A cégbírósági pecsét még hiányzik ugyan, de lezárulóban van a hazai könyvszakmában egy jelentős koncentrációs folyamat: a Magyar Könyvklub Rt. a tulajdonosa a hat esztendeje működő Saxum könyvnagykereskedésnek és a legnagyobb vidéki bolthálózattal büszkélkedő Bibliofil Kft.-nek. Az rt. létrehozta a Saxum on-line-t is, amelynek alapját az képezi, hogy az egyik legnagyobb hazai könyvnagykereskedés, a Saxum Könyv Kft. révén több száz kereskedővel állnak kapcsolatban . A Bibliofil beolvasztásával pedig a cégnek már több mint 50 boltja van az országban. Az 1992-ben -- akkor még a Bertelsmann tulajdonában -- megalakult, 1998 vége óta a Budapesti Piac Rt. fennhatósága és Révai Gábor vezérigazgatósága alatt működő Magyar Könyvklub az egyesítésekkel már a könyves üzletág teljes vertikumát -- könyvkiadás, hagyományos meg internetes kis- és nagykereskedés, klubrendszer -- lefedi. A beolvadással a 3,4 milliárd forint mérlegfőösszegű vállalat saját tőkéje 879 millió forint lesz, ebből a jegyzett tőke nagysága 516 millió forint. Az idei árbevétele várhatóan eléri az 5 milliárd forintot, ami a könyvpiac -- a tankönyv nélküli részt tekintve -- 15 százalékát adja.
Az egyesítés új feladatok elé állítja a céget, hiszen a Bibliofil megvásárlása -- például -- azt jelenti, hogy ezekben a boltokban is megjelentek a klubszolgáltatások. Azaz a klubtagok -- a Magyar Könyvklub korábbi, saját boltjaihoz hasonlóan -- kedvezményekkel vásárolhatnak. Ez azonban bonyolulttá teszi a bolton belül a vásárlást, ezért ezt szeretnénk megszüntetni -- mondta el a Világgazdaság kérdésére Révai Gábor igazgató. Már csak azért is, mert a kibővült bolthálózat forgalma jóval nagyobb, mint a klubtagság kiszolgálása a posta segítségével. Mint megtudtuk, ez utóbbi jelenleg körülbelül a teljes forgalom 30 százalékát adja csupán, s a klubtagság folyamatosan fogy. Úgy tetszik, a katalógusból való rendelés és a postán keresztüli értékesítés hazánkban nem olyan vonzó, mint -- például -- Németországban. Ezért Révai Gábor úgy véli: kár erőltetni azt, ami hazánkban kevésbé vált be, sokkal inkább új utakat kell keresni.
Az egy évvel ezelőtt elindított www.uhu.hu honlap az idén várhatóan 20 millió forint körüli forgalmat hoz. Ha ezt összevetjük egy kisebb bolt forgalmával, akkor ez utóbbi 3-4-szer magasabb, de Révai Gábor úgy véli: föl kell készülni a jövőre, akkor is, ha a tartalomfejlesztés költségét nem fedezi az 50-70 ezer forintos napi forgalom. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy folyamatosan nő az érdeklődés az internetes könyvrendelés iránt. Új utat keresett a cég akkor is, amikor elindította az Erdélyi Magyar Könyvklubot, ahol már több mint 10 ezer tagot regisztráltak, s az eddigi forgalom a tervezett 30 millióshoz képest 35 millió forint.