BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan nyissunk e-boltot?

Sokan szeretnék kipróbálni, hogyan lehet az internet segítségével árukat értékesíteni, de eddig nem vágtak bele, mert nem tudják, hogy ezzel milyen kockázatokat is vállalnak. Ha van már egy félig-meddig kész üzleti terv, és nagy vonalakban már a műszaki feltételek is ismertek, jöhet annak vizsgálata, hogy milyen szabályozási-jogi terhek elé is néz az elektronikus bolt üzemeltetője. Nekik segít eligazodni a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hogyan nyissunk elektronikus boltot? című útmutatója. A tárca honlapján közzétett kiadványból megtudható, hogy főbb vonalaiban milyen terhekkel és kötelezettségekkel is jár egy internetes üzlet megnyitása, s melyek azok a jogi és gazdasági területek, ahol még kialakulóban vannak az elektronikus kiskereskedelem működésének a feltételei. Az ilyen bolt indítása előtt állók a kötelezettségek és a terhek megfelelőségét letölthető önellenőrző lista segítségével vizsgálhatják.

A kötelezettségek jelentős része azonban független attól, hogy valaki elektronikusan vagy hagyományos módon értékesít. A tényleges kötelezettségek minden esetben rengeteg tényezőtől – például az alkalmazottak létszámától, életkorától, az alkalmazási formától, a tevékenység végzésének helyétől – függnek. Ezért felelősséggel csak akkor lehet boltot indítani, ha a vállalkozó a konkrét körülmények és üzleti terv ismeretében egyedi tanácsért a megfelelő személyekhez (könyvelőhöz, adótanácsadóhoz, ügyvédhez, illetve a hatóság ügyfélszolgálatához) fordul.

Aki az e-bolt megvalósításához mindent maga szeretne csinálni, annak igen alapos webes programozói ismeretekre és rengeteg időre lesz szüksége. Az ezekkel nem rendelkezőket azonban kész és félkész megoldások segíthetik. Dönthet úgy a kereskedő, hogy kész megoldásokat használ fel; szolgáltatásokat, ahol a megadott adminisztrációs felület segítségével gyakorlatilag csak a kínált áruit kell feltöltenie, megadva a díjakat, a szállítási költséget, valamint az egyes oldalak kinézetét. Vannak megoldások, amelyek ezen is túlmennek: kezdve onnan, hogy például segítenek megoldani a csomagküldés vagy a logisztika problémáját is, egészen addig, ahol a segítség mellett már az e-bolt önállóságát is korlátozzák, például franchise-rendszer tagjaként.

A külföldi megoldások csak akkor alkalmasak a hazai használatra, ha a kereskedő az oldalt kizárólag megrendelésre használja, és a szállítási, valamint az áfaköltségekről külön tájékoztatja a vevőt. Többnyire nem lehet az ügyletet online lezárni, és elektronikus fizetési megoldásokat sem tudnak alkalmazni. A GKM szerint a kész megoldásoknál vitathatatlan előnyük van a magyar megoldásoknak, de igen kicsi a kínálat a minimális befektetéssel elérhető (50 ezer forint alatti), mégis önálló arculatot és teljes körű kiszolgálást, valamint elektronikus fizetési lehetőséget is biztosító szolgáltatásokból. A kínált elektronikus fizetési lehetőségek köre pedig legfeljebb a bankkártyára szorítkozik. Így ha valaki 300–500 forint alatti egyedi összegű megrendelésekre, azaz mikrofizetésekre építené az üzletét, az jobban jár, ha félkész megoldásokat használ, vagy egyedi megrendeléssel testre szabatja a kész megoldást.

Sok olyan elektronikus kereskedelmi megoldás is van, amely nagyban megkönnyíti ugyan egy e-bolt megnyitását, de önmagában nem elegendő a kereskedelmi tevékenység megkezdéséhez. Ezekhez a félkész lehetőségekhez sorolhatók a fizetések beszedését segítő szolgáltatások, a kész megoldásnak nem minősülő online boltépítő szolgáltatások, katalógusépítők, illetve a bevásárlókocsis megoldások. A félkész megoldások testreszabhatósága gyakran eléri azt a szintet, hogy egy-egy külföldi megoldás teljes lokalizálása sem okoz problémát. MK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.