Pontosan mi is történt az Ügyfélkapun? Baja indokol
Az infokommunikációért felelős kormánybiztos enyhítő körülményként hozzátette, hogy csúcsidőszakban egyetlen óra alatt használja ennyi felhasználó a portált. A kormánybiztos elmondása szerint a meghibásodás ideje alatt – reggel fél kilenc és délután negyed négy között – a felhasználók közül mintegy tízezren az APEH rendszerében tevékenykedtek, 259 esetben adófolyószámla adatokat kérdeztek le. Baja Ferenc azonban felhívta a figyelmet arra, hogy illetéktelen személyek jelszó hiányában az adófolyószámlákat nem tudták módosítani.
Ugyanez érvényes a tartós tárban elhelyezett adatokra is. Az érintett felhasználók a kormánybiztos elmondása szerint rövidesen tájékoztatást kapnak majd arról, hogy a meghibásodás ideje alatt pontosan mi is történt az adataikkal.
Dedinszky Ferenc, a kormányzat informatikai biztonsági felügyelője az Ügyfélkapu meghibásodásával kapcsolatos vizsgálatok első megállapításait ismertetve elmondta, hogy technikai, valamint üzemeltetői hiba történt, így a külső hacker-támadás ténye teljes mértékben kizárható.
A szakértő elmondása szerint az Ügyfélkapu februári meghibásodása január végére vezethető vissza. Január huszadikán ugyanis túlterhelés miatt nagy mértékben lelassult az Ügyfélkapu rendszere.
A portál gyorsításához létrehozott konfigurációs program február hetedikei élesítését követően azonban azonnal hibát okozott a rendszerben. Ekkor lépet színre az emberi mulasztás: a hibabejelentések és a javítás között ugyanis indokolatlanul hosszú idő telt el. Az emberi mulasztásokból adódó meghibásodás miatt Baja Ferenc lemondásra szólította fel az Ügyfélkaput üzemeltető Kopint Datorg cég vezérigazgatóját.


