Miről lesz szó a cikkben?

  • Hibrid munka: megy vagy marad?
  • Milyen érvek szólnak az otthoni munkavégzés ellen?
  •  Mivel szembesülhetnek a magyar cégek az kellős közepén?
  • Melyek a hibrid munkavégzés előnyei?
  • Mik a digitális platformok kihívásai?
  • Mi segítheti a hatékonyságot?
  • Mi a csináld profin szemlélet 5 sarokpontja?
PR cikk kép
A hibrid munkavégzés a pandémia után is megmaradt
Fotó: myzoom.hu

Ugyan már az 1970-es években felmerült alternatívaként a távmunka lehetősége (Jack Nilles a távmunka vezető szakértője a home office világméretű elterjedését jósolta meg), mégis a korunk embere igazán a pandémia alatt találkozott az otthoni munkavégzéssel.

Hazánkban a távmunkában dolgozók száma 2020 májusában érte el a csúcsát, ez közel 760 ezer főt, azaz a foglalkoztatottak 17%-át jelentette. Azok a munkáltatók, akiknek a tevékenységei, lehetőségei ezt megengedték, a gazdasági folyamatok zavartalan működése érdekében a dolgozóik számára előírták az otthonról történő foglalkoztatást (KSH, 2020).

A koronavírus járvány időszakában tehát egy rövid időre sok cég megtapasztalhatta, hogy milyen távmunkában vagy hibrid formában működni.

Hibrid munka: megy vagy marad?

A hibrid munka a teljes otthoni munkavégzés és a klasszikus irodai munka keveréke. Egy olyan rendszert jelent, amiben az alkalmazott pl. heti három napot otthonról dolgozik, míg két napot az irodában tölt.

Ezt a rendszert sokan sokféleképpen művelik. Vannak, akik teljesen a munkakörnyezetükre szabják a hibrid munkavégzést, de olyanok is, akik szenvednek az otthoni és az irodai munkafolyamatok összehangolásától.

Egyesek még mindig küzdenek a technológiával, mert túl bonyolultnak, kiszámíthatatlannak tartják az egyes platformokat. Sokan el sem tudják képzelni az életüket személyes interakciók, rendszeres megbeszélések nélkül.

Egy biztos: a digitális tér egyre markánsabban jelen van, ezért a megszoksz, vagy megszöksz elve helyett a csináld profin és hatékonyan szemlélet bontakozhat ki, amely a hagyományos és az online munkakörnyezet előnyeit egyesítheti.

Jogos a félelem?

Milyen érvek szólnak az otthoni munkavégzés ellen?

A home office egyik veszélyeként a kollégákkal és a vezetőkkel való interakció hiányát jelölik meg. Ugyanis mivel nem láthatóak, ezért kimaradnak a napi hírekből, történésekből, sőt így az előléptetés, fizetésemelésre sincs esély a jelenlét hiánya miatt.

Nehézségekbe ütközik két, jól felszerelt munkaterületet kialakítani, pl. fax vagy fénymásoló sincs otthon. Otthon elvész a közösen végzett munka öröme, hiszen együtt jobb ötletekkel állhatnak elő, személyesen kommunikálhatnak egymással a kollégák.

A hibrid munkavégzéssel azonban nem kell lemondani a személyes interakcióról sem. Ráadásul a pandémia után újabb kihívások tornyosulnak a cégek előtt is, amelyek hatással vannak a munkatársak munkavégzésére, együttműködésére is.

Amivel a magyar cégek is szembesülnek

Az energiaválság, a olyan helyzetet teremtett, ami a cégek vezetőit, vállalkozások tulajdonosait a következő kérdésekkel szembesítheti:

  • Fűtsük az irodát vagy inkább adjunk rezsitámogatást?
  • Az egyre dráguló üzemanyag mellett érdemes bejárni?
  • Az emelkedő irodabérleti, üzemeltetési költségek mellett hogyan lehetne működtetni költséghatékonyan az irodát?

Ezek tehát lényeges kérdések, amire a megfelelő választ a hibrid munkavégzés adhatja meg. Főleg abban az esetben, ha cégek úgy döntenek, hogy a digitális platformokra nem szükséges rosszként, hanem lehetőségként tekintenek.

A hibrid munkavégzés előnyei

Költségcsökkentés: a távmunkával az ingázással és a munkával kapcsolatos kiadások alaposan lecsökkennek.

Rugalmasság: a hibrid munka lehetővé teszi a csendes, otthoni környezetben való munkavégzést és nyüzsgőbb irodai légkört is.

Technológia alkalmazása: ha az online platformot sikerül az adott cég munkakörnyezetére szabni, illetve egyszerűen működő videókommunikációt biztosítani, az hatékony online munkavégzésre ad lehetőséget a munkatársak között.

Környezeti tudatosság: heti ingázás mérséklése nemcsak költségcsökkentést jelent, hanem jelentősen visszaszorítja a szén-dioxid kibocsátást, tehát a cég környezettudatosságáról is árulkodik.

Persze hiába a fenti előnyök és a „menjünk hibridbe azonnal” szemlélet, ha ezt a cégek szemernyi tudatosság nélkül teszik.

PR cikk kép
A hibrid munkavégzésnek számos előnye van
Fotó: myzoom.hu

A digitális platformok kihívásai

Azok a cégek, akik a hibrid munkavégzés mellett döntenek, tipikus problémákkal találják szembe magukat az online platformokkal kapcsolatban. Nézzünk csak meg néhányat:

  • Már a digitális rendszer bevezetése során falakba ütköznek, hiszen nincsenek tisztában a megfelelő eszközökkel, licenccel, irodai és otthoni térre alkalmazott megoldásokkal.
  • Nem tudnak olyan tárgyalótermeket önerőből létrehozni, amelyek megkönnyítik a munkatársak számára a technikailag is kifogástalan kommunikációt.
  • Küzdenek azzal, hogy rugalmas munkavégzést tegyenek lehetővé, tehát akár otthonról, akár az irodából ugyanolyan minőségben szeretnének bekapcsolódni az online beszélgetésekbe.
  • Nem tudják a saját cégükre, munkakörnyezetükre szabni a rendszereket, hiába láttak egy másik cégnél remek példákat, náluk az nem vagy nem úgy működik.

Mi az, ami segítheti a hatékonyságot?

Ha egységes, működő, adott munkakörnyezetre szabott rendszereket hoz létre egy cég, akkor számíthat arra, hogy hatékony online megbeszéléseket, videókonferenciákat tud megvalósítani. Akár egymástól távol levő munkatársakkal is közösen ötletelhet az online térben.

Ha felismeri, hogy hozzáértő segítséggel a bonyolultnak tűnő rendszer bevezetése, használata, gördülékeny lesz.

Ha az alkalmazottak munkastílusára szabva olyan munkaközösségi tereket teremt, ami segítheti az otthoni és az irodai munkavégzés összehangolását.

Ha megtanulja használni a korszerű, cég arculatának megfelelő eszközöket, akkor azzal vállalati kapcsolatait is erősítheti.

A csináld profin szemlélet 5 sarokpontja

Nagy erő van abban, ha valaki felismeri, hogy miben jó, de abban is, ha tisztában van vele, hogy olykor megéri segítséget kérni. A cégek számára ugyanis komoly szintlépést jelenthet a 21.századi rendszerek profi és hatékony alkalmazása.

Az 5 sarokpont segítségével pedig hatékony digitális rendszer hozható létre a profi hibrid munkavégzés érdekében:

  1. Célok, igények tisztázása: Egy adott rendszer létrehozása ugyanis elképzelhetetlen a vállalat céljainak, terveinek, elképzeléseinek figyelembevétele nélkül.
  2. Tervezés: Az adott munkakörnyezetre történő digitális kommunikációs rendszer megtervezése.
  3. Telepítés és tesztelés: Az egyedi platform kivitelezése és gyakorlatban történő ellenőrzése.
  4. Bevezetés: Az egyszerűen működő rendszer indulása, amelynek használatát segítheti a belső képzés és az oktatóvideók használata is.
  5. Üzemeltetés: Az adott cég rendszerszintű, folyamatos támogatása.

Ezen sarokpontok teljesülésével minden cég céljaira, arculatára tudja szabni a digitális rendszert. Nem kell attól a pandémia alatt kialakuló problémáktól tartani, hogy akadozik a videókommunikáció, hogy a munkatársak nem tudják használni a rendszert, hogy fárasztó meetingeken kell részt venniük a gyenge hangminőség miatt.

És akik a fenti sarokpontok hazai teljesüléséért felelnek:

MyZoom – Magyarország első Zoom kompetenciaközpontja

A MyZoom cégek és intézmények számára nyújt egyszerű és működő videókommunikációt. Pontosan látják, hogy mennyit nyerhet egy cég akkor, amennyiben hatékonyabb meetingeket, gördülékenyebb együttműködést elősegítő Zoom rendszert használ.

A MyZoom szeretne segíteni abban, hogy egyre többen felismerjék és kihasználhassák a Zoomban rejlő lehetőségeket. Azt tapasztalják, hogy 21. századi kihívásoknak megfelelő, kifogástalan hang-és képminőségű, felhő alapú rendszerrel olyan szintet léphetnek a magyar vállalatok is, mint azok a neves világcégek (pl. Google, Facebook, Apple, Ebay, Spotify stb.), akik a hibrid munkavégzés mellett kötelezték el magukat.

Amennyiben cégét érdeklik a Zoomban rejlő lehetőségek, keresse a MyZoom csapatát és tapasztalja meg a digitális rendszer egyszerűen működő használatát!