Már párizsit is online veszünk
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 4,2 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene idén májusban 27 százalékkal emelkedett éves alapon. Szakértők szerint a tavaly már 360 milliárd forintos forgalmat lebonyolító e-kereskedelem még hosszú évekig bővülhet a magasabb bázison is 20 százalék körüli vagy afeletti mértékben.
Ez azt jelenti, hogy az online piactér részaránya szerényebb becslések szerint is elérheti tíz éven belül a 20 százalékos részarányt. Vagyis reális forgatókönyv, hogy egy évtized múlva minden ötödik vásárlás során már ne egy hagyományos áruházba besétálva költsön a fogyasztó, hanem a weben néhány kattintás után valamelyik logisztikai szolgáltató indítsa útjára a rendelt csomagot.
Az online élelmiszerköltési szokásokat térképezte fel a Nielsen; eszerint tavaly a magyar fogyasztók 16 százaléka már vásárolt élelmiszert az interneten keresztül, ugyanez az arány 2016-ban tíz-, 2015-ben nyolc-, 2014-ben pedig alig négyszázalékos volt
– közölte felmérését a Világgazdasággal a piackutató.

Érdekesség, hogy az alapvető élelmiszereket a weben is beszerző magyarok háromnegyede nő, s csak a negyede férfi. Kor szerinti megoszlásban
Az online vásárlás nem igazán jellemző a középkorúakra és az idősebbekre, hisz az 50–65 éves korosztályból a férfiaknál 10, a nőknél 9 százalék rendel élelmiszert a neten.
Ami az online vásárláshoz használt eszközöket illeti, a piackutató felmérése szerint 61 százalék rendelt számítógépen, 38 százalék tableten, 13 pedig mobiltelefonon. A mobilos vásárlók 42 százaléka ráadásul applikáció használatával intézte vásárlását. A szállítási opciókat tekintve 77 százalék a házhoz szállítást részesítette előnyben, 14 százalék választotta a bolti átvételt, 9 százalék pedig a munkahelyére kérte a kiszállítást. A fizetési módok közül már többen használják az elektronikus, bankkártyás fizetést, mint az utánvétes készpénzfizetést.
A magyar piacon az élelmiszerláncok közül a GRoby, a Tesco, a CBA Príma és az Auchan szállít házhoz, míg a SPAR azt ígéri, 2019 első negyedévében nyitja meg webáruházát.
Az online élelmiszer-vásárlás melletti fő szempontok közé tartozik a válaszadók szerint, hogy könnyű navigálni a weboldalon, szállításkor jó állapotban vannak a termékek, széles a választék, jó az ár-érték arány, valamint világos az online termékleírás. További pozitívumként említették a fogyasztók, hogy programokat, ajánlatokat kínálnak nekik a házhozszállítási díjak csökkentésére, a kiszállított termékek pontosan egyeznek a megrendelttel, könnyű a regisztráció, a rendelés és a fizetés, biztonságos a személyes adatok megadása, illetve több időtartamot is felajánlanak a szállításhoz, ami igazodik az egyén időbeosztásához.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható


