Lesz alku Koppenhágában?
A Royal Dutch/Shell vezérigazgatója, Peter Voser, a Duke Energyt irányító James Rogers, a Statoil első embere, Helge Lund vagy a China Power International élén álló Li Hsziao-lin technológiai fejlesztések és más beruházások hosszú távú tervezéséhez vár iránymutatást. Ám távolról sem csak az energiaszektor számára lehet sorsdöntő a december 7–18. között zajló alkudozás: a Coca-Colát vezető Muhtar Kent például szintén részt vesz a klímakonferenciát kísérő, december 11-re tervezett üzleti fórumon. (Az üdítőital-gyártó cég nemrég részletes célszámokat közölt arra nézve, mennyivel szeretné csökkenteni üzemeinek és italautomatáinak klímaromboló hatását a következő évtizedek során.)
A hatalmas elvárások dacára egyre kevésbé tűnik reális célkitűzésnek, hogy Koppenhágában sikerül létrehozni a 2012-ben lejáró koppenhágai jegyzőkönyvet felváltó globális megállapodást (VG, december 1., 4. oldal). Az utóbbi napokban Ban Ki Moon ENSZ-főtitkártól üzleti vezetőkön át a konferencia házigazdájának szerepét ellátó Lars Rokke Rasmussen dán kormányfőig szinte mindenki arról beszélt, hogy egy erőteljes politikai kötelezettségvállalásig kell eljutni Koppenhágában, amelynek alapján jövőre megszülethet a kötelező célokat kitűző egyezmény.
A mintegy 200 részt vevő ország december 15-ig szakértői szinten egyeztet Koppenhágában, de egyes állam- és kormányfők is a konferencia első szakaszát használják fel arra, hogy bejelentsék vállalásaikat (Barack Obama például jövő szerdán „lép fel” a klímakonferencián). A magyar delegációt a konferencia december 16–17-i úgynevezett magas szintű szakaszában Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter, a 17–18-i csúcstalálkozón pedig Bajnai Gordon kormányfő vezeti.
A globális felmelegedés elleni küzdelem környezeti és társadalmi tétje – a mezőgazdaság feltételeinek drasztikus romlásától egy sor kis szigetállam teljes eltűnéséig – szinte felmérhetetlenül nagy, és hasonlóan csillagászati az az összeg is, amelyre a világgazdaság alacsony karbonszintűvé tétele érdekében szükség lenne. A párizsi székhelyű Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) becslése szerint a következő húsz évben 10 000 milliárd dollárnyi beruházással kell számolni az energiaiparban, és minden évnyi késlekedés 500 milliárdot hozzáad a számlához. Ennyire lenne szükség ahhoz, hogy a légkör szén-dioxid-koncentrációja ne lépje túl a klímaváltozás kezelhetősége szempontjából vízválasztónak tekintett 450/egymillió részecske szintet. Az energetikán túl természetesen az iparvállalatok, sőt akár a közlekedési ágak széles körét is érintené a globális klímavédelmi alku. Az oslói székhelyű Point Carbon kutatóintézet úgy számolja, az EU-szinten már működő emissziós kvótatőzsde világméretűvé tétele esetén 2020-ban több mint 3000 milliárd dollárosra bővülhetne.
Mindez megmagyarázza az üzleti szektor részéről megnyilvánuló óriási érdeklődést, és azt is, hogy az ENSZ-tagállamok között késhegyig menő vitákra kell felkészülni a terhek megosztását illetően. Az máris biztos, hogy a világtörténelem eddigi legnagyobb forrásátcsoportosítására lesz szükség a fejlett észak és a fejlődő dél között annak érdekében, hogy minden ország csatlakozzon a kiotóit felváltó egyezményhez, és végre is hajtsa a vállalásokat.
Katasztrófakötvények
A koppenhágai konferencia eredményeitől függetlenül látványos felfutást várnak elemzők a globális felmelegedéssel öszszefüggő értékpapírok piacán. A hagyományos biztosítási konstrukciók egyre kevésbé képesek kompenzálni az időjárási szélsőségek hatásait, ezért a katasztrófakötvények, hurricane-futures és más „egzotikus” papírok felértékelődnek a befektetők szemében.
A kihívás mértékét jelzi, hogy a Fermat Capital Management becslése szerint egy rendkívüli méretű természeti csapás tíz évvel ezelőtt 55 milliárd dollárjába került a biztosítóknak, tíz év múlva viszont ez az összeg elérheti a 220 milliárdot. Emiatt érthető, hogy nemcsak a befektetők, hanem a biztosító- és viszontbiztosító társaságok is újabb és újabb derivatívákkal igyekeznek fedezni a kockázataikat.
Magyar szemmel
Hazánk szempontjából nagy kérdés, hogyan rendelkezik majd az új klímavédelmi megállapodás a kiotói jegyzőkönyv keretében bevezetett nemzetközi emissziókereskedelemről. Hazánknak ugyanis jelentős értékesíthető kvótatartalékai vannak, hiszen a bázisévnek számító 1985–87-tel szemben 2007-ben egyharmadával kevesebb, 80 millió tonna szén-dioxidot bocsátott ki az ország. A felesleg egy részének értékesítése már megkezdődött, ám a befolyt összeg rendeltetésszerű felhasználását biztosító Zöld Beruházási Rendszer nem jött létre időben, és ez újabb üzletek megkötésének esélyeit is rontja.A nemzetközi klímatárgyalásokon közel két évtizede részt vevő Faragó Tibor szakállamtitkár ezzel kapcsolatban elmondta: ha lesz új átfogó globális megállapodás, akkor annak része lesz az emissziókereskedelem. Az viszont már nem ennyire egyértelmű, hogy ez miként lehet vagy lesz közvetlen folytatása a most működő rendszernek. Hazánk számára sem ez az elsődleges kérdés, ez „csak” az egyik sajátos piaci eszköz az alapvető célkitűzés eléréséhez. Ez a célkitűzés nem más, mint a globális éghajlatváltozással és a feltehetően drasztikus társadalmi-gazdasági hatásokkal kapcsolatos egyre erősödő veszély megértése és elkerülése. Ehhez pedig az üvegház-gázok kibocsátásának nagyfokú csökkentése szükséges. Hazánk számára a két legfontosabb érdek: idejében megkezdeni az átállást egy alacsony karbonintenzitású és egyúttal versenyképes fenntartható fejlődési pályára, és amennyire előre látható, felkészülni a környezetváltozásra, illetve annak társadalmi-gazdasági hatásaira. Mindez feltételezi azt is, hogy EU-tagként hozzájárulunk e téren a nemzetközi együttműködés megerősítéséhez. Ugyanakkor az unión belül a közös teendőkkel kapcsolatban a tagállamok eltérő helyzetét, lehetőségeit figyelembe vevő kiegyensúlyozott és méltányos erőfeszítés-megosztást szorgalmazzuk – mondta Faragó Tibor.
A nemzetközi klímatárgyalásokon közel két évtizede részt vevő Faragó Tibor szakállamtitkár ezzel kapcsolatban elmondta: ha lesz új átfogó globális megállapodás, akkor annak része lesz az emissziókereskedelem. Az viszont már nem ennyire egyértelmű, hogy ez miként lehet vagy lesz közvetlen folytatása a most működő rendszernek. Hazánk számára sem ez az elsődleges kérdés, ez „csak” az egyik sajátos piaci eszköz az alapvető célkitűzés eléréséhez. Ez a célkitűzés nem más, mint a globális éghajlatváltozással és a feltehetően drasztikus társadalmi-gazdasági hatásokkal kapcsolatos egyre erősödő veszély megértése és elkerülése. Ehhez pedig az üvegház-gázok kibocsátásának nagyfokú csökkentése szükséges. Hazánk számára a két legfontosabb érdek: idejében megkezdeni az átállást egy alacsony karbonintenzitású és egyúttal versenyképes fenntartható fejlődési pályára, és amennyire előre látható, felkészülni a környezetváltozásra, illetve annak társadalmi-gazdasági hatásaira. Mindez feltételezi azt is, hogy EU-tagként hozzájárulunk e téren a nemzetközi együttműködés megerősítéséhez. Ugyanakkor az unión belül a közös teendőkkel kapcsolatban a tagállamok eltérő helyzetét, lehetőségeit figyelembe vevő kiegyensúlyozott és méltányos erőfeszítés-megosztást szorgalmazzuk – mondta Faragó Tibor. A legfőbb szereplők Vállalásai és elvárásai a szén-dioxid-kibocsátás terén Kína: 2020-ig 2005-höz képest 40-45 százalékkal csökkenti gazdasága karbonintenzitását (azaz az egységnyi GDP-re jutó szén-dioxid-emissziót), és megpróbálja ezen időszak alatt 15 százalékra emelni a nem fosszilis energiaforrások arányát
Egyesült Államok: 2020-ig 17, 2025-ig 30, 2050-ig 83 százalékkal csökkenti 2005-höz képest a szén-dioxid-kibocsátását. A fejlődő országok számára „jelentős” kompenzációt lát indokoltnak
Európai Unió: 2020-ig az 1990-es szinthez képest 20 – megfelelő nemzetközi egyezmény esetén 30 – százalékkal csökkenti az emisszióját. A fejlődő országoktól a szennyezés növekedésének lassítását várja el, ezért cserébe 2020-ig évente 100 milliárd eurónyi transzfert tart szükségesnek
Oroszország: 2020-ig 22-25 százalékkal mérsékli kibocsátását 1990-hez képest; ez emelkedést jelentene a mostani szinthez viszonyítva
India: hajlandó emissziócsökkentési célt kitűzni, de kötelező nemzetközi előírást nem fogad el. A fejlett országoktól körülbelül 40 százalékos kibocsátásmérséklést vár el 2020-ig
Japán: 2020-ig kész 25 százalékkal csökkenteni szén-dioxid-kibocsátását az 1990-es szinthez képest, feltéve, hogy Koppenhágában hatékony nemzetközi egyezmény születik. Kész növelni a fejlődő országoknak folyósítandó segélyek nagyságát
Kanada: 2020-ig 2005-höz képest nagyjából 20 százalékos emissziócsökkentést vállal; 1990-hez viszonyítva ez mindössze 3 százalékot jelentene
Dél-Korea: 2020-ig a 2005-ös szinthez képest 4 százalékkal mérsékelné kibocsátását
Brazília: a 2020-ra jósolt emissziós szintet hajlandó 36,1-38,9 százalékkal mérsékelni, ez körülbelül 20 százalékos lefaragást jelentene 2005-höz képest. Kompenzációt vár a trópusi erdőirtások korlátozásáért
Indonézia: a 2020-ra várható értékhez képest 26 százalékos korlátozást vállal
Mexikó: 2012-ig 50 millió tonnás emissziócsökkentést vállal, ez nagyjából az egynegyede a 2008-as kibocsátásának
Ausztrália: 5–25 százalékos kibocsátáscsökkentést helyezett kilátásba; a felső érték szigorú feltételekhez kötött
Norvégia: kiemelkedő, 40 százalékos emissziócsökkentést vállal 2020-ig 1990-hez képest, és a karbonadó bevezetése terén is úttörő szerepet játszott
Dél-Afrika: csak 2012-ben tervezi emissziócsökkentési célok megfogalmazását
Szaúd-Arábia: kőolajkészletei miatt mindenfajta kibocsátási korlátozást elutasít-->


