A bizonytalan gazdasági helyzet ellenére meglepően nagy a mozgás a munkaerőpiacon. A BCG és a Profession.hu együttes felmérése azt mutatta ki, hogy a dolgozók 79 százalékát évente több alkalommal is megkeresik egy-egy álláslehetőséggel kapcsolatban, sőt a válaszadók 39 százaléka azt állította, hogy havonta több különböző ajánlatot is kap. Emiatt az álláskeresők magabiztosak a munkaerőpiaci helyzetükkel kapcsolatban, és úgy érzik, hogy jó tárgyalási pozícióban vannak.
A kutatásban azt is vizsgálták, hogy az álláskeresők számára mi a legfontosabb szempont, amikor böngészik a hirdetéseket.
70 százalékuk azt állította, hogy a munka és a magánélet közötti egyensúly,
41 százalékuk viszont a karrierépítést, a munkahelyi előmenetelt jelölte meg, illetve 27 százalék mondta azt, hogy olyan munkahelyet keres, ahol érdeket és izgalmas témákkal, technológiákkal, termékekkel foglalkozhat.
A válaszadók háromnegyede a teljes állású, hagyományos alkalmazotti jogviszonyt részesíti előnyben a rugalmasabb, részmunkaidős foglalkoztatási formákkal szemben. A munkavégzés formáját tekintve viszont több mint az álláskeresők fele elvárná a home office lehetőséget.
OpenAI: szétverhetik a munkaerőpiacot a robotokA vállalat a dolgozók feladatainak nagy részét automatizálná. A mesterséges intelligencia mindent megváltoztat. |
Az elvárások nagyok, de végül mindig a pénz diktál
A BCG és a Profession.hu kutatásából az is kiderült, hogy bár az elvárások a leendő munkahellyel szemben nagyok, de amikor választani kell két ajánlat között, végeredményben mindig a pénz dönt.
A felmérésben részt vevők 21 százaléka mondta azt, hogy alapvetően kizáró ok egy állásajánlatnál, ha nem az elképzelt fizetést kínálja a munkáltató,
ezzel szemben a sokat hangoztatott munka-magánélet egyensúly hiánya miatt már csak 19 százalék dobna vissza egy ajánlatot.
Meglepően sokan válaszolták azt, hogy fontos az első találkozás a vállalattal a döntésüket illetően. Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója elmondta, hogy
a legcsábítóbb ajánlat is a kukában köthet ki, ha a felvételi folyamat alatt a jelölt rosszul érzi magát.
Érdekesség, hogy az álláskeresők nem szeretik az újhullámos toborzási formákat, például a divatossá váló videós jelentkezést, amikor az önéletrajz mellé egy videót kell csatolnia a jelentkezőnek. Az álláskeresők sokkal jobban preferálják a személyes felvételi folyamatot, amikor egy konkrét személlyel állnak kapcsolatban és hamar személyes találkozóra kerülhet sor.
A cégek részéről egyre elterjedtebb a mesterséges intelligencia alkalmazása a kiválasztási folyamat során.
Ez energia-, pénz- és időtakarékos megoldás, viszont a jelöltek kifejezetten nem szeretik, ha egy géppel kell elhitetniük, hogy ők a legalkalmasabbak a munkára.
A vállalatoknak meg kell érteniük, hogy egy rossz toborzási stratégiával el fogják riasztani a jelentkezők legnagyobb részét.
A BCG a felmérését 160 országot érintve és 90 ezer embert megkérdezve végezte el.