Ziccerhelyzetben
„A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar cégvezetők és más üzleti döntéshozók alapattitűdje nem különbözik alapvetően, mondjuk, a nyugat-európai társaik >>véleménymintázatától<<. Ez pedig nagyjából úgy hangzik, hogy általában felhőpártiak, konkrétan azonban meglehetősen bizalmatlanok még a felhőszolgáltatásokkal, legalábbis azok egy kritikus tömegével szemben” – meséli Deliága Ákos, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) adatközpont és felhő munkacsoportjának a vezetője.
Ha hungarikumszámba menő hazai sajátosságokat nem is tárt fel a kutatás, azért sok olyan helyi, vagy regionális különbség nyilvánvalóvá vált a felhőhöz való hozzáállásunk terén, amely alapvetően befolyásolhatja a felhőalapú üzleti megoldások magyarországi terjedését. Ezek közül a legfontosabb kétségkívül az volt, hogy a felhővel szembeni „félelmek piramisában” (vagy, a másik irányból megfogalmazva ugyanezt: az optimális felhőszolgáltatóval szembeni elvárások rangsorában) a magyar nagyvállalati döntéshozók sokkal fontosabbnak ítélték azt a szempontot, hogy egy adott felhőszolgáltatás mindenféle jogszabályi előírásnak megfeleljen, mint a nyugat-európai, vagy észak-amerikai kollégáik.
Magyarországon – a történelmi hagyományoktól nyilván nem függetlenül – kiugróan magas, közel 80%-os az az elvárás, hogy a felhőszolgáltatás „hivatalos” legyen, azaz feleljen meg az állam, vagy más autoritás jogszabályi, adatvédelmi előírásainak. A második „helyezett” félelem a külső szolgáltatótól való függés volt, tehát az, hogy az adatvagyon fölötti kontrollt másnak kell átengedni – ezt a válaszadók több mint kétharmada jelölte meg. Sorban a harmadik félelemnek pedig az bizonyult, hogy a szerződéskötés túl bonyolult, illetve áttekinthetetlen viszonyokat teremt. Ezt az aggályát a megkérdezett magyar nagyvállalati döntéshozók mintegy harmada jelezte.
Annál is inkább, mert a magyar kutatásból az is kiderült, hogy a hazai nagyvállalatok túlnyomó többsége számára a felhő már a jelenlegi informatikai rendszerük mellett is kihasználatlan ziccer. A magyar nagyvállalatok több mint kétharmadánál ugyanis már ma is elérhetők lennének bizonyos céges alkalmazások és adatok mobil okoseszközökről (68%), vagy az alkalmazottak otthoni „munkaállomásairól”, az ebben rejlő coworking, vagy rész-, illetve távmunka-lehetőségeket azonban az érintett vállalkozások mégsem használják ki, pedig egy komplex vállalati felhőszolgáltatással ezt könnyedén megtehetnék és az érdekükben is állna.
A kihasználatlan lehetőségekről árulkodott az is, hogy a választ adó magyar cégvezetők nagy része egyelőre csak igen szűk spektrumban hiszi hatékonynak a felhőmegoldásokat, pedig nemcsak a nemzetközi, hanem már a hazai esettanulmányok is ennek az ellenkezőjét bizonyítják. A magyar vállalatvezetők többsége szerint a felhőnek alapvetően három területen van, illetve lehet keresni valója a cégénél: közel 90%-uk (88%) szerint az IT terén, a válaszadók bő fele (55%) szerint a marketingben és csak szűk felénél (48%) a ügyfélkapcsolat-kezelési rendszerek (CRM) hatékonyabbá tételében.
"A HR-t vagy a pénzügyet a válaszadóknak alig több mint az egyharmada jelölte csak meg, mint kézenfekvő felhasználási területet. Pedig a fejlett piacokon épp ezeken a területeken válnak egyre gyakoribbá a sikeres felhősztorik” – meséli Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing vezetője, hozzátéve, hogy a Microsoft által indított felhő-tájékoztatási kampány során épp ezért igyekeznek majd minél több hazai, vagy itthon is érvényes esettanulmányt bemutatni a magyar nagyvállalatoknak, azokban ugyanis szinte mindannyian „magukra ismerhetnek”.
A Microsoft felhő szolgáltatásiról bővebben itt olvashat.


