Lassan éledezik a motorkerékpár-piac
Majdnem háromezer új motorkerékpárt helyeztek forgalomba 2018-ban Magyarországon, 30,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) statisztikai adataiból. Ez mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény, hiszen a szervezet adatai szerint az elmúlt években nem tudott kiugró növekedést elérni a válság óta igen alacsony fordulatszámon működő piac:
az eladott új motorok száma a 2010-től 2017-ig tartó időszakban rendre 1800 és 2300 között mozgott, ami semmiképpen sem nevezhető elfogadható volumennek.
A bő 30 százalékos növekedés viszont a jelek szerint csak a darabszámra igaz, a forgalomra nem, hiszen az MGE adatai szerint a kisebb – így olcsóbb – kategóriák húzták tavaly a növekedést. A statisztikák szerint a legfeljebb 125 köbcentiméteres lökettérfogatú motorokból a 2017-es 326 után tavaly 510-et értékesítettek a kereskedők, ez 56,4 százalékos emelkedés. Az átlagnál nagyobb, több mint 42 százalékos ütemben bővült a 125 és 500 köbcenti közötti kétkerekűek eladott mennyisége is: ezekből 735-öt toltak ki a kereskedések kapuin 2018-ban. Az ötszáz köbcenti fölötti kategóriánál viszont már csak 20,6 százalékos darabszám-növekedést regisztrált a szervezet, ez 1741 eladott jármű.

Persze a nem egészen háromezer eladott motor sem az a mennyiség, amellyel a hazai kereskedők elégedettek lehetnének, még ha jóval több is a múlt évinél: a válságot megelőzően, 2006-ban és 2007-ben 9,8 ezer, illetve csaknem kilencezer új motort adtak el a magyarországi piaci szereplők. (Igaz, az akkori számokban a devizában, sokszor minimális saját erő mellett nyújtott finanszírozás is szerepet játszott, és sokan vásároltak olyan gépeket, amelyeket ténylegesen nem engedhettek volna meg maguknak.) A magyar piac viszonylag szerény méretét jól illusztrálják az európai gyártók ágazati szövetségének adatai is:
ezek szerint 2018 első kilenc hónapjában 830,7 ezer új motort helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ez 8,2 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.
A legnagyobb piac – nem meglepő módon – Olaszország, ahol kilenc hónap alatt 186,5 ezer új motor kapott forgalmi engedélyt.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja


