BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kutya sem akar fizika szakos tanárnak állni - SOS!

Néhány éven belül elfogyhatnak Magyarországon a fizika szakos tanárok, hiányzik az utánpótlás az egyetemekről, a középiskolákban a humán órák a természettudományos oktatás rovására mennek.

Vészhelyzet van és ez már tíz évvel ezelőtt is látszott” – mondja kérdésünkre Holicsné Csej Gabriella, a XII. kerületi Budai Középiskola fizika szakos tanárnője. - „A fizikatanári találkozókon évről–évre kevesebb a fiatal pályakezdő tanár. Az én időmben” – meséli a tanárnő – „egy matematika–fizika szakos évfolyam 100-120 emberből állt. Ma jó, ha 5-6 diák van egy ilyen évfolyamban. Sajnos a fizikaórák száma a kötelező tananyag mennyiségéhez képest nagyon kevés” – panaszolja Gabriella. Az oktatási törvényben nincsen meghatározva a természettudományos tárgyak óraszáma, hanem az oktatási intézmények helyi tantestületei maguk döntik el, mennyi órát adnak le ezekből a tárgyakból. „Az az általános, hogy minden iskolában több a humán szakos tanár, mint a reál, így ők leszavazzák a természettudományos órák számának a növelését. Minden iskolában helyi alku tárgya, hány fizika óra legyen” – magyarázza a tanárnő.

Gabriella szerint az is probléma, hogy ma már - a matematikán kívül - a természettudományos tárgyból nem kötelező érettségizni. A tanulók ezért nincsenek rákényszerítve arra, hogy felkészüljenek a vizsgára, így nem is veszik annyira azt komolyan. „Jelenleg pedig úgy állunk: nemcsak a fizikatanári, hanem a mérnök szakok is veszélyben vannak” – mondta.

Öt év - 77 milliárd uniós pénz a felsőoktatásnak

A magyar felsőoktatás fejlesztését 2013-ig mintegy 77 milliárd forintnyi uniós forrás szolgálja. Ezen belül kiemelt helyet kap a természettudományi szakok fejlesztése, hallgatói létszámuk növelése – adta közre a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Az eddig odaítélt csaknem 29 milliárdból a győri Széchenyi István Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Miskolci Egyetem, az egri Eszterházy Károly Főiskola, a Dunaújvárosi Főiskola, valamint a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola részesül. Ennek keretében többek között új épületek épülnek, új oktatási, kutatói és hallgatói terek – laboratóriumok – jönnek létre és modern eszközöket szereznek be.

„Nem marad az országban öt-hat éven belül fizikatanár” – hangzott el a vészjelzés Budapesten, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat napokban megrendezett oktatási fórumán. Az szakemberek radikális reformokat sürgetnek. Jól felszerelt fizikai, kémiai laborokra is szükség lenne. Uniós példákhoz hasonlóan a természettudományos tárgyakat oktató tanárok béremelése is elengedhetetlennek látszik a szakemberhiány pótlására. „Számos ok vezet oda, hogy néhány éven belül nem lesznek fizikatanárok Magyarországon. A pedagóguspálya presztízsét megtépázzák az iskola-összevonások, a tanárelbocsátások sok fiatalt elriasztanak a pályától” – mondta Szabó Gábor fizikus, akadémikus, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke.

Pedig a szakma kiváló anyagi lehetőségekkel kecsegteti a diákokat: a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalatok szívesen alkalmaznak fizikatanárokat, mert tudományos felkészültségüket kiválóan tudják hasznosítani. Európából is kapkodnak a magyar természettudományos szakemberek után. Aki fizikatanárként kikerül az egyetemről, és elfogadható az angolnyelv-tudása, könnyen kap állást Nyugat-Európában, ahol szintén tanárhiánnyal küzdenek. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.