BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elérhetetlen egymilliárd

Több mint egymilliárd svájci frankos (170 milliárd forint) nyereségre tett szert az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) a kontinens legjobban jövedelmező sorozatának, a Bajnokok Ligájának (BL) 2000/2001-es marketingbevételeiből. Ebből az összegből az FTC labdarúgócsapata közel egymilliárd forinttal részesedett volna, amennyiben bejut a BL-be.

Európa elit labdarúgóklubjai nemcsak a nívós játékuk miatt kerülnek újra és újra a figyelem középpontjába, hanem azért is, mert játékuk díjazásaként már-már elképzelhetetlen nagyságú pénzeket oszt szét közöttük az UEFA.
Alig ért véget a BL 2000/2001-es sorozata, a kontinens bajnokcsapatai -- a múlt csütörtöki sorsolást követően -- ismét Európa legrangosabb és egyben legjövedelmezőbb trófeájáért szállnak harcba. A csapatok az idén már startpénzként 2,5 millió svájci frankot kapnak (1 svájci frank 170 forint), egymillióval többet, mint amennyit az indulási jog az előző évben ért -- derül ki az UEFA-nak a napokban közzétett BL-finanszírozási tájékoztatójából. Ehhez az összeghez mérkőzésenként -- eredménytől függetlenül -- 500 ezer svájci frank járul, így a mind a hat csoportmeccsen elbukó csapatok is legalább 5,5 milliót keresnek. Az UEFA növekvő pénzjutalmazását -- amelynek nagy részét a BL-be jutó klubok kapják -- a szervezet 2000--2001-es, több mint egymilliárd svájci frankos reklám- és televíziós jogdíjakból származó bevétele teszi lehetővé, ami 140 millióval magasabb az 1999--2000-es sorozatból összejöttnél.
Az UEFA nem bánik szűkmarkúan azokkal az együttesekkel sem, amelyek már a BL-selejtezők során elbúcsúztak a további részvételtől: a kvalifikációs fordulókban való szereplést 150 ezer svájci frankkal honorálják, kiesés esetén pedig 80 ezer frankos fájdalomdíjjal kárpótolják az együtteseket. Valamivel mostohább az UEFA-kupában szerencsét próbáló csapatok helyzete: ők ugyanis "menetelésükért" pusztán ez utóbbi összeget kapják, ráadásul az is csak a kupa második fordulójáig jár nekik. A harmadik fordulótól az UEFA már nem ösztönzi pénzjutalommal jobb szereplésre a csapatokat. Igaz, a résztvevők maguk rendelkeznek a mérkőzések marketing- és televíziós jogdíjból származó bevételeivel, ellentétben a BL-lel, ahol az UEFA saját jövedelmét gazdagítják ezek a pénzügyi források.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.