicagót különösen súlyosan érinti a járműlopáshullám, amely a világjárvány idején lendült fel, és hozzájárult az egyre romló bűnözési statisztikákhoz. A „szeles városban” az idén 19 ezer autót lovasítottak meg eddig, kétszer annyit, mint tavaly, és háromszor annyit, mint 2019-ben. Az elmúlt év második felében összesen 8350 Kia és Hyundai autót törtek fel, az első félévi mindössze 500 után.

A Hyundai közölte, hogy elkötelezett a nyomógombos indítással és indításgátlóval nem felszerelt járművek lopása által érintett ügyfelek és közösségek megsegítése mellett. Az indításgátlók már szériafelszereltségnek számítanak a 2021 novembere óta gyártott Hyundai járművekben.

A mindössze nem sokkal több, mint száz napja hivatalban lévő chicagói Johnson polgármesternek bele kell húznia, ha meg akarja állítani az erőszakhullámot, ugyanis elődje, Lori Lightfoot a romló bűnügyi statisztikák miatt vesztette el állását. Ő volt az első polgármester 1983 óta, aki nem tudott újrázni.