Leginkább az üzemanyagárak emelkedése volt az, ami a többi negatív hatással együtt erősen visszavetette az érdeklődést az agglomerációs ingatlanok iránt az utóbbi időszakban. Az általános bizonytalanság, illetve a hitelezés eltűnése azonban az elmúlt 6-12 hónapban az minden szegmensére hatással volt – válaszolta felvetésünkre Balla Ákos, a Balla Ingatlan vezérigazgatója.

Budapest, 2021. november 8.A Hungária körútról és az M3-as autópálya bevezető szakaszáról érkezett gépjárművek, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) villamosai várakoznak a pirosra váltott közlekedésirányító jelzőlámpa előtt a Kacsóh Pongrác úti felüljáró nyugati oldalánál, a Lehel úti kereszteződésnél.MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Budapest, 2021. november 8.
A Hungária körútról és az M3-as autópálya bevezető szakaszáról érkezett gépjárművek, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) villamosai várakoznak a pirosra váltott közlekedésirányító jelzőlámpa előtt a Kacsóh Pongrác úti felüljáró nyugati oldalánál, a Lehel úti kereszteződésnél.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Évről évre többen ingáznak Budapest és a fővárosi agglomeráció települései között, a reggeli és délutáni csúcsforgalom a távmunkával egyelőre nem enyhült igazán.
Fotó: Jászai Csaba / MTI

Az agglomeráció piaca megérezheti, ha a tömegközlekedés olcsóbbá válik – tette hozzá Balla Ákos –, illetve további változást hozhat, ha a korábban publikált közlekedési fejlesztések, mint például a ráckevei HÉV-vonal korszerűsítése megtörténik. A tömegközlekedés azért is egyre inkább alternatíva a gépjárműhasználat mellett, mert az elmúlt évtizedek kiköltözési hullámait az úthálózat fejlesztése csak részben követte. 

Reggel és este rendszerint óriási dugók alakulnak ki az agglomerációs települések és a főváros között, amin egy kedvezőbb díjú és szolgáltatásaiban fejlődő tömegközlekedés segíthet

– hangsúlyozta Balla Ákos.

Az agglomeráció piacán felemásan alakul az élet az Ingatlan.com adatbázisa szerint. A Pest vármegyei települések ingatlan állományában arányaiban sokkal több családi-, iker- és sorház található, mint Budapesten, így az adásvételek során is ezek jóval nagyobb súlyt képviselnek, mint a fővárosban. A nehézséget mostanában az okozza az eladók számára, hogy ezeknek az ingatlanoknak az átlagos energiafogyasztása is nagyobb, nem csak az alapterületük – mondta a Világgazdaság kérdésére Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági elemzője.

Az agglomerációs státusz menekülőutat is jelenthet a jelenlegi lakáspiacon az eladók és a vevők számára

– szögezte le a szakértő. A fővároshoz képest ugyanis több mint negyedével olcsóbbak az agglomerációs lakóingatlanok: négyzetméterenkénti átlagár jelenleg 936 ezer, illetve 686 ezer forint az eladó lakások és házak esetében. Az árak Budapesten 1 százalékkal nőttek, az agglomerációban viszont stagnálnak január eleje óta.

Az eladó házakat kereső vevők még inkább az agglomeráció felé gravitálnak.

Egy korszerű vagy új építésű, energiahatékony családi-, iker- vagy sorház ára a fővárosban 100 millió forintnál kezdődik, míg ugyanezek Pest vármegyében 20-25 millió forinttal olcsóbban is elérhetők. 

Budapest, 2023. január 14.Utasok, járókelők az M4-es metró építési munkálatai során kialakított aluljáróban a Kelenföld vasútállomás alatt. Ez biztosítja az összeköttetést a vasúti peronok, a metró állomása és az Etele tér között.MTVA/Bizományosi: Róka László ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Budapest, 2023. január 14.
Utasok, járókelők az M4-es metró építési munkálatai során kialakított aluljáróban a Kelenföld vasútállomás alatt. Ez biztosítja az összeköttetést a vasúti peronok, a metró állomása és az Etele tér között.
MTVA/Bizományosi: Róka László 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Utasok Kelenföldön – diákok és dolgozók járnak be a környékbeli településekről nap mint nap.
 Fotó: Róka László

A KSH által nemrég közzétett népszámlálási eredményeket ezek a számok részben meg is magyarázzák: Budapest lakossága az előző óta majdnem 50 ezer fővel csökkent, Pest vármegye lélekszáma pedig több mint 100 ezerrel bővült.

Ez a lakáspiaci háttere az agglomerációs településeknek, amit tovább erősíthet a nemrég bejelentett vármegyebérlet elindulása. 

Ennek egyik oka, hogy a munkáltatókat jogszabály kötelezi, hogy az ingázáshoz szükséges vármegyei bérlet díjának 86 százalékát megtérítsék a munkavállalóik számára. Mivel a vármegyei bérletek valamennyi tömegközlekedési eszközre érvényesek (pl. buszra és vonatra egyaránt), ezért az ingázás költsége és időbeni ráfordítása is csökkenhet. 

A vármegyei bérlet tehát önmagában nem fogja felerősíteni a kiköltözési hullámot Budapestről, mert ezt a szerepet betöltik a több tízmillió forinttal olcsóbb ingatlanárak, de a döntésben bizonytalan vevőket átlendíthetik a holtponton Balogh László álláspontja szerint.

Erősebb kiköltözési hullámot várakozásaink szerint nem eredményez majd a kedvezőbb árú közösségi közlekedés, de a hezitálók számára elősegítheti és formálhatja az ingázás melletti döntést 

–  válaszolta megkeresésünkre Benedikt Károly, a Duna House (DH) PR- és elemzési vezetője. 

Aki korábban kizárólag autós közlekedésben gondolkodott, elképzelhető, hogy ennek hatására számba veszi a tömegközlekedés lehetőségét is – árnyalta a képet a szakértő.

A külső kerületekbe vagy az agglomerációba történő kiköltözés szempontjából összességében kiemelt fontossága lehet a járulékos költségek változásának, például az üzemanyagárak emelkedésének vagy egy új, kedvezményes árú bérletrendszer bevezetésének,

hiszen nem mindegy, hogy mennyit és mire költenek az emberek. A végső döntéshozatal során azonban ez csupán másodlagos tényező. Továbbra is meghatározóbb szempontnak tekinthetők a kiszemelt település és az ott található ingatlanok ára, állapota, korszerűsége, energetikai paraméterei, mint a bejárás költségének mértéke.

A DH elemzési vezetője elmondta, hogy a lokáció kiválasztása során az érdeklődők jellemzően számba veszik az adott terület infrastruktúrájának fejlettségét, az elérhető munkalehetőségeket, a közlekedési hálózat adta lehetőségeket, az ingázás alternatíváját, bonyolultságát és költségeit, és mindezek ismeretében döntenek.

Erősen szórnak az árak

Az Otthon Centrum (OC) agglomerációs ingtalanpiacról készített friss értékesítési statisztikái szerint a legnagyobb számban a használt családi házak keltek el az agglomerációs településeken. A legdrágább az agglomeráció északnyugati és nyugati szektora volt, ahol tavaly majdnem 690 ezer forintig ért a használt családi házak fajlagos négyzetméterára. Itt mérték a legnagyobb árnövekedést is 2021-hez képest: az északnyugati szektorban 51 százalékkal, a nyugatiban pedig 38 százalékkal nőtt a fajlagos átlagár. A szektorokon belül a kisebb települések általában olcsóbbak, míg a tömegközlekedéssel jól megközelíthető települések iránt nagyobb az érdeklődés, ezért ezek drágábbak. 

Az érdi és a gyáli járásban már tavaly sokkal kevesebb tranzakciót mértek, mint egy évvel korábban, a négyzetméterár viszont 25-30 százalékkal nőtt. A nyugati szektorban egyedül a szentendrei járásban volt némi visszaesés a családi házak adásvételét tekintve, a fajlagos átlagár viszont több mint 60 százalékkal emelkedett, ami azt jelzi, hogy nem a kereslet fogyott el, inkább a kínálat szűkössége volt a probléma. A legdrágább fajlagos ár a pilisvörösvári járás településein volt 2022-ben, ahol a családi házak négyzetméterára meghaladta a 700 ezer forintot. A legdrágább családi házakat – átlagosan 907 ezer forintos négyzetméteráron – Nagykovácsiban értékesítette az OC.