Nem árt megfogadni néhány jótanácsot a karácsonyi ajándékok vásárlásakor, hogy elkerülhetőek legyenek a kellemetlen meglepetések. Az első fogyasztóvédelmi intelem, hogy érdemesebb üzletben vásárolni, mint utcán vagy piacon. Utóbbi esetekben ugyanis nem biztos, hogy ugyanazt az árus később is megtaláljuk.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy a kereskedőnek csak minőségi kifogás esetén kötelessége visszavenni az árut. Vagyis a hibátlan terméket nem kell kicserélni pusztán azért, mert annak nem megfelelő a mérete, a színe vagy egyszerűen csak nem nyerte el a megajándékozott tetszését. Ezért vásárlás előtt érdemes megkérdezni az eladót, hogy az adott bolt hogyan jár el ebben az esetben. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb áruház hajlandó visszavenni vagy kicserélni a félresikerült ajándékot, vagy lehetőséget ad a vételár levásárlására.
A minőségi kifogásokat a forgalmazónak kell jelezni. Ebben az esetben a fogyasztó kérheti az adott áru javítását, cseréjét vagy az árának csökkentését. A magyar jog szerint nem kötelezheti az eladó a vevőt arra, hogy vásárolja le a hibás termék árát. Ha a vásárló nem talál más kedvére való árucikket, akkor ragaszkodhat ahhoz, hogy visszakapja a termék árát – mondta el érdeklődésünkre Krajcsik Szilvia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület jogásza.
Minden esetben érdemes eltenni a számlát vagy a nyugtát, mert később a vásárló csak annak birtokában reklamálhat. Ez kiemelten fontos a műszaki termékeknél, amelyeknél csak a blokkal vagy a számlával, valamint a lepecsételt jótállási jeggyel együtt lehet érvényesíteni jótállási vagy szavatossági igényeket. A tartós fogyasztási cikkeknél tízezer forint értékhatár felett egy év a jótállási idő. Amennyiben ez idő alatt romlik el a termék, akkor a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az a fogyasztó miatt hibásodott meg. Gyártási hiba esetén az eladónak meg kell javíttatnia vagy ki kell cserélnie a terméket. Amennyiben egyik megoldás sem lehetséges, a vásárló árleszállítást vagy a teljes vételár visszafizetését kérheti. A kereskedőnek arra kell törekednie, hogy a javítás lehetőleg ne vegyen igénybe tizenöt napnál többet. AS Network
Az ár és a minőség a legfontosabb
Élelmiszer-beszerzéseik során a magyar vásárlók legnagyobb jelentőséget az egyes üzletek által kínált áru minőségének, árának és a választéknak tulajdonítanak – derül ki GfK Shopping Monitor tanulmányából. A kiskereskedelemi láncok fejlődésével párhuzamosan a fogyasztók elvárásai is folyamatosan nőnek. Így az áron és a minőségen túl az üzlet és környezete, a márkás termékek jelenléte, a figyelmes, udvarias és gyors kiszolgálás, jól látható árcédulák, tömegközlekedési elérhetőség, környezet, üzlet ismertsége és közelsége és hazai termékek jelenléte is fontosabb lett. Továbbá 2006-ban kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő – így bankkártyás – fizetési módozat elérhetőségének a jelentősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.