Extra

Médiakutató Baukó Attila sikeréről: ha Billie Eilish a szomszéd lány, Azahriah a szomszéd fiú

Félelem attól, hogy lemaradunk valamiről – röviden így fordítható az angol FoMO-(Fear Of Missing Out) kifejezés, amelynek a Világgazdaságnak nyilatkozó Guld Ádám médiakutató szerint is köze lehet az Azahriah Puskás-koncertjeit övező őrülethez. A jelenséget nem tartja előzmény nélkülinek, ugyanis Baukó Attila az elmúlt években vált a Z generáció ikonikus figurájává, aki még ezt a sokszor zárkózottnak tűnő, online életet élő korosztályt is képes tömegesen megmozgatni.

Guld Ádám médiakutató szerint Azahriah ismertté válása tipikus megnyilvánulása annak, hogyan változik a Z generáció érdeklődése, illetve miként lehet viszonylag gyorsan, a hagyományos intézményrendszereket – például a hazai zeneipart – megkerülve, pusztán a közösségi médiafelületek lehetőségeit kihasználva jelentős népszerűségre szert tenni.

20230701 Tata

Azahriah koncert a Víz Zene Virág fesztiválon.

Fotó: Hagymási Bence HB
24 Óra
Azariah igazi Z generációs előadó.
Fotó: Hagymási Bence

 

Ha Billie Eilish a szomszéd lány, Azahriah a szomszéd fiú 

Azahriah az utóbbi években a Z generáció ikonikus figurájává vált – ez nem is kérdés. A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy a koncertek iránti kirobbanó érdeklődésnek oka az is, hogy a média folyamatosan foglalkozik az előadóval. A vele kapcsolatos tartalom sokrétű: a botrányok felemlegetésétől kezdve a közélettel, a politikával kapcsolatos megszólalásainak, kiállásainak elemzéséig. „A külföldi előadók közül Billie Eilish az, aki sok szempontból hasonló karrierutat írt le. Mindkettőjükre jellemző, hogy könnyen behelyettesíthetők a szomszéd fiú/lány kategóriába, nagyon szoros a kapcsolatuk a követőtáborukkal, és emiatt jelentős tömegeket tudnak megmozgatni.”

Guld szerint Azahriah-nak a Budapest Sportarénában rendezett koncertjén is számos olyan elem, megoldás köszönt vissza, amely 

jól rezonál a Z generáció szórakozási elvárásaira.

„Ez a generáció a hosszú tartalmakat nem annyira preferálja, a nagyon látványos színpadképek vagy a megszokottnál rövidebb zenei betétek passzolnak hozzájuk. A koncerten vertikális képernyőkre kivetítve láthattak a rajongók különböző vizuális elemeket, ez szerintem nagyon izgalmas, mert pont azt a hatást kelti, mintha a telefonjukon keresztül néznének egy TikTok-videót. Nem tudom, hogy ez szándékos volt-e, de biztosan betalált.”

Azt érezzük, hogy kimaradunk, ha nincs koncertjegyünk?

A három Puskás-koncert iránti, hazánkban szinte pártalannak nevezhető érdeklődéscunamiban biztosan része van a FoMO-jelenségnek is. Azaz úgy tűnhet, hogy ez az az esemény, amelyről nem szabad lemaradni, különben elúszik valami nagyon fontos élmény. „Azt gondolom, hogy a harmadik Puskás Aréna-koncert nézői már nem a hard core Azi-rajongók, hanem azok az érdeklődők, akik eddig ugyan hallottak róla, de első körben nem feltétlenül vettek volna jegyet a fellépésére. Most viszont úgy érzik, a tömeghatás miatt, ott kell lenniük nekik is.”

Guld Ádám a korábbi Z generációs kutatásokból azt szűrte le, hogy 

ennek a korosztálynak kevés olyan meghatározó figurája van, akit mindenki ismer, akihez mindenki kötődni tud.

Az elképesztően nagy kínálat miatt ugyanis „szilánkossá” vált a médiafogyasztás. „Ha tíz-tizenkét Z generációssal beszélgetek, és arról mesélnek, hogy kik a kedvenc előadóik, mindig tudnak említeni olyat, akiről a társaság többi tagja azt sem tudja, kicsoda. Az Y generációban ez elképzelhetetlen lett volna, hiszen, ha a lányok egy része a Backstreet Boyst szerette, attól még ugyanúgy ismerték az ’N Sync nevű fiúegyüttest is, de az egy egészen más médiakörnyezet volt, amely azonban tíz-tizenöt éve alapjaiban megváltozott. De talán a jelen generáció is vágyakozik közös élményre, mindenki által ismert kulturális referenciapontra. Egy előadóra, aki visszaadja az erre a korszakra jellemző hangulatot, életérzést, ideológiát. Nem tartom kizártnak, hogy ebbe a szerepbe helyettesíthető be Azahriah.”

20230721 Debrecen 
Campus Fesztivál
Fotó: Kiss Annamarie KA
Hajdú Bihari Napló
képen: Azahriah
Ha már most eléri a pályája csúcsát, hova fejlődhet tovább? Fotó: Kiss Annamarie

 

Trendváltás előszele lehet, hogy ennyi fiatal megmozdult

Érdekes az is, hogy ez a generáció, amelyről alapvetően az a hír járja, hogy otthonülő és képernyőkön keresztül fogyaszt tartalmakat, most mégis megmozdul, és egy élő koncerten ekkora számban kíván jelen lenni.

„Valóban minden kutatás ezt igazolta eddig, és már a fesztiválszervezők is küzdenek azzal, hogy a fiatalok viszonylag ritkán hajlandók a fizikai térben megmozdulni. Talán ez az esemény most ezt is felülírhatja, elképzelhető, hogy nő bennük az igény az offline, a valós találkozásokra, és ez egy trendváltás előszele.”

Az elmúlt években számtalan példát láthattunk arra, hogy a láthatóság agyonnyomott fiatal előadókat, valóságshow-szereplőket ennél sokkal kisebb siker esetében is. Guld Ádám úgy véli, ilyen fiatalon ez a fajta népszerűség egyértelműen teher lehet, bár abszolút habitusfüggő is, hogyan dolgozza ezt fel valaki. 

A szakértő nem is a jelenség jelenlegi izzását tartja problémának, hanem hogy ez vajon hova fog kifutni. 

„Ami most történik, az egy előadó életének a csúcsa lehet, így ezen a pályán nehezen azonosítható a következő cél, hogy merre fejlődhet tovább. A nemzetközi popzenei életben eddig igazán átütő magyar sikereket nem láttunk. Azahriah sok mindennel foglalkozik, több dologban tehetséges, így akár ezt az utat el is engedheti, és átléphet egy másik pályára. Mint ahogy tette például az S. P. néven híressé vált fiatal magyar előadó évekkel ezelőtt. Ő – szintén erős rajongói bázissal – a kivonulást választotta, legutolsó információim szerint Amerikába költözött, ahol fotósként dolgozik.”

 

Azahriah fomo trendváltás z generáció mozaik
Kapcsolódó cikkek