A hamarosan csatlakozó közép-európai államok, s így Magyarország számára is, az egyik meghatározó gazdaságpolitikai kihívás az euróövezetbe történő belépés. A GMU-tagság rendkívül fontos, mert így a gazdaság elkerülheti az önálló valuta létéből fakadó költségeket, miközben élvezheti a monetáris integrációból eredő előnyöket.
A csatlakozás sebességét és időzítését a kiinduló makrogazdasági körülmények mellett meghatározza az is, hogy miképpen képes a gazdaság az egységes monetáris politika mellett kezelni az exogén sokkokat. Fontos az is, hogy milyen áldozatokkal jár a monetáris integrációhoz való csatlakozás, vagyis miképpen módosulhat a gazdasági növekedés és a főbb reálgazdasági változók. Ennek megítéléséhez lehet hasznos a kohéziós országok tapasztalatainak áttekintése.
A legtöbb helyen a monetáris unióba történő belépést megelőző egyik legnehezebb feladatnak az államháztartási hiány referenciaszintre történő csökkentése bizonyult. A belépést megelőző negyedik évben a görög, spanyol és portugál gazdaságban az államháztartás GDP-arányos hiánya átlagosan 4,5 százalék volt, míg a referenciaidőszakot megelőző negyedik évben 8 százalék. A kiigazítást indirekt módon segítette a jókora államadósság és kamatszint teremtette finanszírozási kiadás. Így ugyanis lehetőség volt arra, hogy az államháztartás hiányát ne kizárólag az elsődleges egyenleg javításával kelljen elérni.
A korrekció szerkezete eltért a három gazdaságban. A legalacsonyabb adóssággal rendelkező Spanyolországban meghatározó szerepe volt az elsődleges egyenleg javulásának, míg a nettó kamatkiadások csökkenése alig járult ehhez hozzá. Ezzel szemben Portugáliában a kiigazítás közel fele-fele arányban származott az elsődleges és a kamategyenleg javulásából, míg Görögországnál a korrekció zöme - közel kétharmada - a csökkenő államadósság, és a mérséklődő kamatszint nyomán apadó kiadásoknak volt köszönhető. A kamatkiadások GDP-arányos értéke Görögországban az 199-1995 közötti átlag 12 százalékról 2001-re 7-re, Spanyolországban 4,6 százalékról 1999-re 3,5-re, míg Portugáliában 6,6 százalékról 3,2-re mérséklődött.
Az államháztartási hiány korrekciójánál nem csak az elsődleges és a kamategyenlegek szerepe tért el: az elsődleges egyenleg kiigazításának szerkezetében is komoly különbség volt. A legegészségesebb korrekció Spanyolországban történt, ahol a meghatározó jelentőségű elsődleges egyenlegjavulás oka az volt, hogy a bevételek gyakorlatilag stagnáló szintje mellett a kiadások összességében a GDP 5 százalékával csökkentek.
A másik végletet Görögország jelenti, ahol a korrekció harmadát kitevő elsődleges egyenlegjavulás úgy következett be, hogy a redisztribúciós ráta változatlanul elérte a GDP 50 százalékát, ám az államháztartási bevételek erőteljesen növekedtek. Görögország rendkívül egészségtelen szerkezetben igazította ki államháztartási egyenlegét: a korrekció a csökkenő kamatkiadásokra és a növekvő bevételekre alapult. Végezetül Portugáliában a kiadások és bevételek is nőttek, de az utóbbiak kicsit erőteljesebben, ez lehetővé tette az elsődleges hiány csökkentését.
Az államháztartási egyenleghez hasonlóan - talán csak Portugáliát leszámítva - nehéz feladatnak bizonyult az államadósság referenciaérték alá csökkentése. Görögországban komoly probléma volt annak bemutatása, hogy a 100 százalék feletti adósságszint csökkenő tenden-ciájú, és tartós a javulást mutat. Az államadósság GDP-hez viszonyított aránya az 1990-es évek első felében közel 50 százalékkal növekedett Görög- és Spanyolországban, és a referenciaérték alatti szinten stagnált Portugáliában. A gyors növekedésben az expanzív fiskális politikák, illetve a magas és az 1993-as ERM-válságot követően növekvő kamatszint, valamint a lassú GDP-növekedés játszott meghatározó szerepet. Az adósság bruttó hazai össztermékhez viszonyított aránya Spanyolországban még 1999-ben is meghaladta a referenciaértéket, és csak 2000-ben érte el a 60 százalékos szintet.
Az adósságdinamika megfordulásához az 1990-es évek második felében három tényező járult hozzá. Egyrészt, megállt az elsődleges egyenlegek romlása, sőt az említett korrekciók eredményeképpen - eltérő mértékű - elsődleges többletek jöttek létre. Másrészt, a kamatszint csökkenése lehetővé tette az adósságszolgálati kiadások mérséklését, elsősorban Görög- és Spanyolországban. Végezetül, mindhárom gazdaságban a hazai össztermékre vetített eladósodás stabilizálását, illetve csökkentését segítette, hogy a fiskális konszolidálással párhuzamosan gyorsult a növekedés üteme, javítva a reálnövekedés és reálkamatlábak közötti viszonyt.
A kohéziós államoknak az inflációs kiigazításnál is hoszszú utat kellett megtenniük a kritériumok teljesítéséhez. Hét esztendővel belépésük előtt az inflációs eltérés Portugáliában és Görögországban meghaladta a 10, Spanyolországban az 5 százalékpontot. Ráadásul az ERM-válságot követően a dezinflációs folyamat megtorpant, Spanyolországban a drágulás az inflatórikus nemzetközi környezet hatására felgyorsult. Ezt a helyzetet tovább rontotta az ERM-válság miatti árfolyam-leértékelésből eredő további inflációs nyomás is.
Az értékelési időszakot megelőzően három évvel még mindig 2-2,5 százalékpontnyi eltérés volt a három ország adatai és a kívánatos inflációs szint között, de ekkor a dezinfláció felgyorsult. Ebben meghatározó szerepet játszott a szigorú fiskális politika, a jövedelempolitikai fegyelem megteremtése, valamint egyes kínálati reformok (dereguláció, munkaerő-piaci átalakítás) hatása.
Görögországban egyedi megoldásokra is szükség volt (adóemelések elhalasztása, önkéntes árkorlátozás), amelyek összességében a végső dezinflációs periódusban az infláció mérséklésének közel felét tették ki. A dezinfláció azonban ennek ellenére az elmúlt négy év tapasztalata szerint tartósnak bizonyult. A GMU-csatlakozást követő évben (amely Görögországnak még az értékelési periódust jelentette) a fogyasztói árak emelkedésének üteme mindhárom gazdaságban 2,5 százalék alá csökkent. Az ezt követő évben ugyan 3,5 százalékos szintre nőtt, de azóta ezen a szinten maradt. Ez jól mutatja, hogy az euróövezet átlagához történő felzárkózásból eredő enyhe többletinfláció mellett a maginfláció alapvetően nem változott, és sikerült a korábbi inflációs folyamatban meghatározó áremelkedési várakozásokat is mérsékelni.
A negyedik konvergenciakritérium, az árfolyam-stabilitás teljesítése, eltérően következett be a három gazdaságban, mert Portugáliának és Spanyolországnak még az egységes valuta bevezetését megelőzően kellett demonstrálnia árfolyam-stabilitását, míg Görögországnak már az ERM II árfolyam-mechanizmuson belül, az euróval szemben. Portugálianak és Spanyolországnak plusz-mínusz 2,25 százalékos sávon belül kellett tartania valutáját a 1996 és 1998 március közötti referencia-időszak alatt. Annak ellenére, hogy a peseta és az escudo volatilitása és sávon belüli mozgása erőteljesebb volt a holland, belga, finn vagy akár az olasz valutánál is, az árfolyam-kritérium teljesítése viszonylag zökkenőmentesen sikerült.
Portugáliánál a referencia-időszak első felében erőteljes felértékelődési nyomás érvényesült, és az árfolyam 1997 elején átmenetileg elhagyta a sáv erős oldalát. Ezután azonban folyamatosan gyengült, és a referencia-időszak végére visszatért a centrális paritás közeli szintre. Spanyolországban nem volt eleinte egyértelmű felértékelődési nyomás, inkább a nagyobb volatilitás mellett az árfolyam egy-egy alkalommal kilépett a sáv erős oldalán. De a jelenség 1997 elejére megszűnt, és a középértéknél valamivel erősebb árfolyamon a peseta stabilizálódott, ami lehetővé tette a középárfolyamon történő árfolyamrögzítést 1999 elején.
Görögországban az árfolyam-kritérium teljesítése eltérően zajlott. Egyrészt, mert a szélesebb (plusz-mínusz 15 százalékos) kilengést engedélyező ERM II rendszerben következett be, másrészt mert az ország a szélesebb sávba egy 12,3 százalékos leértékelést követően lépett be, ami sajátos árfolyammozgásnak adott terepet. A kezdeti leértékelés megnyitotta az utat a sávon belüli erősödés előtt: a drachma 1998. március és 1999. március között folyamatosan felértékelődött, akár 5 százalékra megközelítve az erősebb sávszélt.
Ezt követően, egészen az euróövezetbe történő belépésig, a valuta gyengült, és végül a rögzítés a kezdeti 12,3 százalékos leértékelést követően kialakult árfolyamszint közelében valósult meg. Bár a drahma folyamatosan gyengült, ezt nem minősítették kizáró kritériumnak, mert soha nem lépte át a központi paritás által meghatározott értéket még azt követően sem, hogy a referencia-időszakon belül két alkalommal (1999 és 2000 elején) megemelték a sávhatárokat.
A nominális kritériumok teljesítését segítette, hogy a gazdaság növekedési üteme a referencia-időszakban és az azt megelőző két évben meghaladta a korábbi évek átlagát. Az egy főre jutó GDP-növekedés 1996-2000 között Görögországban 2,9 százalék volt az 1990-1995 között mért 0,3-del szemben, miközben az azonos adat Spanyolországban 1,3 és 3,5, míg Portugáliában 1,5, illetve 3,5 százalék volt.
A legerőteljesebb változás a magánberuházásokban és ezen belül is a gépberuházásokban következett be. A GMU-csatlakozást megelőző években ezek a tételek átlagosan 10 százalék feletti ütemben gyarapodtak, miközben a magánberuházások gyors emelkedéséhez az állami tőkekiadások bővülésének lassú csökkenése társult. A kibocsátás másik fő hajtóereje a lakossági fogyasztás robusztus növekedése volt, különösen Spanyolországban és Portugáliában.
A nagyobb növekedés több tényezőnek tudható be. Egyrészt, a GMU-csatlakozást megelőző évekre beértek azok a szerkezeti változások, amelyek az EU-csatlakozással kezdődtek, s lezárult az egységes piachoz történő alkalmazkodás is. Másrészt, a csatlakozással együtt felerősödő makrogazdasági folyamatok (a nominális kamatszínvonal csökkenése, az ERM-válság körüli és azt követő árfolyam-turbulencia lecsengése s az árfolyam-stabilitás erősödése, a pénzügyi szektor gyors fejlődése és a lakosság növekvő eladósodása) is a növekedés gyorsulását eredményezték.
A nominális konvergencia másik reálköltsége a munkanélküliség növekedése lehet, ha az infláció letörése munkaerő-piaci alkalmazkodást igényel. A három kohéziós ország tapasztalata ebben a tekintetben vegyes, de összességében kedvező volt. Bár a munkanélküliség eltérő volt az 1990-es évek második felében (Portugáliában 5, Görögországban 10, Spanyolországban 15 százalék körül), a GMU-csatlakozás nem járt komoly foglalkoztatási hatásokkal.
A munkanélküliségi ráta a konvergencia-időszakban csak Görögországban nőtt (de ott is szerkezeti okok és kevésbé a GMU-tagság miatt), míg csökkent Spanyolországban és stagnált Portugáliában. Miután beléptek a GMU-ba, a felerősödő munkaerő-piaci reformok eredményeképpen a munkanélküliségi ráta Görögországban és Portugáliában 10, illetve 5 százalék alá, Spanyolországban pedig 10 százalék körüli szintre csökkent.
Mindebből Magyarország számára több tanulság is megfogalmazható. Az egyik fontos következtetés, hogy kiinduló helyzetét tekintve az ország nem áll rosszul: kiinduló állapotunk nem rosszabb, mint a 3-5 évvel a GMU-csatlakozás előtt a kohéziós országoknál volt.
A másik tapasztalat viszont az, hogy erélyes, egyensúly-orientált és a makrogazdasági fegyelemmel együtt járó költségeket vállalni is képes gazdaságpolitika nélkül a kedvező kiinduló állapot mellett sem lehet a csatlakozás előfeltételeit biztosítani.
A harmadik tanulság az, nem feltétlenül kell, hogy nagy áldozattal járjon a GMU-belépéshez szükséges makrofeltételek megteremtése. A kohéziós országoknál a nominális konvergencia érdekében szükséges szerkezeti (munkaerőpiaci, deregulációs és fiskális) reformok jártak ugyan átmeneti terhekkel és veszteségekkel, azonban összességében növekedési hatásuk pozitív volt. A csatlakozás és annak reálgazdasági hatásai ott voltak a legbizonytalanabbak (Görögország), ahol a szükséges reformokat nem, vagy csak féloldalasan hajtották végre.
A magyar helyzet annyiban sajátos, hogy az euróövezethez történő és az EU-s csatlakozás áldozata egybeesik. Így vélhetően a növekedési dinamika és a sokkok erőteljesebbek lesznek, mint három kohéziós országnál voltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.