Az államháztartásról szóló törvény szerint az államháztartás alrendszereihez tartozó szervezetek kötelesek az árubeszerzési, építési beruházási, illetve szolgáltatásmegrendelési célra juttatott támogatások felhasználását -- ha ennek a közbeszerzési jogszabály szerinti feltételei fennállnak -- a közbeszerzési törvény alkalmazásához kötni. A támogatásról szóló határozatban vagy szerződésben -- ha a kedvezményezett egyéb forrással is rendelkezik -- úgy kell meghatározni a támogatásból megvalósítandó beszerzést, hogy annak becsült értéke elérje a dotáció mértékét, és a felhasználásával kapcsolatos határidőket úgy kell megállapítani, hogy az abból történő beszerzés lefolytatásához a közbeszerzés alapján szükséges idő elegendő legyen.
Az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendelet értelmében ugyanakkor nem kizárt, hogy a szubvenciót igénylő szervezet a támogatási igény benyújtása után megkezdje a beruházást, fejlesztést. Erre igen gyakran sor kerül, tekintve, hogy a támogatások odaítélésével kapcsolatos döntés meghozatala (és a közbeszerzési eljárás is) hosszabb időt vesz igénybe. Ha a beruházást, fejlesztést megkezdik, a később megítélt dotáció felhasználásakor már nem lehet a közbeszerzésnek megfelelni.
A hatályos törvény alkalmazásának feltétele, hogy annak hatálya alá tartozzon a szervezet. A jogszabály alapján ugyanis csak a már pénzügyi segítségben részesített szervezetek tartoznak a közbeszerzés alanyi hatálya alá (a támogatásból megvalósított beszerzés tekintetében). A törvény még egy további rendelkezése is kapcsolódik e tárgykörhöz: az ajánlatkérő az eljárást megindító hirdetményt akkor teheti közzé, ha rendelkezik a szerződés teljesítését biztosító anyagi fedezettel vagy az arra vonatkozó biztosítékkal, hogy a teljesítés időpontjában az anyagi fedezete biztosított.
A törvénymódosító javaslat arra irányul, hogy jogosult legyen eljárni a közbeszerzés alapján az a szervezet, amely a támogatási igényét már benyújtotta (már az összeg elnyerése előtt), azzal, hogy ebben az esetben a törvény egyes rendelkezéseihez képest speciális szabályokat is megállapít a javaslat.
Az indítvány -- szintén a gyakorlati tapasztalatokra figyelemmel -- módosítja a támogatás fogalmát is. A közbeszerzési törvény alanyi hatálya alá tartoznak azok a szervezetek is, melyek pénzügyi ségítségben részesültek, a szubvencióból megvalósított beszerzés tekintetében adja meg a támogatás definícióját. Ezt a meghatározást két kérdésben módosítja a javaslat.
Egyrészt eltörli a támogatás fogalmából az "adókedvezmény (ár-, díj-, vám-, illetékkedvezmény)" kitételt, mivel ilyen esetekben nem életszerű a közbeszerzés alkalmazásának megkövetelése. Ugyanis ezeket tipikusan nem közbeszerzésre kell fordítani, hanem éppen fordítva: például beruházások megvalósítása után jár adóelőny.
Másrészt a javaslat módosítja a definíciónak a támogatás releváns összegére vonatkozó részét. A hatályos vagylagos kapcsolatot [a (köz)beszerzés értékének ötven százalékát "vagy" az értékhatárt elérő vagy meghaladó összegű támogatás] "és" kapcsolatra változtatja. A hatályos rendelkezés alapján ugyanis egyfelől ha eléri a támogatás összege a közbeszerzési értékhatárt, alkalmazni kell -- az egyéb feltételek megléte esetén -- a közbeszerzést akkor is, ha ez az összeg nem teszi ki annak értéke ötven százalékát, tehát amikor az önerő, a magánforrás nagyobb. Másfelől akkor is a közbeszerzést alkalmazva kell eljárni, ha a támogatás összege ugyan eléri annak értéke ötven százalékát, de -- nagyságát tekintve -- ez nem éri el a közbeszerzési értékhatárt, azaz amikor a támogatás összege kisebb, mint az értékhatár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.