„Összesen 1500 férőhelyes P+R-parkolóházak tervezésére kaptunk megbízást, a munka ütemezetten halad. No-vember elejére kell elkészítenünk a vázlattervet, amelyben több változatban szükséges bemutatni az épületeket” – mondta a Figyelőnek Tima Zoltán, a Közti Zrt. tervezési igazgatója. Most az előkészületek zajlanak: túl vannak már egy részletes légifotózáson, felmérik a terület jelenlegi állapotát, átnézik a közlekedési kapcsolatokat, valamint geodéziai, talajmechanikai vizsgálatokat végeznek.
Kifejtette: az egyik P+R-parkoló az autópálya csomópontjánál épül meg, így tehát közvetlenül a sztrádáról lehet majd behajtani a létesítménybe. Mindehhez át kell építeni a Hungária körúttal kapcsolatot biztosító felüljárót. A szakember azt is elmondta: a csomópontot szét kell választani, hogy létrejöjjön egy olyan üres sziget, amelyre a parkolóház kerül. „A közúti feladatok tervezését nem a Közti végzi, hanem egy úttervezésre szakosodott iroda, de szorosan együttműködünk velük a munkafolyamatban” – tette hozzá. Mint folytatta, az objektum az autópálya tengelyébe kerül, tehát szimbolikusan „Budapest kapujaként” is funkcionál majd.
A másik házat a Mexikói úti kisföldalatti-, trolibusz-, busz-, villamos-végállomásnál most is P+R-parkolóként üzemelő területre tervezik a Közti mérnökei.
Ez a létesítmény – szemben a csomóponti épülettel, amely tisztán P+R-feladatokat lát majd el – „multifunkcionális” parkolóháznak épül; lesz benne hely turistabuszok parkolására, autómegosztó szolgáltatás befogadására és kerékpártárolásra is – tájékoztatott Tima Zoltán.
A Közti Zrt. a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) közbeszerzésén nyerte el a megbízást. Vitézy Dávid, a kormányhivatal vezérigazgatója augusztusban, a közösségi oldalán számolt be a projektről. Azt írta: a Köztinek összetett programot kell végigvinnie a koncepciótervtől egészen az építéshez szükséges engedélyek beszerzéséig és a kiviteli tervekig. A tervezési munka 2023 nyaráig tart, nettó 624 millió forintba kerül, ezt teljes egészében a központi költségvetés finanszírozza. A BFK a kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntései alapján végzi majd a feladatait, Fürjes Balázs államtitkár irányításával.
Vitézy szerint az új parkolóházaknak köszönhetően a külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. A vezérigazgató arról is beszámolt, hogy az objektumok létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének a megújításához, zöldebbé tételéhez, a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belvárosi forgalom csillapításához. Az épületekben természetesen az állatkertbe igyekvők is letehetik a gépkocsijukat,
így a ligetben való parkolás is megszűnik, nem csupán az átmenő forgalom.
A tervek szerint az egész környék közlekedése átalakul, hiszen a Rákosrendező felett híd vezet majd át, amelyen a 3-as villamos vonalát meghosszabbítják a XIII. kerületi Béke térig. Ezzel Vitézy szerint tehermentesítik a Hungária körutat.
A vezérigazgató hozzátette:
„A Hungária körútnál hagyott autóknál csak azok jobbak a város élhetősége, a levegője szempontjából, amelyek még ide sem jutnak el.”
A Budapesti agglomerációs vasúti stratégia az elővárosi vasútvonal fejlesztését tartalmazza. Ennek része, hogy kellő számú P+R-parkoló álljon rendelkezésre minden erre megfelelő állomáson és megállóhelyen. A BFK-nak az M3-as ingázóforgalmának a legnagyobb részét adó településeket érintő hatvani és veresegyházi vasútvonal, továbbá a gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztésére, valamint az itteni parkolókapacitás növelésére is van programja.
A cikk a Figyelő hetilap szeptember 9-iki számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.