A Black Friday és a karácsonyi akciók minden évben vásárlók ezreit csábítják az áruházakba és a webshopokba. 

A Reacty Digital kutatása szerint idén a 18–79 évesek csaknem fele tervezte belevetni magát a fekete péntek kedvezményeibe, s a csábítónak tűnő ajánlatok igézetében könnyű a túlköltekezés csapdájába esni. A fogyasztói tudatosságot zászlajára tűző BillKiller reprezentatív felméréséből kiderült, hogy a magyarok 51 százaléka csak azoknak a termékeknek a megvásárlására törekszik, amelyekre valóban szüksége van (különösen a nők és a 60 évnél idősebbek körében jellemző gyakorlat ez). Továbbá 42 százalék igyekszik kevesebbet költeni bizonyos termékekre, szolgáltatásokra. A válaszadók harmada termék- és szolgáltatás-összehasonlító oldalak használatával (34 százaléka) és ár-érték alapon (35 százaléka) igyekszik megelőzni a felesleges költekezést. 

A kutatás szerint 29 százalék a kiadásai szigorú nyomon követésében, 14 százalék pedig a havi költségvetés megtervezésében látja a megoldást.

Fotó: Shutterstock

A felmérésben azt is megvizsgálták, hogy mi segítene leginkább a fogyasztóknak a spórolásban. A válaszadók csaknem negyede (22 százaléka) vallotta azt, hogy a termék vagy szolgáltatás árának egyértelmű feltüntetése lenne a legnagyobb segítség, különösen fontos lehet ez a Black Friday-akciók kedvezménymértéke tekintetében. A fogyasztók 14 százalékának az összehasonlító oldalak vannak leginkább segítségére, és nagyjából azonos arányban jelentek meg a válaszok között a részletes információk a termékről vagy szolgáltatásról (12 százalék), részletes tájékoztatás az ár összetevőiről (11 százalék) és a költségtervező applikációk. 

A vásárlóknak mindenekelőtt objektív, részletes információkra van szükségük a termékekről és a szolgáltatásokról a tudatos fogyasztói döntéshez. Információ hiányában a fogyasztói döntés kikerül a racionális megfontolás keretei közül, könnyen manipulálhatóvá válik

– monda Halmai Attila, a BillKiller társalapítója. 

Megfelelő mérlegelés mellett egy Black Friday-akcióval kapcsolatban is lehet felelős döntést hozni, például telefonvásárlásnál több tízezer forintot is spórolhatunk, de még nagyobb megtakarítást érhetünk el, ha a folyamatos kiadásainkat, például a havi telefonköltségeinket vizsgáljuk felül. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint 

egy átlagos mobilhasználó 4,4 gigabyte internetet használ a telefonján, 221 perc hívást kezdeményez, és mindössze kilenc SMS-t küld egy hónapban; 

ezekre az igényekre találhatunk már valamivel több mint ezer forintért is csomagajánlatot, a felső határ pedig több mint 15 ezer forint. A BillKiller csaknem hatezer felhasználója eddig nem kevesebb, mint 52 ezer forint éves megtakarítást kalkulált magának egy az igényeinek jobban megfelelő mobilcsomagra váltva; az applikáció által eddig kalkulált összérték pedig eléri a 300 millió forintot.