A Jungheinrich sajátos választ talált a kérdésre: a legjobb az AGV-k és az AMR-ek együttes használata, ez biztosítja a legnagyobb rugalmasságot. Természetesen nem csak elméleti válaszról van szó: a Jungheinrich a müncheni székhelyű, szoftvereket fejlesztő és AMR-eket gyártó arculus cég felvásárlásával tovább erősítette automatizációs kínálatát.

AGV, azaz önvezető eszköz

Az AGV-k (automated guided vehicles), az önvezető targoncák már régóta nem számítanak újdonságnak a raktárak világában. Az ismétlődő rakodási és szállítási feladatok ellátásához ma már nélkülözhetetlenek ezek a gépek. 

Az AGV-k sokféle feladat ellátására alkalmasak. A Jungheinrich az automatizált gyalogkíséretű emelőkocsitól az automatizált magasraktári targoncáig sokféle automatizált targoncát kínál ügyfeleinek. Ezek közös jellemzője, hogy a falakon és az állványokon elhelyezett érzékelőket használva, lézervezérléssel mozognak a pályájukon. A munkavégzésre vonatkozó utasításokat a raktárirányítási rendszerből kapják, a fedélzeten csak a munka elvégzéséhez szükséges “intelligenciával” rendelkeznek. 

Fotó: Christian Willner Photographie / Jungheinrich Hungária Kft.

 

Rugalmas munkavégzés mobil robotokkal, AMR-ekkel

Miközben a AGV-k többsége egy (többé-kevésbé) hagyományos felépítésű targoncát működtet, a AMR-k (autonóm mobil robotok) egy újfajta munkavégzést valósítanak meg. Ezekkel a mobil robotokkal megvalósítható minden raktár szinten történő szállítás. Különlegessége a rakomány alatti szállítás – ilyenkor az AMR a rakomány alá behajtva, azt megemelve akár 1 tonna terhet is képes megmozgatni-, illetve a G2P (áru az emberhez) szállítás.

Az autonóm mobil robotok egyaránt jól használhatók raklapok szállításában, komissiózásban, de végeztethetők velük vontatási feladatok is. A autonóm mobil robot rugalmas használatát tovább növeli, hogy felületére, az úgynevezett platformra az elvégzendő feladattól függően különféle modulok – polc, kosár, görgősor, robotkar – szerelhetők.

Az AGV-val szemben az autonóm mobil robot nem igényel kiépített pályát, külső vezérlést. Fejlett fedélzeti elektronikája van, ami eltárolja az adott üzem, raktár térképét. Ezek után már csak a feladatot, illetve a kiinduló- és a végpontot kell betáplálni, majd a gép automatikusan elvégzi azt. A munka közben többfajta érzékelővel figyeli környezetét. Ennek köszönhetően nemcsak a létesítményben képes önállóan navigálni, hanem az elé kerülő gépeket, embereket kikerülve képes újratervezni az útvonalát.

Fotó: Christian Willner Photographie / Jungheinrich Hungária Kft.

 

Mobil robotokkal együttműködő AGV-k

A Jungheinrich AGV/AMR választéka nem csak azt jelenti, hogy a raktárukat, üzemüket automatizáló cégek egy helyen választhatnak kétféle automatizálási megoldás közül. A Jungheinrich eddig is teljes automatizálási megoldásokat kínált ügyfeleinek és ez méginkább így lesz a jövőben. Egy automatizálási projekt megvalósítása során könnyen kiderülhet, hogy az önvezető targonca és a autonóm mobil robot kölcsönösen kiegészítik egymást.

Miközben az AGV- k kitűnően elvégzik a magas polcokon a ki- és betárazást, az AMR-ek rugalmasan és biztonságosan szállítják el egy másik pontra az árut. A kétféle robot közötti kommunikáció is könnyen megoldható  az arculus IFOY 2021 díjjal kitüntetett gyártófüggetlen VDA 5050 interfésze segítségével.