A főutcában lévő, mégis csendes környéken elhelyezkedő ház, az egyedi ékszerdoboz vagy a különleges tulajdonságokkal rendelkező lakást reklámozó megfogalmazás egy profi ingatlanost óvatosságra int, de már egy kevésbé rutinos vevő sem hiszi el feltétlenül, hogy igazgyöngyre bukkant a hirdetések tengerében.

Chain Bridge over Danube River and parliament
Europe, Europe central, Hungary, Budapest, Chain Bridge over Danube River and Hungarian Parliament Building
Tele van a város valódi ékszerdobozokkal is. 
Fotó: Sylvain Sonnet

Az autós hirdetésekből ismerős „megkímélt állapotban, hölgy tulajdonostól” megfogalmazással egyenértékű az ingatlan hirdetésekben a „csendes utcában, szinte teljesen felújított állapotú lakás”. Aligha van olyan érdeklődő, aki még nem bukkant hasonló mondatokra az ingatlanpiacon. 

Az ingatlanközvetítőnek a jó hirdetés a legfontosabb eszköze, hiszen az érdeklődők általában ezzel találkoznak először, és az abban szereplő szöveg és képek alapján döntik el, hogy egyáltalán érdekli-e őket az adott lakás vagy nem

– hangsúlyozza a tartalom fontosságát Benedikt Károly, a Duna House PR- és elemzési vezetője.

Eltúlzott vagy valótlan hirdetési szövegekkel jellemzően a rutintalan magánszemélyeknél találkozhatunk, akik azt remélik, hogy néhány szimpatikus jelző hatására több érdeklődő lesz az adott ingatlanhirdetésre – szögezi le Benedikt Károly, aki kérésünkre gyűjtötte össze kollégái körében azokat az említett tipikus és árulkodó szófordulatokat, amelyekbe ők is rendszeresen belefutnak.

Oktatják a hatásos kommunikációt

A profi ingatlanközvetítő társaságok éppen ezért jelentős energiát és erőforrást szentelnek annak, hogy kollégáik megtanulják a helyes és tökéletes hirdetési stratégiákat. A Duna House hálózatában például speciális tréningeken oktatják a hirdetés megszövegezésének és az ingatlanfotózásnak a technikáit.

A túlzó, de mindeközben sablonos megfogalmazások célja az érdeklődés felkeltése és a bizalomgerjesztés, de ez hamar a visszájára sülhet el. 

Az érdeklődő első találkozása a hirdetéssel, vagyis az első benyomás az eladóról, az ingatlanról nagyon fontos pillanat még virtuális formában is. 

Ennek ellenére mindenki tud említeni egy-egy példát megtévesztő, vagy nem kevéssé túlzó hirdetésre.

Noha senkinek sem lehet érdeke megtéveszteni a vevőket, hiszen azzal mindenki idejét feleslegesen rabolják el, mert végül úgysem lesz tranzakció. A jó szakemberek igyekeznek pontosan és célratörően fogalmazni egy-egy hirdetés szövegezésében.

apartment, house, city,
Csendes szomszédokra a hirdetés sem garancia.
Fotó: Alexander Spatari

Az elmúlt időszakban elterjedt virtuális séták és 360 fokos fotók amúgy is csökkentik a szövegezésben felesleges túlzások értékét, hiszen a valóságot bemutató képes vagy videós lakástúra azonnal fényt derít az eltitkolt problémákra is, például a felújítandó konyha állapotára és hasonlókra.

Már csak azért sem érdemes valótlant állítani, mert Magyarországon az ingatlanközvetítői tapasztalatok alapján a vásárlók közel 100 százaléka személyesen is megtekinti a megvásárolni kívánt ingatlant legalább egyszer, de inkább kétszer vagy háromszor, vagyis jó eséllyel biztosan kiderül minden eltitkolt hiba és kellemetlenség még döntés előtt

– tudtuk meg.

A megvásárolni kívánt ingatlant a teljes dokumentációs és jogi ellenőrzést követően (térképszelvény, tulajdoni lap) érdemes alaposan szemrevételezni több napszakban és időpontban is. Az esetleges műszaki kérdéseket, így a tető állapotát, a további beépíthetőség lehetőségét és egyéb fontos részleteket pedig szakemberrel fontos ellenőriztetni.

Ajánljuk a témához kapcsolódó VG Podcastet: