BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tíz éve sokkolta a magyarokat a nemzeti légitársaság csődje

Csütörtökön lesz tíz éve, hogy Magyarország eddigi legnagyobb nemzeti légitársasága, a Malév közel hatvan éves működést követően hivatalosan felfüggesztette a repülési tevékenységét. Az összeomlás nem a semmiből jött, de mikor bekövetkezett, bombaként robbant. Reálisan nézve a társaság csőddel végződő életútjának már az alapítástól kezdődően megágyaztak.

Bár a cég egy ideje már a 24. órában volt, kevesen gondolhatták, hogy az MA745-ös számú Boeing 737-es lesz a Magyar Légiközlekedési Vállalat (Malév) utolsó járata. Mégis ez történt. A Helsinki–Budapest között közlekedő repülőgép 2012. február 3-án háromnegyed tízkor landolt Budapesten, ezt követően soha többé nem emelkedett a magasba más menetrendszeri Malév-járat.

Szárnya szegett madár

A cég földbe állásának hivatalos folyamat felfoghatatlan gyorsasággal ment végbe. A Fővárosi Bíróság 2012. február 2-án helyezte csődvédelem alá a Malévot, aminek hatására másnap a partnerek és a repülőterek már csak azonnali fizetés esetén biztosították a szolgáltatásaikat a társaságnak. A Malév kasszája lényegében üres volt, így nem maradt más megoldás, mint leállítani az üzemszerű működést. A kialakult fejetlenséget jól mutatja, hogy a Malév több, lízingelt gépét a cég tartozása fejében visszatartották külföldön.

Kiderült, Ausztráliában repked az egyik utolsó Malév-gép

Az egykori Fokker 70-es a magyar légitársaság csődje előtt került a szigetországba.

Fotó: AFP

Végül 2012. február 3-án 6 órakor a Malév hivatalosan is felfüggesztette a repülési tevékenységét. A papírmunka hosszúra nyúlt. A csődeljárás csak 2018. június 6-án zárult le, amelynek eredményeként a Malév a felszámolás után jogutód nélkül megszűnt. A cégjegyzékből az összes leányvállalatával együtt – az Aeroplex kivételével – véglegesen törölték. A Malév társadalmi népszerűsége miatt a történteket érzelmi szempontból is nehéz volt megemészteni, de a pénzügyi egyenleg egyenesen katasztrofális volt:

a Malév összesen 170 milliárd forintos tartozást halmozott fel és hagyott maga után.

Mindez talán már sejtetni engedi, hogy bár a konkrét bedőlés váratlanul, sokkolóan hatott, az előzmények régre nyúlnak vissza. Az ügyről a VG-nek a háttérben nyilatkozó iparági szakértők azt is egyértelművé tették, hogy

már jóval korábban készültek arról forgatókönyvek a Malévval gazdasági viszonyban álló partnereknél, hogyan vészelhető át a nemzeti légitársaság csődje.

Görög multi pályázik a Malév GH helyére Ferihegyen

A délkelet-európai piacon meghatározó, több mint 30 repülőtéren jelen lévő Goldair csoport a BHS Handling Kft. felvásárlásával terjeszkedik a régiónkban.

Habár a felszínen a legjobbat remélték a cég jövőjét illetően, az egyes gazdasági menedzsmentek a legrosszabbra készültek. Teljes joggal, hiszen túlzás nélkül a Malévra épült a komplett hazai légiközlekedési infrastruktúra, így ha a rendszerből kiesik a társaság, az széles horizonton fenyegetett csőddel az iparágon belül.

Fotó: AFP

Worst case

A legnagyobb veszély magát a budapesti repülőteret, illetve annak üzemeltetőjét, a Budapest Airport fenyegette. Akkoriban a Malév volt a legnagyobb ügyfele, már csak azért is, mert bázisként használta Ferihegyet, szemben a többi légitársasággal. Nem csak az utasszám 50-55 százaléka – ami idővel, a fapadosok előretörésével és gyorsabb növekedésével 40 százalékra mérséklődött – a kötődött a Malévhoz, hanem összességében több száz iroda, raktár, vagy éppen hangár bérlése is. Mindent egybevetve a légitársaság összeomlása a Budapest Airport bevételeinek mintegy felét nullázta le. „Egy ennyire kihegyezett üzletmenetben egy ilyen esetben illik csődbe menni” – fogalmazott lapunk egyik forrása.

Nem csoda, hogy a Budapest Airport tett is óvintézkedéseket. Értesüléseink szerint

2011 második felében, tehát a Malév leállásától számított bő félévvel korábban a felsővezetés bizalmas feladatként, ha úgy tetszik, titokban delegálta a különböző üzletágaknak, hogy állítsanak fel protokollt, mit kell tenni, ha a Malév leáll.

Nem elnagyolt koncepciókról volt szó. Az intézkedési tervek olyan részletességig jutottak, hogy például az utashídon ragadt, így más járatok kiszolgálását stoppoló Malév-gépek kezelésére is kidolgoztak eljárásokat, ahogy a Ferihegyen átszálló, árván maradt Malév-utasok körüli teendőkre is.

Bezzegből zabigyerek

A terveket nem szimpla baljóslat szülte. A Malév jól látszódóan gyengélkedett a pénzügyeit tekintve.

Ennek kiváltója részben a cég hosszú időn át hibás menedzselése volt, és az is, hogy a Malév a mindenkori állam számára egyfajta „bezzeg gyereknek” számított.

Nem baj, hogy veszteséges, hiszen központi forrásokból úgyis betapasztják a gazdálkodási lyukakat, hogy fizetőképes maradjon a beszállítói felé. Ez ahhoz vezetett, hogy a mindenkori kormányoknak egyre gyakrabban kellett a légitársaság hóna alá nyúlni. Ennek ellenére a vállalat egyre nagyobb adóssághegyet görgetett maga előtt, a 2010-es évekre évi 10-20 milliárd forint mínuszt produkált.

Fotó: Shutterstock

Annak a valós hátterét, hogy miért éppen azon a februári napon következett be a vég, csak kevesen ismerik. A kérdés mindenesetre szorosan összefügg a Malév furcsa privatizációjával. Nagyvonalakban: 1999 és 2007 között a Malévban 99,5 százalékos többségi tulajdonos volt az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt., amely 2007-ben sokadik próbálkozásra végül 200 millió forintért eladta a részesedését az orosz hátterű AirBridge Zrt.-nek. Két évvel később, 2009-ben a tényleges irányító a Vnyesekonombank lett, a Malév üzemeltetésébe pedig beszállt az Aeroflot orosz nemzeti légitársaság. Majd 2010 tavaszán egy csaknem 27 milliárd forintos tőkeemelés eredményeképp a Malév többségi, 95 százalékos tulajdonosa ismét a magyar állam lett.

Csakhogy a visszaállamosítást az Európai Bizottság csak feltételekkel hagyta jóvá. Ezek nem teljesültek, így a kapott támogatásról 2012 januárjában kimondták, hogy jogszerűtlen. A Malévnak összesen 100 milliárd forintot kellett volna visszafizetnie az államnak. Ez nyilvánvalóan lehetetlen volt.

Az elbaltázott reprivatizáció azért is különösen fájó, mert éppen ebben az időszakban kezdett el életjeleket mutatni a Malév, köszönhetően az ügyes üzleti modelljének. A cég egyfajta hinta szerepet töltött be Dél- és Kelet-Európa, illetve Nyugat- és Észak-Európa között, ami iránt kifejezetten nagy volt a kereslet Madridtól Stockholmig. A budapesti átszállással repülő Malév ugyanis jóval olcsóbb (fele, kétharmada) árakat alkalmazott ezeken a távokon a direkt kapcsolatot kínáló versenytársainál. A Malév üzemi szinten ezekben az években elkezdett nyereséget termelni. A Budapest Airport igazgatósági értekezletein már arról számoltak be az illetékesek, hogy a Malév fizeti az aktuális számlákat. Igaz, ezzel együtt sem kopott a repteret üzemeltető cég felé már eleve meglévő sokmilliárdos tartozása.

Elveszik az ezüstkanalat

A Malév csődben végződő szárnyalásának van egy történelmi aspektusa is. A rendszerváltoztatást megelőzően a Malév nyereséges volt, de csak úgy, hogy nem számított, mibe kerül. Ugyan a cégről büszkén mutatták ki, hogy profitot termel, de ez nem a piacgazdaságnak, hanem a szovjet típusú gazdaságfilozófiának volt csak köszönhető. Annak idején, 1973 és 2001 között a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) alá tartozott a légiforgalom irányítása és a reptér üzemeltetése. A vámtevékenység után a második legtöbb bevételt hozta az állam konyhájára, ugyanakkor az akkori nagy volumenű fejlesztéseket a büdzsé állta. A 90-es évek közepén az akkori közlekedési miniszter közölte az LRI igazgatójával, hogy a cég álljon a saját lábára, tartsa el magát, mint minden más, normálisan működő repülőtér a világon. Az LRI igazgatója erre válaszul fogalmazta meg az azóta legendássá vált mondatát: „Miniszter úr! Jelentem, ráállnánk mi a lábunkra, csak a Malév áll rajta”!

Tulajdonképpen ezen a találkozón magyarázták el az államnak, hogy milyen kivételezett a helyzete a Malévnak, ami például a reptérhasználatért egyáltalán nem fizetett az LRI-nek. A Malév ekkor nem szimpla légitársaság volt, hanem gyakorlatilag az összes profitábilis reptéri üzemeltetési ágat megkapta, így a cargót, a cateringet, a duty free üzleteket, vagy az üzemanyag kiszolgálást. (Még 1973 előtt a Malév ennél is nagyobbat markolt, a cég egymaga látta el a repülőtér üzemeltetési, a légiirányítási és a szakhatósági feladatokat.) Ráadásul mindehhez monopoljog párosult, így aki használni akarta Ferihegyet, annak annyi díjat kellett fizetnie érte, amennyit a Malév kért. Az LRI-nél csak a költségek üzletágak maradtak. Miután erről a felállásról az állam is belátta, hogy fenntarthatatlan, a monopolhelyzet megszűnt, az LRI pedig versenyezhetett a Malévval. Idővel például az üzemanyag-kiszolgálás át is került hozzá. Az LRI-t 2001-ben számolták fel, helyét a Budapest Airport és a Hungarocontrol vette át.

Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Ahogy a Malév elvesztette a privilégiumát és a jövedelmező tevékenységeit, egyre szűkült az anyagi mozgástere is. Nem véletlen, hogy Malévos körökben tartja magát az a nézet, hogy tulajdonképpen az LRI térnyerése vezetett a bukáshoz. Ugyanakkor ez a lépés szükséges volt ahhoz, hogy a légiközlekedés bevett, tevékenységek szerint szétválasztott struktúrájának kiépülése Magyarországon is megkezdődhessen, egyébként elsőként a keleti blokk országaiban.

Vastag bőrű fapadosok

Akárhogy is próbált felkészülni rá, a Malév eltűnése mélyütést jelentett a Budapest Airportnak. Nagyjából 300 embert bocsájtottak el, súlyos megszorításokat vezettek be, bezárták az 1-es terminált. Mégis siker, hogy a céget nem temette maga alá a folyamat. Ez nagyban betudható a fapados légitársaságok agresszív üzletpolitikájának: a Ryanair a Malév csődjének délutánján már magas rangú delegációval jelentkezett a reptér vezetésénél, hogy az üresen maradt slotokról megállapodjanak. A Budapest Airport nem volt alkupozícióban, ezzel vissza is éltek a légitársaságok. Hosszabb távon mégis ennek köszönhette azt az intenzív forgalmi növekedést, ami egészen a Covid-járványig kitartott.

Hamarosan kifizethetik a Malév pórul járt utasait

Lassan egy évtizede ment csődbe a Malév, de az utasok kártérítése még mindig nem történt meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.