Huszonöt évvel ezelőtt, 1996. november 8-án nyitotta meg kapuit az első Tesco hipermarket Magyarországon, amely a régióban is az első volt. Ez volt a Tesco Pólus, a 30-as, 40-es és afeletti korosztály többsége alighanem még ma is emlékszik a fülbemászó „Álomáruház álomárakkal” szlogenre. Érdekesség, hogy 25 éve a Pólus Center is az első bevásárlóközpontok egyike volt, ugyanúgy 1996 ősze óta íródik a története, mint a Duna Plazáé. Összehasonlításképp a versenytársak közül Budapesten 1997-ben nyitotta meg első hipermarketjét a SPAR, amely korábban Győrben tesztelte a nagy alapterületű áruházas vásárlást. A hipermarketszegmensben szintén meghatározó Auchan Magyarországon 1998-ban lépett a színre első áruházával, Budaörsön. A piacon ugyancsak meghatározó diszkontláncok közül a Lidl csak 2004-ben nyomta meg itthon a startgombot, az Aldi pedig 2008-ban.

Fotó: Tesco

Visszatérve az angliai székhelyű kiskereskedelmi üzletláncra, nem a Tesco Pólus volt az első nagy dobás a magyar piacon, hiszen már 1994-ben felhívta magára a figyelmet azzal, hogy felvásárolta a Global bolthálózatát. Ez a brand az ország északnyugati részén, mindenekelőtt Győr-Moson-Sopron megyében volt elterjedt, a cég kisebb alapterületű S-market egységeket üzemeltetett. Nem volt példa nélküli az akvizíció, mert míg az Auchan csak a Cora áruházait vette át, addig például a SPAR a Billa és a Kaiser’s üzleteit is. Még ugyanabban az évben, 1994. november 23-án megnyitotta az első, önálló szupermarketjét a Tesco Szombathelyen. Ami pedig a hipermarketeket illeti, az első fecskének számító Tesco Pólus után, 1997-ben a Fogarasi úti volt a második a sorban, 1998-ban pedig megkezdődött az országos terjeszkedés.

Az áruházlánc ma már 112 hiper-, 34 szupermarketet és S-marketet, továbbá 53 Tesco Expressz kényelmi üzletet, valamint webshopot is üzemeltet, a 2020 márciusától 2021 februárjáig tartó üzleti évben pedig 590 milliárd forint feletti nettó árbevételt ért el. 

Az idáig vezető úton meghatározó mozzanat volt az is 1998 során, amikor a Tesco elsőként a piacon belevágott a sajátmárkás termékek bevezetésébe. A társaság elsőként ismerte fel azt is, hogy a mind nagyobb boltszám és lefedettség ellenére ne a fogyasztó alkalmazkodjon a nyitvatartáshoz, hanem épp ellenkezőleg. Ennek szellemében indult el 2000. augusztus 7-én az első 24 órán át nyitva tartó Tesco üzlet, minden addiginál rugalmasabb bevásárlást téve lehetővé. 

A formátumok bővülését hozta el 2005, amikor a budapesti Pagony utcában megnyílt az első Tesco Expressz, utat engedve a kényelmi vásárlás műfajának. A sokszínűség azóta is meghatározó, hiszen a vállalat felmérései szerint is a vásárlóknak csak a 4 százaléka vesz igénybe egyetlen csatornát, azaz a többi 96 százalék tetszőleges kombinációban látogatja a hiper- és szupermarketeket, kényelmi boltokat, vagy használja az online szolgáltatások valamelyikét. Ebbe az irányba mutat a Tesco és a Shell együttműködése is, melynek keretében 2021 szeptemberében 23 minishop nyílt országszerte a töltőállomásokon.

Több lényeges lépést is tett a Tesco 2010-ben a vásárlók érdekeit szem előtt tartva. Először is megoldást kínált arra, hogy egyes áruházakban csúcsidőszakban se legyenek a pénztárak előtt hosszan kígyózó sorok, ezért bevezette az önkiszolgáló kasszákat. A hipermarket-szegmens többi szereplője közül a SPAR 2017-ben, az Auchan 2019-ben lépett ebbe az irányba. Még a Tesco online kasszás startjának évében, tehát 2010-ben a Clubcard kibocsátásával elindult az első hűségprogram is Magyarországon.

Az évek során nemcsak a külső arculati elemeiben, hanem belső szerkezetében is átalakult, megújult a Tesco. Ennek szellemében a munkaerőpiaci lábat erősítve 2012-ben megnyomta a startgombot a cégcsoport a Tesco Akadémián is, ezáltal már csaknem egy évtizede működik az áruházlánc kereskedelmi szakképzésre specializálódott leányvállalata. Ezután 2013-ban a nemzetközi trendekre Magyarországon a lehető leghamarabb reagálva újabb nagy lépést tett a Tesco: a versenytársak közül elsőként elindította az online rendelést és kiszállítást. Viszonyításképp, 2019 májusában a hazai bolthálózatok közül a SPAR ötödik szereplőként jelent meg webshopjával, ezzel a lépéssel a GRoby, a Tesco, a CBA Príma és az Auchan nyomdokaiba lépett. Azóta az ország több mint 500 pontján érhető el a Tesco szolgáltatása több mint 1,9 millió háztartás számára.

Közben technológiai fronton is egymást érték a beruházások, több korábbi lépéshez hasonlóan a Scan&Shop szolgáltatást és a hozzá tartozó applikációt is a gyors és biztonságos vásárlás körülményeinek megteremtése hívta életre. Ezek után az utóbbi évek egyik legnagyobb dobása volt, hogy 2019-ben Budapestre hozta szolgáltatóközpontját a Tesco. A nemzetközi versenyben elnyert Tesco Business Services and Technology központ létrehozásával a Váci úti bázison 800 magas hozzáadott értékű munkahelyet hoztak létre.