Közélet

Pocsék állapotú iskolák - Ezernél többet kellene felújítani

Holnap kezdődik a 2008/2009-es tanév. Bár a kormány pont a héten jelentett be egy nagyszabású iskolafelújítási programot, még mindig sok a rossz állapotú vagy felszereltségű iskola az országban.

Iskolakezdésre készülődik az ország. A tantestületek már a héten dolgozni kezdtek az intézményekben, hétfőtől pedig megkezdődik a tanítás. Több ezer iskolaépület várja a diákokat, az épületek, termek, udvarok, sportpályák a legkülönfélébb állapotban vannak. Magyarországon legutóbb tavaly nyáron készült részletes, az iskolák műszaki infrastruktúráját, az épületek állapotát felmérő adatgyűjtés. Az eredmény meglehetősen vegyes: rengeteg épület felújításra szorul, sok helyen nem megfelelő a berendezések, bútorok állapota, viszont csaknem mindenütt van internet és számítógépterem.

Az önkormányzati iskolák között 440 jó állapotban lévő, felújítást nem igénylő épület van, ám 168 olyan iskolaépületről számol be a felmérés, ami nagyon rossz állapotú, és gazdaságosan nem is újítható fel. A két szélső érték között mintegy 3 ezer azoknak az épületeknek a száma, amelyek nincsenek ugyan rossz állapotban, mégis felújítást igényelnének.

Az iskolák felében nem teljesen megfelelő a bútorok, berendezések állapota. Ez eddig elég siralmasan hangzik, ugyanakkor informatikai téren már némileg jobb a helyzet: az iskolák 99 %-ban van internet, és majdnem ugyanilyen arányban rendelkeznek az intézmények számítógépteremmel. Egy számítógépre azonban általában 10 gyerek jut - mindenki döntse el maga, hogy ez az arány milyennek nevezhető.
Egy "normál" általános iskolában a legszükségesebb helyiségek közé a tantermek, szaktantermek és a tanári szoba mellett a tornaterem, a könyvtár és a számítógépterem sorolható. Normál tanterem mindenütt van.

Furcsa, de tornaterem azonban már nem, bár ezt sok helyen sportudvar helyettesíti. Több helyen van tornacsarnok, és néhány iskola saját uszodával is rendelkezik. Könyvtára vagy könyvtárszobája számos intézménynek van, a számítógéptermeket pedig már említettük. Olyan speciális helyiségek, mint nyelvi laborok, csak az iskolák alig harmadában vannak, az intézmények több mint felében azonban találunk fejlesztőszobát, logopédiai foglalkoztatót, iskolapszichológusi szobát, az iskolák felében orvosi szobát. Ami iskoláink műszaki állapotát illeti, majdnem közel felükben szükséges a világítás felújítása, valamivel több mint negyedükben a vizesblokkokat is modernizálni kellene.

Érdekes kérdés, mire költene leginkább egy iskola, ha tehetné. Erről is készült felmérés, amelynek az adatai frissebbek, mivel a kérdőivezést idén végezték. Az iskolák leginkább az infrastruktúra, az informatika és a sporteszközök terén vannak pénzszűkében, és ha kapnának legalább félmillió forintot, akkor a legtöbb helyen sporteszközökre költenék. Az intézmények szerint pályázati úton a tanulmányi kirándulások támogatása a legproblémásabb, de ilyen módon kevés pénz jut az infrastruktúrára - vagyis például felújításra - és a szertárak fejlesztésére. Pedig utóbbi nem választható el a tanítástól. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezete elnöke kérdésünkre azt mondta, alapvető, hogy minden iskolában legyen például térkép, vagy a biológia oktatásához csontváz.

Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete elnöke szerint több száz intézménynél jelent problémát, hogy nincsenek meg a taneszközjegyzékben előírt eszközeik. A szakszervezeti vezetők az iskolák állapotát illetően elég borúlátóan nyilatkoztak: Galló Istvánné megemlítette, hogy egy lakótelepi paneliskolában tavasszal már olyan hőség van, hogy alig lehet megmaradni az épületben, Kerpen Gábor a vízrendszert, a szigetelést, a világítást és a nyílászárókat újítaná fel mindenekelőtt.

Lift a tornateremhez, 45 fok a tanteremben 
Az iskolafelújítás egyik szép példája egy Tolna megyei település intézménye, ahol a vizesblokkok mellett akadálymentesítést is végeztek, és az iskola szintje alatt lévő tornateremhez liftet építettek. Somogy egyik városi gimnáziumában szintén kicserélték a vizesblokkokat, de korszerű lapradiátorok is kerültek a tantermekbe. Komárom-Esztergom megye egyik kisvárosi iskolájában a tornatermi öltözők mellett az udvari burkolat felújítására is sor került. Ám minden bizonyal nem lehet nagy öröm olyan iskolában tanulni, mint amilyen egy zuglói intézmény: az igazgatónő itt arra panaszkodott, meleg időben 45 fok van a tantermekben.
 

 

építés iskola állapot rossz
Kapcsolódó cikkek