BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dohányreklám: csalódás és félelem

Kétmilliárd forint körülire tehető az éves reklámbevétel-csökkenés a dohánytermékek teljes hirdetési tilalma következtében. Az intézkedés hatásosságát egyaránt vitatja a dohány- és a reklámszakma, a negatív gazdasági következményekre azonban mindannyian felhívják a figyelmet.

Csak becslések vannak a dohánytermékekre évente elköltött összeg nagyságáról, arról a pénzről, amely egy év múlva teljesen kiesik a magyar gazdaságból. A Mediagnózis október végéig 2,5 milliárdot mért a legfontosabb reklámhordozókban, a különféle engedmények alapján ennek körülbelül a felével számolhatunk tényleges bevételként. Az utolsó negyedévi forgalom, valamint a hirdetés egyéb módszerei újabb több száz millió forintra tehető. Külön kérdés az egymagában tízmilliárdot megmozgató Forma--1 Marlboro Magyar Nagydíj sorsa, amelynek márkamarketingje válik lehetetlenné. Ez a versenyek elvesztésével járhat.
A következő év kétségkívül nagy nyertese a közterületi plakát lesz, amely egy évig még befogadhat dohányreklámokat, 2001 második felében -- amikor a sajtóból teljesen eltűnnek ezek a hirdetések -- a pénz nagy része idevándorol majd. Ennek azonban a legkevésbé sem örül a plakátpiac vezető cége, a Multireklám igazgatója. Kárpáti András szerint a teljes törvényi tiltással Magyarország nem az Európai Unió gyakorlata felé tett lépést, a Magyarországon befektetők többsége hosszú távra tervez, számukra rendkívül hátrányos az ilyen intézkedés.
Ezért reménykednek a szigor felülvizsgálatában. Másokhoz hasonlóan felhívja a figyelmet a várható gazdasági következményekre, elbocsátásokra és a kisebb adóbevételre.
Az elmúlt években -- az elektronikus médiumok "füstmentesítése" után -- a dohányreklámok legnagyobb felvevőpiaca a mozi lett. A hét mozit üzemeltető Budapest Film teljes hirdetési bevételének több mint egyharmada származik a cigarettagyártóktól -- közölte a hálózat számára reklámokat szervező Cinerereal ügyvezetője. Nagy Jenő egyelőre nem tudja, képesek lesznek-e pótolni a bevételkiesést.
Magyarország legnagyobb nyomtatottsajtó-vállalkozása, a VNU jövőre a félévi tilalom alatt legalább 150 milliót fog veszíteni, amely máshonnan pótolhatatlan pénz -- nyilatkozta Szabó György vezérigazgató. Ehhez hozzátette: mostanában nincs olyan hónap, amelyben ne vetődne fel újabb és újabb elképzelés (kulturális járulék növelése, környezetvédelmi termékdíj és direkt hirdetési adó bevezetése), amely mind a sajtó helyzetének romlását eredményezi.
Egy neve mellőzését kérő pr-cég igazgatója szerint némi "egérút" nyílhat a különféle alternatív megoldásokkal, például a közvetlen termékpromócióval. Ezek azonban sokkal rosszabb hatékonyságúak a normál hirdetésnél. Így vélekedik az Ogilvy & Mather vezérigazgatója, Csepregi Miklós is, aki szerint a reklámügynökségeket körülbelül 300 millió forint éves veszteség éri.
A Forma--1 hazai futama egyedi miniszteri felmentést kaphatna a dohányreklámok tilalma alól, ám tisztázatlan többek között az, hogy a versenyhétvége előzetes reklámkampánya -- mely részét képezi a futamrendezésre vonatkozó szerződéseknek -- ugyancsak tartalmazhatja-e a dohánygyártók reklámjait -- mondta a Világgazdaságnak Studniczky Ferenc, a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója.
Mint mondta, az Ifjúsági és Sportminisztériumon keresztül bevonták a törvény-előkészítésbe, és ennek során kifejtette, hogy az országnak körülbelül tízmilliárd forint bevételt és felbecsülhetetlen értékű imázsépítést jelentő verseny rendezése elképzelhetetlen a dohányreklámok nélkül. Álláspontja szerint a felmentést egyértelműen alkalmazni kell a verseny áprilisban kezdődő reklámkampányára is. Az egyeztetés során kifejtette: a korlátozás bevezetése esetén a legjobb megoldásnak a francia példát tartja, ahol maga a törvény tesz kivételt a Forma--1-gyel.
A magyar futam névadó főszponzora a Marlboro, amelynek esetleges kiválása rendkívül megnehezítené a rendezést. Ugyanakkor a cigarettareklámok teljes kitiltása könnyen azt eredményezheti, hogy a rendezés jogával rendelkező Bernie Ecclestone más országba viszi a Magyar Nagydíjat.
Studniczky Ferenc üzleti titokra hivatkozva nem kívánta sem cáfolni, sem megerősíteni azon információnkat, hogy a Marlboro eddig évente körülbelül egymillió dollárt adott a rendezés költségeire, a 2006-ig szóló, még alá nem írt szerződés pedig ennél magasabb éves szponzori díjat tartalmazna. Studniczky elmondta: a Marlboro képviselőjével befejezték a szerződés előkészítését, az már csak aláírásra vár, mely reményei szerint még az idén megtörténhet.
A Philip Morris megvárja a törvénymódosítás kihirdetését, de ezután is időre lesz szükség az új helyzet elemzéséhez -- mondta érdeklődésünkre Dávid Péter sajtófőnök. A dohánygyártó cégek képviselői felhívják a figyelmet arra, hogy nincs bizonyíték a dohányreklámok és a dohányzás közti összefüggésre. Ráadásul a termékek közti választás lehetőségével nyílt mód az elmúlt években a kevésbé káros füstölnivalók részarányának megtízszereződésére. Ennek hányada ma már 40 százalék -- nyilatkozta az egyetlen magyar tulajdonú társaság, a V-Tabak vezérigazgatója, Gábor József.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.