Ingatlan

Munkanélküliek rohanták le a lakáspiacot

Munka nélkül maradt vendéglátósok és szállodai dolgozók sokasága nyergelt át az ingatlanközvetítésre. Kérdés, hogy a turizmus újraindulása után hányan térnek vissza korábbi munkájukhoz.

Menekülő útvonal és tartós pályamódosítás is lehet az ingatlanközvetítés a szállodák és éttermek bezárása után munka nélkül maradt vendéglátósok, szállodai dolgozók, idegenvezetők, utazási irodai értékesítők, vagyis a turizmushoz kötődő szektorokban dolgozók sokasága számára.

Az ingatlanközvetítő hálózatok ráadásul akkor nyertek munkaerőt a turizmusból kiáramlók tömegével, amikor épp felívelő ágba került a lakáspiac.

A Duna House-nál 2020 második negyedévétől számottevően, 20-30 százalékkal nőtt az új belépők aránya.

A toborzási adatok egyértelműen követik a Covid-hullámok okozta változásokat: a legtöbben májusban, júniusban és novemberben jelentkeztek ingatlanértékesítőnek – tájékoztatott Benedikt Károly, a Duna House PR- és marketingigazgatója. Leginkább a ven­déglátáshoz, turizmushoz kapcsolódó területekről érkeztek, és olyan kereskedelmi részpiacokról, ahol nagy volt a visszaesés. Pozitívum, hogy a jelentkezők többségének volt tapasztalata az ügyfélkapcsolatban, sőt sokaknál még az értékesítési rutin is megvan. A Duna House oktatási részlege megnövelt kapacitással segítette a pályamódosítókat és a kezdő értékesítőket. Ingatlannal kapcsolatos tudásuk elsősorban az eddig rövid távú lakáskiadással foglalkozó szolgáltatóknál dolgozóknak volt, innen is sokan érkeztek.

A lemorzsolódás nőtt a megnövekedett érdeklődés miatt, de a közvetítői létszám is emelkedett tavaly a hálózatnál, amely csaknem 170 irodával és 1400 értékesítővel van jelen az országban.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Általában három-hat hónap alatt dől el, hogy megragad-e valaki a szakmában – válaszolta kérdésünkre Kiss-Szilágyi Judit, az OTP Ingatlanpont országos értékesítési vezetője, megerősítve, hogy a járvány kezdete óta hozzájuk is többen jelentkeznek a turizmus-vendéglátás szektort elhagyók közül. Ilyen típusú pályamódosításra korábban is voltak példák, akkor a többség az éjszakázástól, az állandó hét végi munkától menekült. A turizmus-vendéglátásban az ügyfelek kezelése és magas minőségű kiszolgálása nem újdonság, ez a tapasztalat az ingatlanszakma sikerének kulcsa is. Tavaly az OTP Ingatlanpont országos hálózatában több mint 80 iroda működött, értékesítőinek száma 800 fölé nőtt.

A Balla Ingatlanhoz is sokan jelenkeznek a Covid következtében bajba került iparágakból érkezők és korábban külföldön dolgozók is. A jelentkezők egy része átmeneti megoldást keres, vágyik vissza az eredeti szakmájába. Ők nem találják meg a számításukat, mert az eredmények az átmenetinek tekintett időszak után, a második évtől jönnének – szögezi le a Balla Ingatlan tulajdonos ügyvezetője, Balla Ákos, aki nem titkolja, hogy nem vesz fel olyanokat, akik nem hosszú távra terveznek, mert a magas fluktuáció nem tesz jót sem a cégnek, sem a szakmának.

Átlag fölötti keresetek

Az első három hónap a tanulás időszaka, ekkor még nem lehet jól keresni az ingatlanozással. Az első évben 200-300 ezer forintot, néhány éves tapasztalattal viszont már havi 400-600 ezer forintot visznek haza a közvetítők, míg a legjobban kereső értékesítők többmilliós jövedelemre tesznek szert.

 

turizmus-vendéglátás ingatlanpiac
Kapcsolódó cikkek