BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kényelmesen, ráadásul olcsóbban!

Állandó elérés, kényelmes használat, helyfüggetlenség és nem utolsósorban kedvezőbb kondíciók és díjak – az internetes banki szolgáltatások ilyen előnyökkel kecsegtetnek a kis- és középvállalkozók számára, s úgy tűnik, a személyes ügyintézést mind többen igyekeznek az online-nal kiváltani. Legalábbis erről tanúskodnak a legfrissebb adatok: a bankok dinamikus bővülésről számolnak be az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások számát illetően. A GKI Gazdaságkutató Rt. legfrissebb összesítése szerint számuk 112 ezret tett ki, ez egy év alatt 44 százalékos növekedés, az év végére pedig már több mint 139 ezerrel számolnak. Az Erste Bank kkv-ügyfélkörének például 60 százaléka szerződött e-banking-ügyfél, a CIB Bank kkv-klienseinek mintegy kétharmada, a Citibank középvállalati ügyfeleinek közel 95 százaléka használ online banki kapcsolatot, míg a Raiffeisen Bank kkv-ügyfélkörében 2005-ben a tranzakciók mintegy 80 százaléka már elektronikus (alternatív) csatornákon keresztül bonyolódott.

Az online egyszerű, kényelmes használatán túl a különböző árazási kedvezmények terelik az ügyfeleket az elektronikus megbízások irányába. A költség a legtöbb helyen alig fele, háromnegyede a papíralapú megbízásénak, sőt egyes hitelintézeteknél az online lekötött betétekre magasabb kamatot is számolnak fel. Ráadásul több banknál is fellelhető, hogy fix díj megfizetése ellenében bizonyos számú ingyenes fizetési megbízás benyújtására van lehetősége a kliensnek, s a csomagok díja jóval kedvezőbb, mint ha az azokban foglalt termékekért és szolgáltatásokért egyenként kellene fizetni. További előnyt jelenthet, hogy a vállalatok könyvelési rendszeréből exportálható átutalások könnyedén megbízásokká konvertálhatók, így tömeges utalások esetében a kényelem és a tranzakciók státusának real-time nyomon követése is az online bankolás mellett szól. Ám mint az MKB Banknál megjegyezték: a legnagyobb problémát még mindig ott látják, hogy az ügyfelek tartanak az internetes visszaélésektől, nem bíznak a rendszer biztonságosságában. A K&H Banknál pedig úgy vélik: az online csatorna soha nem veheti át teljesen a fiók szerepét, az ügyfelek ugyanis továbbra is számítanak az ott kialakult személyes kapcsolatokra és a mindennapos pénzügyi tanácsadásra.

A hazai kkv-kra mindenesetre jellemző a több lábon állás, azaz ma már teljesen bevett szokás, hogy a vállalkozók többfajta elektronikus csatornát használnak egy időben. Ezt felismerve több bank (például a K&H) olyan számlacsomagot is kínál, ahol ezek a szolgáltatások díjmentesek a csomagon belül.

A bankok „slágerszolgáltatásának” az egyenleglekérdezés, a számlatörténet nyomon követése, a forint- és devizaátutalások és -átvezetések, illetve a betétlekötés számít, ám mint a legtöbb piaci szereplő fogalmazott: a kkv-szektor nem használja ki az internetes banki szolgáltatásokban rejlő lehetőségeket. A HVB Banknál a csoportos beszedésnél, azaz a közüzemi számlák beszedési megbízással történő kiegyenlítésénél, más piaci szereplők az elektronikus számlakivonat terén, a Budapest Banknál a betétkezelési és hiteligénylési téren tapasztalnak elmaradást. A kínálati paletta mindenesetre igen sokrétű, a CIB Banknál az általános banki funkciók mellett már a lízingügyletek is nyomon követhetők, valamint a befektetési műveletek köre kibővült a Budapesti Értéktőzsdén forgalmazott részvények eladására-vételére adott megbízási lehetőségekkel. Befektetési szolgáltatások elektronikus csatornákon keresztüli igénybevételére lehetőség van a Citibanknál is, az online hitelezési rendszer ugyanakkor még a kezdeteknél tart a piaci szereplőknél. Az internetes szolgáltatás keretében az OTP Banknál lehetséges mindhárom hazai mobilszolgáltató prepaid kártyáinak feltöltése bankkártya segítségével, s április elejétől lehetővé tette, hogy az internetes szolgáltatást a többes rendelkezést (több személy együttesen rendelkezik a számla felett) választó vállalkozói ügyfelek is igénybe vehessék. A Raiffeisen Banknál is fontos újításnak számít a vállalkozások számára a két aláíró személy együttes jóváhagyását igénylő banki átutalások online kezelése.

S hogy milyen újításokban gondolkodnak a bankok? A HVB Banknál nemrég vezették be új internetes banki szolgáltatásukat SpectraNet néven, s az idén számos új funkció piacra dobását tervezik, például értékpapír-funkciók (részvény, állampapír, befektetési alap), mobiltelefonkártya-feltöltés, bankkártyafunkciók, okmányos ügyletek. Az idén megújulna a Budapest Bank online banki szolgáltatása, az Internetbank számlavezetése, amely több új funkciót is tartalmaz majd, például betétmenedzsmentet és a rulírozó hitelek kezelését lehetővé tevő modult is. Az Erste Bank célja, hogy a vállalati NetBankon keresztül egyre több banki tevékenységet végezhessen el az ügyfél, illetve a hitelintézet új elektronikus számlacsomagok kifejlesztésén dolgozik a kisvállalkozások számára. A CIB Banknál is folyamatosak a fejlesztések, számos újdonsággal készülnek, hasonlóan az OTP Bankhoz, ahol az ez évi tervek között szerepel az értékpapír-funkciók kialakítása a vállalkozói ügyfelek részére. A K&H Bank 2006. május végén számos új szolgáltatással kíván megjelenni a K&H vállalkozói e-bankon keresztül. Az MKB pedig egy-két hónapon belül indítaná el internetes banki szolgáltatását, és kényelmesebbé varázsolnák a felhasználói felületet is.

A biztonság

Több azonosítót, jelszót, illetve kártyaszámot kérnek a bankok, van, ahol az átutalásokat aláírási kódszóval is szükséges megerősíteni

Egyes hitelintézetek a belépéskor mobiltelefonra küldött üzenetben vagy elektronikus levélben továbbítanak jelszót

Kérésre SMS-ben igazolják vissza a bankok a kapcsolat létrejöttét

Több banknál meghatározott időközönként kötelező megváltoztatni a jelszót 128 bites SSL-kulcsú titkosítás

Egyes hitelintézetek a belépéskor mobiltelefonra küldött üzenetben vagy elektronikus levélben továbbítanak jelszót

Kérésre SMS-ben igazolják vissza a bankok a kapcsolat létrejöttét

Több banknál meghatározott időközönként kötelező megváltoztatni a jelszót 128 bites SSL-kulcsú titkosítás-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.