BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az iskolai oktatás kudarcai

A legnagyobb iskolai lemorzsolódást évtizedek óta a szakmunkásképzésben regisztrálják a szakemberek. Míg 1990-ben 23 százalék volt a lemorzsolódási arányszám a középfokon induló létszámhoz képest, ma a szakiskolákat elkezdő tanulók 31 százaléka esik ki a képzésből.

A középfokú oktatásban 1990-től jelentősen csökkent a lemorzsolódási arányszám. A gimnáziumok esetében ez azt jelenti: tíz év alatt a 12 százalékos kiesési arányszám 8,5 százalékra csökkent. A szakközépiskolák még jelentősebb eredményt produkáltak, hiszen az induló létszámhoz képest mára a tanulóknak alig 3 százaléka esik csak ki az oktatásból, míg tíz évvel ezelőtt ez az arány 16,7 százalék volt. Lukács Péter, az Oktatáskutató Intézet főigazgató-helyettese a szakmunkásképzőkben tapasztalható nagyszámú lemorzsolódással kapcsolatban lapunknak azt mondta: a szakképző intézményekre a NAT bevezetése (2+2-es szerkezet) nem volt jó hatással, hiszen az alaptanterv szerint a szakmunkásképzőkben az első két évben a szakmai oktatás helyett a tanárok közismereti tárgyakat tanítanak, és csak pályaorientáció formájában oktathatnak szakmai ismereteket. Ezekben az iskolákban viszont a tanulók 20-25 százaléka hátrányos helyzetű, akik nem biztos, hogy két teljes évig az ének-zenét, magyart, legfőképp pedig a rettegett matematikát szeretnék kiemelt tárgyként tanulni -- mondta Lukács Péter.
A kilencedik, tizedik évfolyamon megjelenő tanulási kudarcok okaira kereste a választ a Nemzeti Szakképzési Intézet kutatásszervezési osztályának vizsgálata is, amelynek során az ország 273 vegyes típusú iskolája (szakmukásképző, szakközépiskola, gimnázium egy intézményen belül) töltött ki kérdőívet nemrégiben. A felmérésből -- amely az előző tanév adataira épül -- kiderült: 145 iskolában a 9--10. évfolyamon az első félévben a 38 048 tanulóból 1682 morzsolódott le (4,4 százalék), és 23 százalék (8386 tanuló) bukott több tárgyból is. A két évfolyam közül a bukásszámokat illetően az előbbi viszi a prímet. A lemorzsolódás belső kezelése szempontjából valamiféle előnyt jelent a vegyes profilú intézményeknek, hogy "házon belül" át tudják irányítani a kibukókat alacsonyabb követelményszintű szakmákra. Problémát jelent viszont, hogy sok esetben az elavult ipari szakmák tanulása csökkenti az elhelyezkedés lehetőségét. 1998-ban még mindig 44 015-en tanultak nehézipari szakmát -- 1990-ben 80 000-en.
Lukács Péter szerint a szakmunkásképzés nem megfelelő ütemű és szerkezeti változása miatt a másik, akár kudarcként is kezelhető jelenség, hogy 1996/97-től ismét növekedett az általános iskola után tovább nem tanulók aránya. Sőt, az sem elhanyagolható, hogy viszonylag nagy az osztályismétlők száma az általános iskola 5--6. évfolyamán, és a tanköteles kor végéig a 16 éves népességnek csak mintegy 80 százaléka végzi el 14 éves korig az általános iskolát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.