A visegrádi országok hadiipari vállalatai legtöbbször csak az ellentételezési programokon keresztül tudnak részt venni a fegyverrendszerek fejlesztésében, hosszú távon azonban ez nem biztos, hogy fenntartható - olvasható az EU Biztonsági Tanulmányok Intézetének nemrég megjelent elemzésében. A védelmiipar egyelőre nem része a közös piacnak, ám az európai uniós törekvéseket figyelembe véve ez a közeljövőben könnyen megváltozhat. Ugyanakkor amennyiben a védelmi beszerzések közösségi szabályozás alá kerülnek, az várhatóan kevés esetben ad majd lehetőséget az ellentételezési programoknak. Pedig a visegrádi országok hadiiparát úgy tűnik, ezek az offset-megállapodások éltetik. Így a jövőben a kelet-közép-európai országok egyetlen esélye az lehet, hogy a szűk piacú képességek fejlesztésére fókuszálnak, és így próbálnak a nagy nyugati cégek beszállítóivá válni. De - a tanulmány szerint - addig is, amíg futnak a jelenlegi offsetprogramok, a visegrádi országoknak ki kell használni a lehetőséget, és ezek segítségével elő kell mozdítani a modernizációt, a specializációt, és semmiképpen nem szabad a versenyképtelen struktúrák fenntartására pazarolni a forrásokat.
A hidegháború időszakában a négy (akkor még csak három) ország hadiipara nemzetközileg fejlettnek számított. Csehszlovákia volt a Varsói Szerződés második legnagyobb fegyverzetgyártója, és világszerte a tíz legnagyobb fegyverexportőr között szerepelt. Lengyelország a hadieszközök széles skáláját gyártotta, és a termékek felét exportálta, Magyarország pedig a kommunikációs és elektronikus eszközök gyártása terén volt erős. A hidegháború végén a hadseregek létszámcsökkentése, a szűk hazai piac és a korábbi együttműködés összeomlása nehéz időszak kezdetét jelentette az összes kelet-közép-európai ország hadiipara számára.
A helyzet azután javult valamelyest, hogy Cseh-, Lengyel- és Magyarország, majd később Szlovákia is megkezdte a NATO-tagságra való felkészülést, emiatt növelte a védelmi kiadásokat, és megkezdte az eszközök felújítását, azok NATO-szabványoknak megfelelő átalakítását, illetve újabb eszközök beszerzését. A visegrádi országok védelmi költségvetése azonban még európai összehasonlításban is igen szűkös, és a négy ország összes katonai kiadása az EU összes védelmi kiadásainak mindössze öt százalékát képviseli. A visegrádi négyek mindegyike jelenleg is komoly képességbeli hiányosságokkal küzd, a brüsszeli tanulmány szerint ennek ellenére nem hangolják össze projektjeiket. Ez alól kivétel a cseh-szlovák együttműködés, ez azonban a történelmi hagyományokra vezethető vissza. A kérdésben az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) hozhat majd változást, ami segítheti a tagállamokat, köztük a visegrádiakat is, hogy összehangolják a képességek fejlesztését.
Ennek megfelelően a hadiipar konszolidációja lassan zajlik mind a négy országban, és ennek módja igen eltérő. Lengyelországban és Szlovákiában a legfontosabb védelmiipari cégeket egy nagy, állami tulajdonban lévő ernyővállalat alá vonták össze, és igen kevés céget privatizáltak. Ezzel szemben Csehországban és Magyarországon a nagy ipari konglomerátumokat darabjaira szedték, így a védelmiipari piacot most a többnyire magánkézben lévő kis- és középvállalkozások uralják. A helyi cégek mellett egyébként a térségben körülbelül azonos mértékben vannak jelen az európai és amerikai beszállítók. A tanulmány ugyanakkor megjegyzi, hogy Oroszország is jelentős beszállítója maradt a térségnek, a szovjet időkből fennmaradt államadósságot ugyanis gyakran hadieszközök formájában fizetik vissza. (KR)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.