Közélet

Lehetséges-e Magyarországon alkotmányellenesen választani? Political Capital-közlemény

A januári ferencvárosi időközi országgyűlési választás (Budapest 12. számú egyéni választókerület) sérti az egyenlő választójog elvét. Éppen ezért, az első választási forduló másnapján a Political Capital Institute kifogással fog élni az illetékes választási bizottságnál. Miután az ezzel kapcsolatos 2005-ös alkotmánybírósági határozat ellenére sem történt meg a választókerületek határainak rendezése 2007-ig, az Országgyűlés mulasztásos alkotmánysértő állapotot tart fenn. A Political Capital Institute célja, hogy ezen az időközi országgyűlési választáson kiderüljön, hogy ez az alkotmánysértés veszélyezteti-e az általános, 2010-ben várható országgyűlési választást és annak eredményét, vagy sem. Az ugyanis biztosan sérti az egyenlő választójog elvét, hogy a legkevesebb választópolgárral rendelkező választókerületben körülbelül két és félszer annyit ér egy választó szavazata, mint a legtöbb választópolgárral rendelkezőben.

Az Alkotmánybíróság 2007. június 30-ai határidővel kötelezte az Országgyűlést, hogy biztosítson törvényi garanciát arra, hogy a választókerületek lélekszáma igazodjon a mindenkori lakosságmozgáshoz. A parlament nem tett eleget alkotmányos kötelezettségének, a 176 egyéni választókerület határa ugyanott húzódik, ahol 1990-ben, minek következtében a legkevesebb választópolgárral rendelkező választókerületben (Veszprém 6.) körülbelül két és félszer annyit ér egy választó szavazata, mint a legtöbb választópolgárral rendelkezőben (Pest 4.). A határidő lejárta azt vonhatja maga után, hogy a soron következő parlamenti választás komoly jogbizonytalanságot eredményezne, mivel az AB-határozatra hivatkozva bárki megóvhatná a végeredményt.




A Political Capital célja, hogy időben fényt derítsen a visszás helyzetre, egyúttal elejét vegye egy nagy valószínűséggel bekövetkező súlyos jogbizonytalanságnak. Ennek eszköze, hogy a Budapest 12. választókerületében (Ferencvárosban) 2009 januárjában tartandó időközi választás ellen – annak eredményétől függetlenül – kifogást nyújt be az illetékes választási bizottsághoz.

A Political Capital Institute 2007 augusztusában, az Esélyegyenlőségi Javaslataiban jelezte a fennálló alkotmányos problémát; az alkotmánysértő állapot feloldása a kormánytól és a parlamenttől egyaránt cselekvést igényel. A már tavaly is megfogalmazott megoldási javaslatunk szerint, amelyet közvetve az Alkotmánybíróság is megerősített, egy önálló – az Egyesült Királyságban működő Boundary Commission intézményéhez hasonló – testület felállítása szükséges, amelynek feladata lenne a választókerületi határok lakosságmozgáshoz való igazítását 8-10 évenként elvégezni.


A ferencvárosi időközi választásokkal kapcsolatos kifogással hamar választ kaphatunk arra, lehetséges-e Magyarországon alkotmányellenesen választást tartani. Az ország stabilitásának és demokratikus berendezkedésének megőrzése érdekében a kormánynak és az Országgyűlésnek sürgősen fel kell oldania a visszás helyzetet, meg kell előznie, hogy a soron következő parlamenti választások legitimitása megkérdőjelezhető legyen.

paralment választás political capital
Kapcsolódó cikkek