Latin Fesztivál. Noha a spanyol és portugál nyelvterület zenei kultúrája sokkal színesebb annál, mint hogy három nap alatt akár egy része bemutatható legyen, némi ízelítőt kaphatunk ebből mától, a háromnapos Latin Fesztiválon a Művészetek Palotájában. A vérpezsdítő sorozat ma este a táncosokkal fellépő magyar Quartet Escualo együttessel kezdődik, valamint az argentin énekessel, Cristóbal Repettóval, aki valósággal berobbant az ezredfordulón a zenei világba. Szombaton 19.30-tól a Latin Combo és a kubai Ambos Mundos ad koncertet a Fesztivál Színházban. Vasárnap este a remek zongorista, Eddie Palmieri játszik latin fúziós dzsesszt – vagy talán mondjunk inkább dzsesszes salsát. Az 1936-ban New Yorkban született, Puerto Ricó-i gyökerű, többszörös Grammy-díjas zongorista ezúttal a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönségét bűvöli el.
Dzsessz. Ma este egy másik koncertre is érdemes felhívni a figyelmet: a Vigadó térnél álló hajón, a Columbus Jazzklubban a kitűnő tangóharmonikás, David Yengibarjan játszik Egri János nagybőgőssel és az indiai ütőhangszeres Murugan Muhannal. Az 1976-ban Örményországban született, 1995 óta Magyarországon élő Yengibarjan izgalmasan elegyíti a különféle népzenék és Astor Piazzola világát a dzsessz improvizációs lehetőségeivel, s erre a mai esten, az indiai ütőhangszeres vendéggel még inkább lehetősége nyílik majd.
Kiállítás. A Godot Galériában (Budapest, VII. ker., Madách út 8.) mától látogatható a Kortárs magángyűjtemények XI. című kiállítás, amely válogatást mutat be dr. Nagy Miklós orvos gyűjteményéből. Az október 27-ig látható tárlaton megtekinthetők például Buka Imre, Csurka Eszter, El Kazovszkij, Nádler István, Szurcsik József, Szüts Miklós, Váli Dezső, Vojnich Erzsébet képei, valamint a gyűjtő, Nagy Miklós remek fotográfiái. A tárlat keddtől péntekig 10 és 18, szombaton 10 és 13 óra között tart nyitva. Ezen művek megtalálhatók a www.nagymiklos.hu site-on is, de érdemes kihasználni, hogy az egyébként rejtett alkotások most élőben is nézegethetők.
World Press Photo. Palesztin fegyveresek a fotós szeme láttára lőnek agyon egy kollaboráns férfit, afrikai polgárháborús féllábú nyomorékok vidám arccal rúgják a bőrt a focipályán, egy másik képen libanoni csecsemő poros holtteste látható – és persze ott van az év fotószenzációja: a felvétel a bejrúti háborús romok között kabrióval kocsikázó trendi fiatalokról. Ezt mind láthatjuk október 21-ig a jubileumi, 50. World Press Photo kiállításon a Néprajzi Múzeumban.
A libanoni fiatalok hozták meg a tízezer dolláros fődíjat Spencer Plattnek, a Getty Images amerikai fotósának, aki – mint szinte mindenki ebben a szakmában – jókor volt jó helyen. Talán ugyanez mondható el Szigetváry Zsoltról is, aki elsőként nyert a magyar fotósok közül az általános hírek kategóriában. Az MTI fotóriportere a Majdnem forradalom című, az MTV-székház tavaly őszi ostromáról, illetve az október 23-i eseményekről készített fekete-fehér képsorozatával lett első a versenyben. (Szigetváryt egyébként nem csak a külföldi szakmai zsűri ismerte el, hiszen a Magyar Sajtófotó kiállításon is találkozhattunk vele a díjazottak között.)
A két említett kategórianyertes jól érzékelteti, hogy az idén is túlsúlyban vannak a drámai és erőszakos cselekményeket, háborús, polgárháborús eseményeket, terrorizmust megörökítő felvételek. Ám ezek mellett emlékezetesebb például az a fotó, amelyen a Kanári-szigeteken fürdőruhás, napozó turisták ápolják a tengerparton az afrikai menekülteket, vagy az az esküvői kép, amelyen egy hófehér menyasszonyi ruhába öltözött, gyönyörű lány büszkén áll szétégett arcú katona férje mellett. De ahogy ezen a képen, úgy az egész kiállításon is jól megfér egymás mellett a borzalom és a szépség esztétikája. EE–HP
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.