A Kultúra-gazdaságtani tanulmányok című könyv az Aula Kiadó gondozásában jelenik meg, készüléséről akkor tudósítottunk először, amikor a Magyar Közgazdasági Társaság keretében megalakult a kultúra-gazdaságtan szakosztály. A tanulmányokat a Nyitott Közgazdaságtan Központ munkatársai hozták létre, de az egyes fejezeteket nem csak ők jegyzik, hanem elismert külföldi szerzők is. A könyvbemutató alkalmából szakmai vitát tartanak október 10-én a Magyar Kultúra Alapítvány székházában. Erre meghívták Ruth Towse-t, a rotterdami Erasmus Egyetem professzorát is. A holland kutatásokat példaértékűnek tekintik Budapesten, az Erasmus Egyetemen egyébként külön tanszék foglalkozik a kultúra gazdaságtanával. Towse állított össze olyan gyűjteményes kötetet, amelyet alapvető forrásnak tekintenek a szakirodalomban, korábban Magyarországon is ez volt az egyedül föllelhető átfogó munka e tárgykörben.
A művészetek kedvelői közül sokan aggódnak amiatt, hogy a gazdasági racionalitás, az üzleti és kereskedelmi szempontok a kultúrában is uralkodóvá válnak, s ez "megöli a művészetet". Lehet-e az eladhatóság, a kereslet növelése érdekében például ugyanazokat a marketingeszközöket alkalmazni, mint más termékek és szolgáltatások esetén? A kérdésre a kötet szerkesztői és szerzői (többek között Daubner Katalin, Harsányi László, Horváth Sándor, Koncz Gábor, Magyary Beck István) úgy próbálnak választ adni, hogy bemutatják, milyen mechanizmusok működnek a kultúra területén a különféle országokban.
Más a kultúra finanszírozása Európában, és más Amerikában, ahol az állam szerepe csekély, Európában viszont még mindig jelentős részt vállal, bár a gazdaság -- a szponzorálás útján -- fokozatosan egyre nagyobb részt vesz át. Ám még sokáig nem vonulhat ki az állam a kultúra támogatásából, nálunk kivált nem, ahol nincs hagyománya a szponzorálásnak -- fejtegeti a Világgazdaság kérdésére Petró Katalin. Szerinte a gazdasági racionalitás, a szűkös javakkal való hatékony gazdálkodás elve csak akkor békíthető össze a művészet sajátos világával, ha világosan látjuk és tekintetbe is vesszük a kulturális javak -- más gazdasági javaktól eltérő -- sajátosságait.
A rotterdami Arjo Klamer például úgy véli, hogy a szponzorálás zömmel piaci alapon működik, a támogatók rendszerint komoly és konkrét reklámhasznot várnak a pénzükért cserébe. Ha a támogatás adományozássá változna, az jelentené a művészetek iránti valódi elkötelezettséget, s beszélhetnénk új Medicikről, Hatvanyakról. Minél több ilyen mecénás tűnne föl, annál kisebb szerep maradna az államra, amely óhatatlanul politikai szempontokat is érvényesít.
A kulturális javak az úgynevezett információs termékek körébe tartoznak -- részletezi Petró Katalin. Az angol irodalomban tapasztalati javaknak nevezik a kulturális élményeket. Ha tartós fogyasztási cikket, mondjuk cipőt vásárolunk, akkor lehetőség van előzetes próbára, és ha minőségi probléma adódik, a termék visszavihető, kicserélhető, a termelő, eladó garanciát ad a vásárolt termékre. A kulturális javak fogyasztása során létrejövő élmény minőségére azonban "nincs garancia", a vásárlással járó bizonytalanság nem szüntethető meg. A hasznosság, a minőség megítélése csak utólag lehetséges. Sok esetben jelzés az ár, ám ha az információ nem tökéletes, akkor a fogyasztót a vásárlás után csalódás érheti. Ez megelőzhető a hiteles tájékoztatással, amelyben a sajtónak jelentősebb szerepet kellene játszania.
Amikor például zenét hallgatunk, kiállításra vagy színházba megyünk, ez nem csupán fogyasztás, hanem készségek, tudás szerzése, tehát tőkefelhalmozás. Nálunk nincs friss felmérés, de Nyugat-Európában pontos adatok tanúsítják: azok a gyerekek, akiket szüleik korán kultúrafogyasztókká neveltek, felnőtt korukban is szívesen fordítottak pénzt ilyen célra. Differenciál az elemzés úgy is, hogy akik nem csak passzív, hanem aktív fogyasztók is voltak, tehát tanultak -- mondjuk -- zenélni, rajzolni, sajátjukká vált e szenvedély, s később is úgy vélték: a műveltség a humán tőke eleme.
------------------
A Kultúra-gazdaságtani tanulmányok című kötetben szerepel: az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet felmérése szerint Budapesten az 1998--99-es évadban valamivel kevesebb mint kétmillió színházjegy kelt el, de azok, akik színházjegyet vettek, átlagosan tízszer ültek be valamely teátrum nézőterére. Azaz -- becslések szerint -- a budapestiek alig 10 százaléka képviseli a keresletet a "színházi élményjószág" piacán. Egy másik adat: 1999-ben Magyarországon összesen 7,613 millió hanghordozót (CD-t, kazettát és egyebet) vásároltak, ebből csupán 8 százalék, azaz 609,4 ezer volt komolyzenei hanglemez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.