Csak becslések vannak a dohánytermékekre évente elköltött összeg nagyságáról, arról a pénzről, amely egy év múlva teljesen kiesik a magyar gazdaságból. A Mediagnózis október végéig 2,5 milliárdot mért a legfontosabb reklámhordozókban, a különféle engedmények alapján ennek körülbelül a felével számolhatunk tényleges bevételként. Az utolsó negyedévi forgalom, valamint a hirdetés egyéb módszerei újabb több száz millió forintra tehető. Külön kérdés az egymagában tízmilliárdot megmozgató Forma--1 Marlboro Magyar Nagydíj sorsa, amelynek márkamarketingje válik lehetetlenné. Ez a versenyek elvesztésével járhat.
A következő év kétségkívül nagy nyertese a közterületi plakát lesz, amely egy évig még befogadhat dohányreklámokat, 2001 második felében -- amikor a sajtóból teljesen eltűnnek ezek a hirdetések -- a pénz nagy része idevándorol majd. Ennek azonban a legkevésbé sem örül a plakátpiac vezető cége, a Multireklám igazgatója. Kárpáti András szerint a teljes törvényi tiltással Magyarország nem az Európai Unió gyakorlata felé tett lépést, a Magyarországon befektetők többsége hosszú távra tervez, számukra rendkívül hátrányos az ilyen intézkedés.
Ezért reménykednek a szigor felülvizsgálatában. Másokhoz hasonlóan felhívja a figyelmet a várható gazdasági következményekre, elbocsátásokra és a kisebb adóbevételre.
Az elmúlt években -- az elektronikus médiumok "füstmentesítése" után -- a dohányreklámok legnagyobb felvevőpiaca a mozi lett. A hét mozit üzemeltető Budapest Film teljes hirdetési bevételének több mint egyharmada származik a cigarettagyártóktól -- közölte a hálózat számára reklámokat szervező Cinerereal ügyvezetője. Nagy Jenő egyelőre nem tudja, képesek lesznek-e pótolni a bevételkiesést.
Magyarország legnagyobb nyomtatottsajtó-vállalkozása, a VNU jövőre a félévi tilalom alatt legalább 150 milliót fog veszíteni, amely máshonnan pótolhatatlan pénz -- nyilatkozta Szabó György vezérigazgató. Ehhez hozzátette: mostanában nincs olyan hónap, amelyben ne vetődne fel újabb és újabb elképzelés (kulturális járulék növelése, környezetvédelmi termékdíj és direkt hirdetési adó bevezetése), amely mind a sajtó helyzetének romlását eredményezi.
Egy neve mellőzését kérő pr-cég igazgatója szerint némi "egérút" nyílhat a különféle alternatív megoldásokkal, például a közvetlen termékpromócióval. Ezek azonban sokkal rosszabb hatékonyságúak a normál hirdetésnél. Így vélekedik az Ogilvy & Mather vezérigazgatója, Csepregi Miklós is, aki szerint a reklámügynökségeket körülbelül 300 millió forint éves veszteség éri.
A Forma--1 hazai futama egyedi miniszteri felmentést kaphatna a dohányreklámok tilalma alól, ám tisztázatlan többek között az, hogy a versenyhétvége előzetes reklámkampánya -- mely részét képezi a futamrendezésre vonatkozó szerződéseknek -- ugyancsak tartalmazhatja-e a dohánygyártók reklámjait -- mondta a Világgazdaságnak Studniczky Ferenc, a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója.
Mint mondta, az Ifjúsági és Sportminisztériumon keresztül bevonták a törvény-előkészítésbe, és ennek során kifejtette, hogy az országnak körülbelül tízmilliárd forint bevételt és felbecsülhetetlen értékű imázsépítést jelentő verseny rendezése elképzelhetetlen a dohányreklámok nélkül. Álláspontja szerint a felmentést egyértelműen alkalmazni kell a verseny áprilisban kezdődő reklámkampányára is. Az egyeztetés során kifejtette: a korlátozás bevezetése esetén a legjobb megoldásnak a francia példát tartja, ahol maga a törvény tesz kivételt a Forma--1-gyel.
A magyar futam névadó főszponzora a Marlboro, amelynek esetleges kiválása rendkívül megnehezítené a rendezést. Ugyanakkor a cigarettareklámok teljes kitiltása könnyen azt eredményezheti, hogy a rendezés jogával rendelkező Bernie Ecclestone más országba viszi a Magyar Nagydíjat.
Studniczky Ferenc üzleti titokra hivatkozva nem kívánta sem cáfolni, sem megerősíteni azon információnkat, hogy a Marlboro eddig évente körülbelül egymillió dollárt adott a rendezés költségeire, a 2006-ig szóló, még alá nem írt szerződés pedig ennél magasabb éves szponzori díjat tartalmazna. Studniczky elmondta: a Marlboro képviselőjével befejezték a szerződés előkészítését, az már csak aláírásra vár, mely reményei szerint még az idén megtörténhet.
A Philip Morris megvárja a törvénymódosítás kihirdetését, de ezután is időre lesz szükség az új helyzet elemzéséhez -- mondta érdeklődésünkre Dávid Péter sajtófőnök. A dohánygyártó cégek képviselői felhívják a figyelmet arra, hogy nincs bizonyíték a dohányreklámok és a dohányzás közti összefüggésre. Ráadásul a termékek közti választás lehetőségével nyílt mód az elmúlt években a kevésbé káros füstölnivalók részarányának megtízszereződésére. Ennek hányada ma már 40 százalék -- nyilatkozta az egyetlen magyar tulajdonú társaság, a V-Tabak vezérigazgatója, Gábor József.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.