Az egykori filmes aranykorszakénál is erősebb a magyar jelenlét a szerdán kezdődött és május 25-ig tartó 61. Cannes-i Filmfesztiválon. Tizenkilenc év után tavaly Tarr Béla A londoni férfi című filmje szerepelt a rangos mustrán, most pedig Mundruczó Kornél új alkotását, a Deltát hívták meg a hivatalos versenyprogramba. Az Arany Pálmáért 22 játékfilm versenghet, ezeket a produkciókat háromezer alkotás körül választották ki. A Deltát a jövő kedden mutatják be a Croisette-en. Mundruczó Kornél műve olyan nevekkel kelhet versenyre, mint Jean-Pierre és Luc Dardenne, Clint Eastwood, Wim Wenders és Steven Soderbergh.
A legjobb rövidfilm Arany Pálmájáért Erdélyi Dániel 411-Z című alkotása szállhat versenybe, a Kritikusok Hete nevű szekció keretében pedig a tavaly – a Maestro című animációs művéért – az öt Oscar-jelölt között szerepelt M. Tóth Géza legújabb animációja, az Ergo mutatkozik be. Fliegauf Benedek a cannes-i – a tehetséges ifjú alkotók filmterveinek támogatására 2005-ben létrehozott – Altelier első magyar résztvevőjeként Womb című forgatókönyvével debütál a fesztiválon. A rendkívül erőteljes magyar jelenlétet – a miniszteri keret terhére – az Oktatási és Kulturális Minisztérium 38 millió forinttal támogatja.
A European Film Promotion május 17–20. között rendezi meg Cannes-ban a Producers of the Move nevű nemzetközi találkozót. A szakmai fórumon részt vesz Hidasi Dalma, a Mázli című játékfilm producere. A 22 filmes részvételével megrendezett találkozó célja, hogy Európa ígéretes producereire irányítsa az ágazat figyelmét a szakma legfontosabb nemzetközi fórumán.
Az alkotások mellett szakmai szervezetek százai mutatkoznak be a filmvilág Mekkájának tartott fesztiválon. A Magyar Filmunió hatodik alkalommal nyitja meg a magyar pavilont a Croisette-en. Emellett a magyar produkciók legnagyobb forgalmazójának számító HungariCom képviseli hazánkat.
Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatója lapunknak arról számolt be, hogy a pavilon hozzávetőleg 10 millió forintba kerül, ebből a helyszín bérleti díja és a felszerelés a bemutatkozáshoz körülbelül öt-öt millió forintot tesz ki. A szervezet éves működéséhez 115 milliót a Magyar Mozgókép Közalapítvány biztosít, ebből fedezik például a kiemelkedően fontos cannes-i bemutatkozást is. Vezér Éva hozzátette: egy film fesztiválra történő felkészítéséhez az alapköltség öt-hat millió forint körül mozog, ebben benne van az angol nyelvű kópia készítése, de ha ehhez sajtóhirdetés, plakát költsége is hozzájön, akkor egy mű bemutatása az ilyen fontos mustrán, mint amilyen a cannes-i, elérheti a 20 millió forintot.
Vezér Éva lapunk kérdésére Cannes-ból elmondta: több plakáton és kiadványban már feltűnt a Delta, amelyről az első kritika is napvilágot látott a Screen International hasábjain; a kritikus a februári Magyar Filmszemlén látta Mundruczó Kornél alkotását. Vezér Éva szerint a magyar mozgóképművészet egyik legtermékenyebb időszakát éljük: néhány esztendővel ezelőtt évente 20-25 filmnél nem forgattak többet, ma ez a szám meghaladja a harmincat. A minőségi alkotások terén a régióban is kiemelkedünk, nálunk hasonló filmkultúrával talán Csehország büszkélkedhet, a különbség anynyi – véli az ügyvezető igazgató –, hogy a csehek nézik is a saját produkcióikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.