BUX 43,485.92
+0.07%
BUMIX 3,942.63
-0.35%
CETOP20 2,013.3
0.00%
OTP 10,415
-0.48%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+4.87%
+0.28%
-1.49%
ZWACK 17,450
+2.35%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,145
-2.14%
+4.04%
-0.12%
0.00%
0.00%
OPUS 186.8
-1.58%
-6.50%
-1.12%
0.00%
-0.52%
OTT1 149.2
0.00%
+0.48%
MOL 2,882
+1.41%
+0.51%
ALTEO 2,390
+1.27%
0.00%
+0.99%
EHEP 1,700
-3.95%
-6.37%
+0.25%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.93%
+0.76%
+0.71%
0.00%
-1.54%
NUTEX 12.75
+2.00%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,750
+8.07%
-0.87%
NAP 1,200
-0.83%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Mit tesznek a gyógyszercégek a betegekkel? A vállalatok szerint szó sincs marketingfogásról

A gyógyszergyárak adományai, extra olcsó termékei a túlélést jelentik a kórházak számára, de a nagyvonalúság jól jön a gyártóknak is: az olcsó vagy ingyenes gyógyszer legalább annyira beetetés, mint amennyire segítség - írja az origo.hu.

A betegek jelentős része a kórházból kikerülve ugyanazt a gyógyszert keresi, amit a kezelés során ingyen kapott, de utána sokszor keményen fizetnie kell vagy neki, vagy az állami gyógyszerkasszának.

A minisztérium állítja, felvették a harcot a kórházi gyógyszerlobbival, de az adományokat nem lehet nélkülözni.

A törvény szerint a gyógyszergyártók gyakorlatilag korlátlan mértékben támogathatják a kórházakat ingyenes vagy kedvezményes gyógyszerekkel, az egyetlen feltétel az, hogy a kapott készítményeket az intézménynek fel kell tudni használnia.

A gyártói gyógyszertámogatás lehet adomány vagy a nagy megrendelésekhez kötődő kedvezmény, rabatt is. Ezek mértéke 2001 és 2005 között 2,7 milliárdról 9,5 milliárd forintra, a kórházi gyógyszerforgalom negyedére nőtt, és ebbe még nincsenek is beleszámolva a Pénzügyminisztérium szerint aggályos, irreálisan alacsony áron (például 1 forintért) eladott gyógyszerek.

"Ez nem marketing, hanem társadalmi szerepvállalás a gyógyszergyárak részéről" - mondta a portálnak Beke Zsuzsa, a Richter kommunikációs munkatársa. Egy 2007 májusában az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által készített átfogó jelentés is megállapította, hogy a gyártói adakozás hatása a gyógyszergazdálkodásra pozitív: ahhoz, hogy 2001 és 2005 között a kórházi gyógyszerellátás folyamatos volt, legnagyobb mértékben éppen a forgalom negyedét kitevő adományok járultak hozzá.

"Ezek nélkül mi nem is tudnánk megélni" - mondta az [origo]-nak Higyisán Ilona, a Kórházi Gyógyszerészeti Szervezet elnöke. Baraczka Mariann, az Egészségügyi Minisztérium jogi és gyógyszerészeti szakállamtitkára ugyanakkor közölte: feléjük eddig egy intézmény sem jelezte, hogy az adományoktól függene.

A gyógyszerkasszára nézve a gyártók adakozó marketingjének lehet pozitív hatása, ha azokat a generikus gyógyszereket népszerűsíti, amelyek egy új, eredeti hatóanyag szabadalmának lejárta után, olcsóbb másolataként kerültek piacra. Ha azonban az originális, drága gyógyszereket etetik a kórházi betegekkel, az később hosszú évekig megterhelheti a gyógyszerkasszát.

"Azért adják az ingyengyógyszert a kórháznak, hogy aztán a beteg a kórházon kívül is ezt vegye" - erősítette meg az ÁSZ következtetését Higyisán Ilona is, mint teljesen magától értetődő tényt.

"Márpedig, ha mi az originális gyógyszert ingyen kapjuk, akkor azt adjuk a betegnek" - mondta a Kórházi Gyógyszerészeti Szervezet vezetője. Higyisán szerint az adományok miatt, kórházon belül teljesen más gyógyszerek válnak olcsóvá vagy ingyenessé, mint egy kinti patikában. Ez pedig később vagy azzal jár, hogy a távozó beteg kénytelen mélyen a zsebébe nyúlni, vagy kénytelen váltani egy olcsóbb generikumra, ahol viszont mellékhatásoktól nincs védve teljesen - állította.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek