Megóvhatjuk szeretteinket az ünneprontó meglepetésektől
Sok felesleges bosszúságot spórolhatunk meg magunknak, családtagjainknak a fogyasztóvédelmi szabályok ismeretével karácsonykor is. A félrement ajándékvásárlások könnyen helyrehozhatók, ha lehetőségeinkkel tudatosan élve érvényesítjük jogainkat.
Hiába a Jézuska hozza, még így is megesik, hogy az ajándék hibás, sérült, nem működik.
A szavatossági, jótállási előírások értelmében az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni; ha nem javítható, egy ugyanolyan termékre kicserélni; végső esetben pedig a vételárat visszafizetni.
Ezért célszerű a jótállási jegyet és a blokkot vagy számlát is félretennünk, megőriznünk a megajándékozott számára.

Még egyszerűbb a dolgunk, ha online kereskedőnél vásároltunk.
A vevő a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldheti az interneten rendelt árucikket, akkor is, ha az hibátlan, csak éppen nem tetszik, nem jó a mérete, esetleg felesleges. Egyre több webshop vállal önként hosszabb, akár 30 napos elállási időt is.
Az üzleteket jogszabály nem kötelezi arra, hogy a kifogástalan állapotú, tökéletesen működő terméket visszavegyék. A kereskedők azonban vevőik elégedettsége érdekében, különösen az ünnepi időszak után készek levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítani. A kinézett ajándék megvásárlása előtt erre érdemes rákérdezni.
Akár arra is megkérhetjük az eladót, hogy a blokkra írja fel a levásárlás vagy utalványra váltás lehetőségét.
Ha probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlók a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhatnak panaszukkal. Más uniós tagállamból beszerzett termék esetén az Innovációs és Technológiai Minisztériumon (ITM) belül működő Európai Fogyasztói Központtól lehet ingyenes szakmai segítséget kérni.


