Jogellenes kéretlen e-mailek
"A kéretlen, üzleti célú e-mail küldése (az úgynevezett spamming) esetén céltól eltérő adatkezelés valósul meg" -- szögezi le egyes internetes adatkezelésekről február elsején közzétett ajánlásában Majtényi László. Az adatvédelmi biztos a jogalkotó számára alternatív javaslatot tesz: szerinte az egyik lehetőség, hogy megtiltják a spamminget, vagy pedig a direktmarketingben alkalmazott név- és lakcímadat-kereskedelem szabályai közé illesztik. Utóbbi esetben a címzett számára lehetővé kell tenni az ilyen üzenet azonosíthatóságát, illetve azt, hogy aki nem kíván elektronikus levélben kereskedelmi célú üzenetet kapni, az megtilthassa ennek feladását -- írja Majtényi.
Egyes jelek szerint éppen elindulóban van az e-mail címek illegális kereskedelme. Az internetmarketing-szakmában nem tudtak megnevezni olyan céget, amely megrendelésre címlisták összeállítását kínálja, de számos példát említettek, amelyek azt támasztják alá, hogy sokan nem véletlenül kapnak mind nagyobb számban a szakterületükhöz kapcsolódó üzleti tartalmú ajánlatokat, üzeneteket velük semmilyen kapcsolatban sem lévő cégektől.
Két szabályozott üzleti e-mailezési forma ismert. Az opt-in esetében a felhasználó a honlap-regisztrációban hozzájárul üzenetek folyamatos küldéséhez, az op-outot alkalmazók pedig a felhasználóknak a lemondás lehetőségét kínálják fel. Ennek alapján készül el a feladónál az "internetes Robinson-lista", amelyet Majtényi is említ ajánlásában. (Ilyen nyilvántartás vezetését írja elő a név- és lakcímadatok kereskedelmi felhasználását is szabályozó törvény. A letiltás lehetőségének megteremtése nélkül törvénytelen mások efféle személyes adatának gyűjtése, felhasználása.)
A harmadik -- jelenleg törvénytelen -- drótpostaforma a kéretlen levél, a spam. Ennek használata az Egyesült Államokban már széleskörűen elterjedt, nálunk egyelőre gyerekcipőben jár. Ennek oka szakértők szerint nagyrészt az, hogy az internet részesedése éppen csak egy százalék körüli a mért reklámkiadásokból, s ezen belül az e-mail részaránya töredéknyi a túlnyomórészt alkalmazott bannerrel (csíkreklámmal) szemben. Az internet térnyerésével valószínűleg felértékelődik a sajátos direktmarketing-módszerként használható spam.
Emiatt még nem nyomaszt minket a feladat -- fogalmaz az adatvédelmi biztos munkatársa. Gulyás Csaba elmondta: Majtényi László megkeresésére Dávid Ibolya igazságügy-miniszter levélben közölte: szerinte az elektronikus kereskedelem szabályairól majdan a Gazdasági Minisztérium előkészítésében formálódó törvénnyel kellene mederbe terelni a spammingot. A miniszter asszony kitért annak megválaszolása elől, hogy melyik megoldást tartja célszerűnek, a tiltást, vagy a név- és lakcímadatok kezelésébe illesztést. Felhívja viszont a figyelmet arra, hogy az Európa Parlament és az Európa Tanács közös idei irányelvének a jogrendbe illesztésére az Európai Unió tagországainak is jövő év január közepéig van idejük.


