Kiskereskedelem

A magyarok harmada a Black Friday akciókkal szerzi be a karácsonyi ajándékokat

Napokon belül elindulnak a Black Friday akciók az üzletekben, és egy kutatás szerint sok magyar halasztott el vásárlást azért, hogy a Black Friday alatt szerezzen be valamit. A válaszadók harmada közölte, hogy a novemberi kedvezmények alatt szeretné beszerezni a karácsonyi ajándékokat, de majdnem a magyarok fele tervez vásárolni valamit a a fogyasztás új „ünnepén”.

A magyarok fele azt gondolja, hogy az akciós időszakokban mindenki vásárol olyan terméket is, amire nincs szüksége, ezzel szemben csupán a válaszadók hetede nyilatkozott úgy, hogy a Black Friday rendkívüli kedvezményei miatt elcsábul – derül ki a Reacty Digital és a Shoptet által készített reprezentatív felmérésből. Tízből hárman halasztanak el vásárlást a Black Fridaykor nyújtott kedvezmények reményében, és körülbelül ugyanennyien használják ki az akciókat a karácsonyi ajándékok megvásárlására. A friss kutatás adatai szerint idén a magyar felnőttek 45 százaléka tervez vásárolni a Black Friday időszakában, és 43 ezer forint lehet az átlagos költés.

Black,Friday,Big,Sale,Text,Sign.,Special,Discount,Christmas,Offer.
Egy reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság fele tervez vásárolni a Black Friday alatt, harmada pedig kifejezetten elhalasztott év közben valamilyen vásárlást, hogy novemberben olcsóbban szerezhesse be a terméket.
Fotó: Shutterstock

A magyarok döntő többsége (93 százaléka) hallott már a Black Fridayról, és tavaly tízből hárman vásároltak is az akció keretében – mutatják a Reacty Digital és a Shoptet friss, reprezentatív felmérésének adatai. Legfőképp a diákok (99 százalék) és a nyugdíjasok (96 százalék) ismerik ezeket az akciókat, aminek a keretében a válaszok alapján 

idén akár minden második magyar vásárolhat. 

Szeles Péter, a Reacty Digital ügyvezetője ez utóbbi adat kapcsán kiemelte, hogy az elmúlt évek tapasztalatai szerint a valós vásárlók aránya nem lesz ilyen magas.

A ruhákra csaphatnak le a legtöbben a Black Friday alatt

A reprezentatív kutatás eredményei alapján a Black Friday akció keretében idén is ruházati cikket (35 százalék) terveznek venni a legtöbben, amit a háztartási és vegyi áruk (30 százalék), valamint a háztartási kis- és nagygépek (26 százalék) követnek. A három legnépszerűbb kategória nem változott tavalyhoz képest, csak helyet cserélt a második és harmadik helyezett.

A magyarok átlagosan 43 ezer forintot költhetnek el a Black Friday kedvezményekre

A Black Friday idején vásárolni tervezők közül legtöbben (15 százalék) 20-30 ezer forint értékben terveznek vásárolni, átlagosan pedig 43 ezer forintos költéssel számolnak, ami minimális emelkedés a tavalyi adatokhoz képest. Az mértékét figyelembe véve reálértékben nem jelent forgalomnövekedést. A férfiak valamivel magasabb összegben gondolkodnak, akár 50 ezer forintot is elérhet az átlagos költésük, ami abból adódik, hogy többen terveznek magasabb, akár 100 ezer forintot meghaladó összeget költeni, mint a nők. A vásárolni tervezők hatoda nem tudja előre, hogy milyen összegben fog vásárolni. Mindez arra utal, hogy csak halvány elképzelésük van a Black Friday idején beszerzendő árucikkekről, nem konkrét elhatározással indulnak neki az időszaknak, vagy ötletük sincs, mekkora kedvezményekkel kalkulálhatnak.

Media Markt: nehéz év volt a 2023-as, a sikerhez új stratégiákra van szükség

Sokkal tudatosabbak lettek a vásárlók a műszaki cikkek piacán 2023-ban az előző évhez képest. Tavaly az miatt az energiatakarékos háztartási gépek rendkívüli forgalmat generáltak, ezzel idén nem lehet versenyezni. Az infláció és a magas kamatkörnyezet mind visszafogták a fogyasztást. A Media Markt háttérbeszélgetésén elhangzott, hogy a műszaki cikkek piacán rendkívül erős 2024-es évre lesz szükség, hogy az idei nehézségeket kompenzálni lehessen.

 

Tízből hárman várnak a vásárlással Black Friday időszakig

A kutatás eredményei alapján a Black Fridayt ismerők kétötöde értékeli, ha egy hosszabb időszak áll rendelkezésére, hogy az akciós termékek közül válogasson. Bő harmaduk várja, hogy milyen akciókat hirdetnek meg erre az időszakra, azonban csak negyedük tervezi meg akár hetekkel előre, hogy mit vásárol majd. 

Tízből hárman halasztják el az év közbeni vásárlásokat Black Friday idejére, hogy olcsóbban juthassanak a termékhez. 

Az árak ellenőrzése kulcskérdés. Minden második ember ár-összehasonlító oldalon nézi meg azokat, illetve igyekszik a termék korábbi árait is leellenőrizni. Sokan veszik meg ilyenkor a karácsonyi ajándékokat: a Black Fridayt ismerők harmada szinte biztosan, és ugyanennyien elgondolkoznak rajta, hogy a leértékeléseket kihasználják legalább az ajándékok egy részének beszerzésére.

 

akció Black Friday kedvezmény karácsony mozaik
Kapcsolódó cikkek